حساسیت پوستی در کودکان چه علائم و درمانی دارد

حساسیت پوستی در کودکان چه علائم و درمانی دارد

حساسیت پوستی کودکان و انواع آلرژی‌ها، مشکلاتی هستند که معمولا ذهن بیشتر والدین را درگیر خود کرده‌اند. این حساسیت‌ها ممکن است در زمان نوزادی، کودکی یا حتی بزرگسالی نیز پیش بیایند. آلرژی‌هایی که درمان نشوند، می‌توانند خواب راحت کودکان، بازی‌کردن و فعالیت آن‌ها در مدرسه را مختل کنند.

این آلرژی‌ها می‌توانند نوعی حساسیت پوستی باشند که در اثر واکنش به یک نوع غذا، انواع داروها و حتی گردوغبار به وجود آمده‌اند. حساسیت پوستی کودکان گاهی به‌خودی‌خود رفع نمی‌شود و در این مواقع، یک متخصص اطفال می‌تواند نجات‌دهنده باشد. 

علائم معمول حساسیت پوستی

حساسیت پوستی در کودکان چه علائم و درمانی دارد

حساسیت‌های پوستی کودکان معمولا علائمی دارند که باعث آزار و اذیت کودکان می‌شود. کهیر و خارش پوست، قرمزی و تورم، پوسته‌پوسته شدن، ترک خوردن و برآمدگی‌های پوست از انواع علائم معمول حساسیت‌های پوستی هستند. با دیدن هر یک از این علائم باید به دکتر متخصص کودکان (اطفال مراجعه کنید) و با وجود سایت های آنلاین نوبت دهی میتوانید سریع نوبت بگیرید. برای مثال اگر شما در مشهد باشید با مراجعه به این لینک دکتر متخصص اطفال مشهد میتوانید نوبت بگیرید. بقیه شهر ها نیز مثل (تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و کرج) به همین صورت است.

انواع حساسیت‌های پوستی کودکان

حساسیت‌های پوستی در کودکان می‌تواند انواع مختلفی داشته باشند که هرکدامT علائم و راه درمان خاص خود را دارند. انواع حساسیت‌ پوستی کودکان عبارت‌اند از:

  • اگزما (درماتیت آتوپیک)
  • درماتیت تماسی
  • کهیر
  • تورم

اگزما و نشانه‌های آن

یک بیماری پوستی رایج در کودکان و نوزادان است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز، پوسته‌پوسته و خشک روی پوست می‌شود. این حساسیت پوستی کودکان معمولا در هوای سردتر که رطوبت هوا کمتر است، بیشتر مشاهده می‌شود. خشکی هوا و حتی گرمای بیش از اندازه نیز می‌تواند، باعث ایجاد اگزما در کودکان و نوزادان شود.

درمان اگزما در کودکان

مرطوب کردن پوست کودک می‌تواند کمک زیادی به بهبود علائم اگزما کند. بهتر است یک‌بار در روز و پس از حمام یا شنا از پمادهای مرطوب‌کننده استفاده شود.

استفاده از لباس‌های نرم و قابل تنفس نیز در درمان این مشکل موثر است. در این مواقع بهتر است، لباس‌های کودکان، با شوینده‌های عاری از مواد محرک شسته شود. والدین نیز می‌توانند ناخن‌های کودکان را کوتاه و صاف نگه دارند تا از خراشیدن محل اگزما و ایجاد زخم جلوگیری کنند.

مشورت با دکتر کودکان می‌تواند زمان درمان و علائم آزاردهنده کودک را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین هنگام مشاهده علائم حساسیت پوستی کودکان، قبل از هر کاری ابتدا به متخصص کودکان مراجعه کرد تا از راحتی کودک و نحوه درمان او اطمینان حاصل شود.

نشانه‌های درماتیت تماسی و درمان آن

حساسیت پوستی در کودکان چه علائم و درمانی دارد

درماتیت تماسی زمانی اتفاق می‌افتد که کودک با یک ماده آلرژی‌زا تماس پیدا کند. در این صورت خیلی سریع حساسیت پوستی کودکان شروع شده و علائمی مانند قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، تاول و… در کودک مشاهده می‌شود. بهترین راه درمانی در این مواقع، مراجعه به یک دکتر اطفال باتجربه است. چرا که برای درمان باید ابتدا دلیل این حساسیت مشخص شود تا پزشک و والدین درمان مناسبی را برای کودک شروع کنند.

 پس از تشخیص، معمولا داروهای ضد حساسیت مناسب با سن کودک تجویز شده تا علائم بهبود یابند. همچنین توصیه می‌شود که ماده تحریک‌کننده این حساسیت پوستی از کودک دور نگه داشته شود تا از پیشرفت و بازگشت دوباره آن جلوگیری شود.

علت کهیر در کودکان

کهیر یک واکنش شدید به ماده آلرژی‌زا محسوب شده و باعث ایجاد جوش یا برآمدگی قرمز روی پوست می‌شود که معمولا با خارش شدید همراه است. این علائم می‌تواند فقط در یک قسمت یا تمام بدن ظاهر شود. علائم کهیر، معمولا وقتی ظاهر می‌شوند که کودک با یک ماده محرک تماس داشته باشد. این ماده محرک می‌تواند نوعی غذا، دارو یا مو و بزاق حیوانات خانگی باشد.

درمان کهیر در کودکان

کهیر ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت بعد از بروز، خودبه‌خود از بین برود. شستن محل کهیر نیز در مواردی به بهبود سریع آن کمک می‌کند، چرا که ممکن است ماده محرک روی پوست قرار گرفته باشد. بهتر است، ابتدا دلیل به‌وجودآمدن آن پیدا شود تا والدین از بروز دوباره آن جلوگیری کنند.

برای درمان، مراجعه به دکتر کودکان ضروری است چرا که در بعضی موارد، درمان خانگی ممکن است باعث بدتر شدن کهیر شود. این بیماری پوستی در موارد خیلی شدید، می‌تواند موجب تورم صورت و داخل دهان شده و راه تنفس کودک را ببندد. در این وضعیت بهتر است، سریع کودک را تحت مراقبت دکتر اطفال و متخصص کودکان قرار داد تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

دلایل بروز حساسیت‌های پوستی کودکان

حساسیت‌های پوستی در کودکان گاهی بلافاصله پس از تماس با ماده محرک اتفاق می‌افتد. اما در مواردی هم پس از گذشت مدتی، علائم حساسیت پوستی در کودک مشاهده می‌شوند. گاهی این علائم با سردرد، آبریزش بینی، عطسه و سرفه همراه است. دلایل بروز حساسیت‌های پوستی در کودکان می‌تواند شامل: داروها، گردوغبار، یک نوع غذای خاص، انواع عطرها و حیوانات خانگی باشند.

چه غذاهایی باعث آلرژی در کودکان می‌شوند؟

علت بروز حساسیت پوستی کودکان همیشه واضح نیست و ممکن است نیاز به جست‌وجوی عمیق برای یافتن ماده محرک باشد. اما معمولا بیش از 90 درصد آلرژی‌هایی که بر اثر مواد غذایی به وجود آمده‌اند، به دلیل غذاهای زیر هستند:

  • شیر
  • تخم‌مرغ
  • بادام‌زمینی
  • انواع آجیل
  • غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو و خرچنگ
  • سویا
  • گندم

آیا آلرژی‌های در اثر مواد غذایی در آینده از بین می‌روند؟

تحقیقات و مدارک نشان می‌دهند که بیشتر حساسیت‌های ناشی از مواد غذایی مانند تخم‌مرغ یا شیر تا سن 16 سالگی از بین می‌روند. اما در کودکانی که واکنش شدیدی به یک ماده غذایی نشان داده‌اند، امکان ازبین‌رفتن این حساسیت‌ها بسیار کمتر است. برای اطمینان، بهتر است دکتر اطفال، کودک را با ماده محرک آزمایش کرده و سپس والدین ماده غذایی مورد نظر را دوباره در دسترس کودک قرار دهند.

نحوه تشخیص آلرژی توسط پزشک

در صورت واضح نبودن علت حساسیت پوستی کودکان، دکتر اطفال برای تشخیص ماده محرک از تست پچ یا آزمایش خون استفاده می‌کند. تست پچ معمولا برای بیماران دچار درماتیت تماسی استفاده می‌شود و در این روش مواد محرک روی پوست قرار داده می‌شوند و واکنش پوست به این مواد بررسی شده تا علت حساسیت مشخص شود.

درمان انواع حساسیت پوستی کودکان در سریع‌ترین زمان ممکن در شهر های مختلف

حساسیت پوستی در کودکان چه علائم و درمانی دارد

هنگام مشاهده علائم حساسیت در کودکان، مراجعه به متخصص اطفال بهترین تصمیم ممکن است. چرا که دکتر کودکان، پس از معاینه می‌تواند، تشخیص دهد که آیا این علائم، بدون شک مربوط به آلرژی بوده یا ناشی از بیماری دیگری در کودکان هستند. در هر شهر یا استانی مانند (تهران، کرج، اصفهان، شیراز و مشهد) که باشید در سریعترین زمان با استفاده از سامانه های آنلاین نوبت دهی مانند دکترتو میتوانید از دکتر متخصص اطفال تهران، کتر متخصص اطفال مشهد و دکتر متخصص اطفال اصفهان نوبت بگیرید.

استفاده از آنتی‌هیستامین و سایر داروها نیز، بهتر است فقط با تجویز متخصص کودکان صورت گیرد تا از عوارض ناگوار احتمالی جلوگیری شود. والدین نیز می‌توانند، راهکارهایی مانند نخوردن برخی غذاها یا شستن دست‌ها بلافاصله پس از دست زدن به حیوانات خانگی را به فرزندان خود بیاموزند. این کار می‌تواند از بروز دوباره حساسیت پوستی کودکان جلوگیری کند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.