مولتی ویتامین در بدنسازی و بهترین زمان مصرف آن

مولتی ویتامین در بدنسازی و بهترین زمان مصرف آن

مولتی ویتامین ها و مکمل ها بخش مهمی از نیازهای یک بدنساز هستند. مکمل های مولتی ویتامین به صورت قرص، کپسول و آمپول در دسترس بوده و افراد می توانند بنا به انتخاب خود یکی از آن ها را مصرف کنند. مولتی ویتامین در بدنسازی نقش اساسی در تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن ایفا می کند. در این مقاله قصد داریم بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی

درباره بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برخی معتقدند که بهتر است مولتی ویتامین را با معده خالی و اول صبح مصرف کنید و برخی دیگر ترجیح می دهند مکمل خود را با صبحانه یا ناهار مصرف کنند. در نهایت، انتخاب زمان مناسب برای مصرف مکمل به انتخاب و سبک زندگی شما بستگی دارد.

برای مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی، هر زمانی را می توانید انتخاب کنید و این موضوع به شرایط شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر از کپسول استفاده می کنید، می توانید برای پیشگیری از معده درد و مشکلات گوارشی، آن را همراه با غذا مصرف کنید.

یکی از توصیه های مهم ما برای مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی این است که مصرف آن را حداقل به مدت 8 هفته ادامه دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را گرفته و ریز مغذی های مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. البته اگر پزشک برای شما مکمل تجویز کرده است، لازم است که از نظر او را پیروی کنید.

اگر با مطالعه مطالب بالا نتوانسته اید به جواب سوالتان برسید، پیشنهاد می کنیم این بخش را حتما مطالعه کنید. اجازه بدهید سوال را مقداری دقیق تر مطرح کنیم تا بتوانیم جواب کوتاه تر و دقیق تری به آن بدهیم. خوردن مولتی ویتامین در بدنسازی، قبل از تمرین باید باشد یا بعد از تمرین؟

پاسخ این سوال به نوع تمرین شما بستگی دارد. به طور مثال اگر تمرین شما به این صورت است که 30 دقیقه در باشگاه به دویدن روی تردمیل می پردازید (تمرینات سبک و مبتدی)، می توانید مولتی ویتامین را قبل از رفتن به باشگاه مصرف کنید تا در طول ورزش انرژی کافی برای تمرین داشته باشید.

اما اگر ورزش شما حرفه ای و سنگین است، می توانید مولتی ویتامین ها را بعد از تمرین مصرف کنید تا به بازسازی عضلات کمک کرده و زمان کافی برای جذب آن وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی فقط با دمبل حرفه ای برای تمرین در خانه

انواع مولتی ویتامین در بدنسازی

انواع ویتامین ها و مکمل ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از این ویتامین ها محلول در چربی هستند و برخی دیگر محلول در آب.

ویتامین های محلول در آب

ویتامین هایی که می توانند در آب حل شوند شامل ویتامین های گروه B و ویتامین C هستند. برای تامین این ویتامین ها بهتر است از مواد غذایی حاوی آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال، گوجه فرنگی و انواع مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند و مصرف آن ها می تواند نیاز روزانه به این ویتامین را به خوبی تامین کند.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین های محلول در آب مثل ویتامین ث، ابتدای صبح و بعد از بیدار شدن است. زیرا شما در طول روز مقدار فراوانی آب می نوشید و همین موضوع کمک می کند تا مقدار اضافه از طریق ادرار دفع شده و به بدن آسیب نزند.

البته به خاطر داشته باشید که ویتامین های گروه ب کمی پیچیده تر هستند و برای جذب آن ها می توانید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

ویتامین های محلول در چربی

این ویتامین ها در دستگاه گوارش جذب می شوند و مقدار مصرف آن ها باید محدود باشد. ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K از جمله ویتامین های محلول در چربی هستند. بهترین زمان برای مصرف این گروه از مکمل ها بعد از غذا و در همراه با مصرف چربی است.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی فقط با دمبل حرفه ای برای تمرین در خانه

مزایای مصرف مولتی ویتامین

از بدن در برابر سرطان محافظت می کند

مصرف مولتی ویتامین می تواند از افراد در برابر سرطان محافظت کرده و ریسک ابتلا به آن را کاهش دهد و این موضوع در مورد زنان و مردان صادق است. مطالعات ثابت کرده است که استفاده از مکمل مولتی ویتامین کمک می کند تا خطر ابتلا به سرطان روده کمتر شود.

کمک به بهبود عملکرد مغز در ورزشکاران

برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در ورزش، هوش و عملکرد مناسب مغزی نقش مهمی دارد. با افزایش سن به طور طبیعی عملکرد مغزی کمتر می شود و برای کاهش اثر مخرب این موضوع می توان از مکمل های مناسب استفاده کرد. همچنین استفاده از مولتی ویتامین به بهبود خلق و خوی ورزشکاران کمک کرده و علائم افسردگی و استرس را در آن ها کاهش می دهد.

ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کمتر می کند

خوشبختانه برخی شواهد نشان می دهند که مصرف مولتی ویتامین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کمتر کند. زنانی که به مدت 3 سال از مولتی ویتامین استفاده می کنند، کمتر از سایرین به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند.

سایر مزایای مولتی ویتامین

  • کمبود مواد مغذی را جبران می کند.
  • سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • مولتی ویتامین در بدنسازی به ترمیم عضلات کمک کرده و عملکرد ورزشکار را تقویت می کند.
  • برای تقویت سیستم عصبی ضروری است.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی حجمی برای افراد مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای

نکات پایانی

مصرف خودسرانه ویتامین ها و مکمل ها می تواند برای شما دردسرساز باشد. به همین دلیل قبل از اقدام به خرید هر نوع قرص یا دارویی حتما با پزشک و مربی خود هماهنگ کرده و در صورت نیاز آزمایش های ضروری را انجام دهید. همانطور که توضیح دادیم، مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی می تواند فواید بسیاری داشته باشد اما این فواید نباید مانع از مشورت با یک متخصص شوند.


منابع این مقاله عبارتند از: naturaltein و getmymettle.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.