فواید بی نظیر نوشیدن شیر در شب برای سلامت، زیبایی و تناسب اندام

فواید بی نظیر نوشیدن شیر در شب برای سلامت، زیبایی و تناسب اندام

شیر از زمان های بسیار قدیم یک غذای اصلی برای بسیاری از افراد بوده است. این ماده غذایی با داشتن چندین ویتامین و مواد معدنی فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. اما چرا نوشیدن شیر در شب مفید است؟ با آنکه در هر زمان از شبانه روز می توانید شیر را مصرف کنید، اما اکثر کارشناسان نیز نوشیدن شیر گرم را قبل از استراحت شبانه پیشنهاد می کنند. مصرف شیر قبل از خواب می تواند به شما در کسب آرامش و خواب بهتر بعد از یک روز کاری سخت کمک کند.

ارزش غذایی شیر

مصرف شیر به دلیل ارزش غذایی قابل توجه، معمولا به عنوان یکی از پایه های اصلی رژیم های غذایی سالم محسوب می شود. ارزش غذایی شیر در مقایسه با کالری کمی که دارد، بسیار زیاد است.

ماده غذاییشیر بدون چربی (یک فنجان)شیر کم چرب (یک فنجان)
کربوهیدرات (گرم)۱۲۱۲
پروتئین (گرم)۸۸
کلسیم (میلی‌گرم)۲۹۹۳۰۵
پتاسیم (میلی‌گرم)۳۸۲۳۶۶
سدیم (میلی‌گرم)۱۰۳۱۰۷
فسفر (میلی‌گرم)۲۴۷۲۳۲
ویتامین آ (IU)۵۰۰۴۷۸
ویتامین ب۱۲ (میگروگرم)۱.۲۱
ویتامین دی (IU)۱۱۵۱۱۷
کیلوکالری۸۳۱۰۲

نوشیدن شیر در شب خوب است یا بد؟

در اینکه شیر برای سلامت ما مفید است، شکی نیست. اما در مورد نوشیدن شیر در شب چطور؟ در اکثر خانواده ها در شب به کودکان شیر می دهند تا راحت تر بخوابند. شیر و لبنیات دارای تریپتوفان هستند که نوعی اسید آمینه می باشد و می تواند به تقویت خواب کمک کند. تریپتوفان خاصیتی آرام بخش و تسکین دهنده دارد که به همین دلیل باعث خوابیدن می شود.

همچنین شیر دارای ملاتونین است، هورمونی که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند و در تنظیم الگوهای خواب نقشی موثر دارد. پروتئین های خاص موجود در شیر، گیرنده های مغز را تحریک می کنند و باعث کاهش اضطراب و استرس در خواب می شوند.

البته مصرف شیر به تنهایی ممکن است باعث خوابیدن نشود، زیرا مقدار تریپتوفان آن آنقدر زیاد نیست که به تنهایی بتواند منجر به این اتفاق شود. بنابراین نوشیدن شیر به همراه مصرف پروتئین و کربوهیدرات احتمالاً خواب بیشتری را به دنبال خواهد داشت، زیرا آن ها به صورت ترکیبی باعث تحریک ترشح انسولین می شوند که در تسهیل ورود تریپتوفان به داخل خون کمک می کند تا تأثیر آرام بخش بیشتری داشته باشد.

اگر حدود ۳ ساعت قبل از رفتن به تخت خواب شیر مصرف شود، می تواند مفیدتر نیز باشد. اینگونه نیست که بلافاصله بعد از مصرف شیر به خواب فرو بروید و نیاز به مقداری زمان دارید. همچنین نوشیدن شیر به مقدار زیاد قبل از خواب کار درستی نیست، انجام این کار می تواند تأثیر منفی بر دستگاه گوارش بگذارد.

فواید نوشیدن شیر در شب

در ادامه شما را با تاثیرات بی نظیر نوشیدن شیر در شب آشنا خواهیم کرد.

۱- خوابی راحت با نوشیدن شیر در شب

نوشیدن شیر قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. شیر دارای تریپتوفان و پپتیدهای فعال زیستی است که می توانند بر الگوهای خواب تأثیر بگذارند. در بسیاری از موارد، افرادی که به دلیل استرس در خوابیدن مشکل دارند، مصرف یک لیوان شیر در زمان خواب معمولاً آرامش مورد نیاز برای خواب ۸ ساعته را تامین می کند.

۲- کمک به کاهش وزن با نوشیدن شیر در شب

با نوشیدن شیر در شب می توانید وزن خود را کاهش دهید. نوشیدن شیر در شبانه روز باعث ایجاد احساس سیری در شما می شود که می تواند از مصرف بی رویه مواد غذایی ناسالم جلوگیری به عمل آورد. افراد می توانند با نوشیدن یک فنجان شیر گرم و بدون نگرانی از افزایش وزن، از مصرف میان وعده نیمه شب جلوگیری کنند. همچنین شیر منبع اصلی پروتئین است که می تواند به حفظ سطح قند خون و اطمینان از میزان انرژی کافی کمک کند. البته حتماً شیر کم چرب را برای مصرف انتخاب کنید.

۳- نوشیدن شیر در شب باعث حفظ سلامت استخوان ها می شود

شیر دارای مقدار زیادی ویتامین D است که بدن برای جذب کلسیم لازم جهت حفظ سلامت استخوان ها به آن ها نیاز دارد. بنابراین شیر می تواند بدن را در حفظ سلامت و مبارزه با هرگونه کمبود ویتامین D تقویت کند. علاوه بر این، ویتامین D می تواند از وقوع بسیاری از بیماری ها مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی و دیابت پیشگیری کند.

۴- تقویت سلامت پوست با نوشیدن شیر در شب

نوشیدن شیر در شب می تواند فواید زیادی برای پوست داشته باشد. شیر دارای ویتامین B12 است که می تواند باعث تقویت خاصیت ارتجاعی پوست و تامین کلاژن آن شده و در نتیجه، درخشش و ظاهر زیباتری به پوست ببخشد. همچنین ویتامین A موجود در شیر می تواند باعث تولید سلول های جدید پوستی شده و به مبارزه با بیماری های مختلف پوستی کمک کند.

۵- نوشیدن شیر در شب باعث افزایش انرژی می شود

نوشیدن شیر گرم قبل از خواب شبانه می تواند تأثیر چشمگیری در روز بعدی شما بگذارد. در روز بعد، شما پر از انرژی بیدار می شودید و احساس سر زندگی می کنید. انجام منظم این کار می تواند باعث شود تا شما در تمام طول روز فعال و با روحیه باشید.

۶- سطح استرس را کاهش می دهد

نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب می تواند یک روش عالی برای کاهش استرس باشد. پروتئین لاکتیم موجود در شیر می تواند باعث کاهش فشار خون، شل شدن عضلات و پایین آمدن سطح کورتیزول شده و باعث تسکین و آرامش کل بدن شود. کورتیزول هورمونی است که در هنگام استرس در بدن آزاد می شود. همچنین لاکتیم می تواند بر گیرنده های مغز تأثیر بگذارد باعث افزایش کنترل استرس و اضطراب شود.

۷- نوشیدن شیر در شب سطح کلسترول را کنترل می کند

نوشیدن شیر کم چرب یا بدون چربی می تواند به طور شگفت انگیزی به کاهش سطح کلسترول کمک کند. پروتئین های موجود در شیر می توانند کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند. شیر گاو مملو از ویتامین های دی، آ و کلسیم است که می توانند به سلامت قلب شما کمک کند.

۸- بهبود هضم

مخلوط جادویی عسل و شیر می تواند از مزایای سلامتی متنوعی برخوردار باشد. یکی از فواید نوشیدن شیر با عسل قبل از خواب این است که باعث تقویت هضم می شود. هنگامی که شیر با عسل ترکیب می شود همچون یک پروبیوتیک عمل می کند که می تواند رشد باکتری های خوب را تقویت کند و باکتری های بد ایجاد کننده بیماری را در روده از بین ببرد.


منبع: firstcry

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.