مقابله با خارش پوست در دوران بارداری

مقابله با خارش پوست در دوران بارداری

مقابله با خارش پوست در دوران بارداری که یکی از رایج ترین مشکلات در دوران بارداری است می تواند برای بسیاری از مادران باردار مهم و حائز اهمیت باشد. اگرچه خارش پوست به صورت خفیف معمولا بی ضرر و عادی است اما در برخی از موارد این خارش ممکن است نشانه مشکلات جدی باشد. در این مقاله می خواهیم برخی از دلایل این ناراحتی را مورد بررسی قرار دهیم. با گومگ همراه باشید.

علل شایع خارش پوست در دوران بارداری

کشش پوست

در دوران بارداری، شکم و سینه مادران بزرگتر می شود، به همین دلیل پوست اطراف آن ها کشیده می شود. در این حالت ممکن است علائمی مانند: کشیدگی پوست، قرمزی و خارش ایجاد می شود. پوشیدن لباس های تنگ، ساییدگی پوست را بیشتر می کنند و می توانند شرایط را بدتر کنند و منجر به ایجاد لکه ها و بثورات پوستی شوند.

اگزما

اگزما یکی از رایج ترین مشکلات پوست در دوران بارداری است. زنان در این دوران تحریک و التهاب ناشی از اگزما را تجربه می کنند. این مشکلات معمولا در ۲-۳ ماهه اول بارداری ایجاد می شوند. از علائم اگزما می توان به خارش، بثورات، التهاب و احساس سوزش اشاره کرد. زنانی که برای اولین بار، بارداری را تجربه می کنند بیشتر از سایرین این التهابات را تجربه می کنند.

این وضعیت برای جنین خطرناک نیست و به طور معمول بعد از زایمان به طور کامل از بین می رود.

پسوریازیس

کسانی که در دوران بارداری از پسوریازیس رنج می برند، با لکه های ضخیم پوستی که معمولا قرمز رنگ هستند و خارش و خشکی را ایجاد می کنند روبرو می شوند. خبر خوب این است که این علائم به طور کلی پس از پایان دوران بارداری از بین می روند.

در این دوران استفاده از برخی درمان های موضعی مانند کورتیکواستروئیدهای موضعی و فوتوتراپی می تواند به درمان این علائم کمک کند.

درمان های خانگی خارش پوست در دوران بارداری

حمام جو دوسر

برای درمان خارش ناشی از کشیدگی پوست یا پوسته پوسته شدن، اگزما و پسوریازیس، استفاده از یک حمام با جو دوسر می تواند به کاهش علائم کمک کند. برای این منظور می توانید یک چهارم فنجان بلغور جو دوسر را در وان حمام خیس کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در وان بنشینید. استفاده از برخی از روغن ها نیز می تواند برای درمان خارش های پوست مفید باشد اما توصیه می کنیم قبل از قرار گرفتن در وان حمام، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا در برخی از موارد این مسئله می تواند برای بارداری شما خطرناک باشد.

لوسیون ها برای خارش پوست در دوران بارداری

تعدادی از لوسیون ها در بازار وجود دارند که می تواندن تحریک های پوست را تسکین دهند و خارش پوستی را بهبود بخشند. به عنوان مثال، کره کاکائو برای پوست های خشک و کشیده بسیار عالی است. این محصول را به راحتی می توانید از داروخانه تهیه کنید. بهتر است از لوسیون ها بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب استفاده نمایید. اگر اگزمای پوستی دارید، قبل از استفاده از محصولات با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تحریک های پوستی شما بسیار زیاد هستند، از صابون هایی با فرمول های قوی استفاده نکنید، زیرا این امر می تواند وضعیت پوستی شما را بدتر کند.

برای درمان خارش پوست در دوران بارداری لباس های گشاد بپوشید

استفاده از لباس های راحت و گشاد با الیاف طبیعی مانند پنبه، می تواند حرکت بدن را راحت تر کند و پوست شما را در معرض ایجاد مشکلات قرار ندهد و خارش، زخم و تحریکات پوستی را به حداقل برساند.

کلستاز

اختلال در عملکرد کبد بر اثر برخی هورمون های حاملگی می تواند رخ دهد. اسیدهای صفراوی که به طور عادی از کبد ترشح می شوند در پوست و سایر بافت های بدن جمع شده و باعث ایجاد خارش می شود. سابقه خانوادگی و یا تجربه در بارداری های قبلی می تواند از علائم هشدار دهنده باشند. علائم کلستاز شامل موارد زیر است:

  • خارش در نقاط مختلف بدن به خصوص در کف دست یا کف پا
  • خارش هایی که در ساعات پایانی روز بدتر می شوند
  • زردی، به خصوص زرد شدن پوست و یا سفیدی چشم
  • حالت تهوع یا مشکلات معده
  • دردهای شکمی، مخصوصا در قسمت راست شکم
  • تیره شدن رنگ مدفوع

این علائم باید پس از زایمان از بین رفته و عملکرد کبد شما به حال عادی برگردد. توجه داشته باشید که اگر خارش های شما افزایش یافته، حتما به پزشک مراجعه کنید. عواض دیگر این اختلال می تواند افزایش خطر زایمان زودهنگام و زردی نوزاد باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

  • اگر خارش شدید دارید
  • در صورتی که کف دست یا پای شما به شدت خارش داشته باشد
  • در صورتی که با علائمی مانند تهوع یا زردی پوست داشته باشید
  • قبل از استفاده از داروهای ضد خارش


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.