شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند

شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند

درمان شپش سر دارای روش های متعددی است که افراد ادعا می کنند می توانند شپش سر را درمان کنند، اما متاسفانه مدارک علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهند این روش های درمانی مؤثر و ایمن هستند.

تحقیقات در مورد بسیاری از این روش های درمانی نتایج غیر قابل انکاری را به همراه داشته است. بیشتر دانشمندان بر این باورند که داروهای خانگی برای درمان شپش سر کار نمی کنند و ممکن است استانداردهای ایمنی در آن ها رعایت نشده باشد.

برای افرادی که تصمیم به انجام این روش های درمانی دارند، توصیه می شود که حتما پیش از اقدام با پزشک صحبت کنند، شواهد را بررسی کنند و فواید و خطرات ناشی از درمان در منزل را مقایسه کنند.

اگرچه پزشکان همچنان در مورد تأثیر داروهای خانگی برای درمان شپش سر دارای اختلاف نظر هستند، اما بیشتر آن ها موافقند که فرد می تواند اقدامات غیرمتعارفی را برای کاهش شیوع شپش ها انجام دهد و از بازگشت آن ها جلوگیری کند.

۶ درمان شپش سر در خانه

شپش ها حشرات ریزی هستند که از خون انسان تغذیه می کنند. شپش های بزرگسالان ۲-۳ میلی متر طول دارند و تخم های خود را بر روی مو و نزدیک به پوست سر می گذارند.

آن ها حتی می توانند موهای بدن ، مژه و ابرو را هم آلوده کنند. البته بیشتر آن ها بر روی موهای سر قرار دارند.

شپش ها به سرعت تخم گذای می کنند و این تخم ها به سرعت رشد می کند. برای از بین بردن شپش ها نیاز است که هم حشرات و هم تخم های آن ها را به صورت همزمان از ببرید. اگر شخصی از معالجه ای استفاده کند که تخم ها را نکشد، بعد از مدتی تخم ها به حشره تبدیل می شوند و وصعیت به حالت آلوده بر می گردد.

بسیاری از مردم بر این باورند که داروهای خانگی می توانند شپش ها، تخم ها یا هر دوی آن ها را از بین ببرند. در ادامه شما را با روش هایی برای از بین بردن این موارد آشنا می کنیم. با گومگ همراه باشید.

۱. روغن بادیان رومی (انیسون)

روغن انیسون می تواند شپش ها را خفه کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در مورد داروهای طبیعی شپش در کودکان نشان داد که روغن انیسون یکی از موثرترین داروهای طبیعی است.

اگرچه سایر داروهای طبیعی اغلب مؤثر واقع می شوند، اما روغن بادیان رومی یکی از دو موردی است که شپش ها را به طور دائم از بین می برد. افرادی که در این مطالعه از سایر داروهای گیاهی استفاده کرده بودند، طی دو ماه پس از درمان، مجدداً گزارش دادند که شپش ها بازگشته اند.

شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند

۲. روغن زیتون

روغن زیتون هم مانند روغن انیسون به طور بالقوه شپش ها را خفه می کند و از بازگشت آن ها جلوگیری می کند. این روغن هم مانند روغن انیسون، در همان مطالعه سال ۲۰۱۸ در بین مؤثرترین راه حل ها قرار گرفت. افرادی که می خواهند یک درمان خانگی بسیار مؤثر انجام دهند، باید استفاده از روغن زیتون و روغن انیسین را در کنار هم استفاده کنند.

شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند

۳. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان محبوب برای خشکی پوست و مو است. محققانی که یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ در برزیل را انجام دادند، تأثیر چندین داروی طبیعی شپش سر را بررسی کردند و نتایج را با تاثیر داروهای شیمیایی مقایسه نمودند.

این تیم در بین داروهای آزمایش شده دریافتند که روغن نارگیل خالص تنها درمان مؤثر است. طی ۴ ساعت از استفاده از این روغن، به طور متوسط ۸۰٪ از شپش های سر مرده بودند.

شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند

۴. روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی یک داروی خانگی محبوب برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی است.

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۰، محققان تأثیر ترکیب روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس را روی شپش سر در ۴۲ نفر بررسی کردند. پس از سه هفته، ۴۱ نفر از شرکت کنندگان دیگر شپش سر نداشتند. این میزان موفقیت بسیار بالا است و می توان تا حد زیادی به آن اتکا کرد.

التبته تحقیقات دیگری که روغن درخت چای را به عنوان درمانی برای شپش سر مورد ارزیابی قرار داده اند، این درمان را با موفقیت کمتری نشان داده اند. همچنین گاهی اوقات روغن درخت چای می تواند پوست را تحریک کند و باعث ایجاد بثورات پوستی یا خارش شود.

پیشنهاد می کنیم مطلب مقابل را برای دریافت اطلاعات بیشتری در مورد خواص این روغن، مطالعه نمایید: روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند

۵. درمان شپش سر با وازلین

وازلین می تواند با خفه کردن حشرات و احتمالاً تخم آن ها شپش ها را بکشد. وازلین بسیار چرب است و تمیز کردن آن ممکن است نیاز به شستشوی مکرر داشته باشد اما برای درمان شپش سر گزینه بسیار موثری است.

شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند

۶. درمان شپش سر با سس مایونز

یک مجموعه تلویزیونی در آمریکا باعث محبوبیت این درمان شپش سر شده است. طرفداران این درمان ادعا می کنند که سس مایونز شپش را از بین می برد و شانه کردن آن ها را از روی موها راحت تر می کند. برخی افراد همچنین می گویند مایونز می تواند خارش و سوزش پوست سر را که توسط شپش ایجاد می شود را کاهش دهد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سس مایونز می تواند شپش ها را بکشد یا درمان کند وجود ندارد اما یک درمان خانگی بی ضرر است و شاید در نظر بسیاری از افراد کثیف به نظر برسد!

شش درمان شپش سر در خانه که واقعا کار می کنند


منبع: MNT

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.