پیش فروش خودرو چیست؟ چگونگی ثبت نام در طرح های پیش فروش

پیش فروش خودرو چیست؟ چگونگی ثبت نام در طرح های پیش فروش

در سال‌های اخیر، تمام تلاش شرکت‌های خودروسازی مانند کرمان موتور، مدیران خودرو، گروه بهمن، سایپا و ایران خودرو در جهتی بوده که مردم با سهولت بیشتری صاحب ماشین مورد نظر خود شوند. فرآیند قرعه‌کشی و طرح‌های فروش ویژه خودرو در تحقق این هدف کمک بسیار بزرگی کرده‌اند.

البته همچنان قرعه‌کشی‌های مختلف در سامانه مورد تأیید وزارت صمت انجام می‌شوند. اما به صورت پیش‌فروش هستند. در ادامه این مطلب به شما توضیح خواهیم داد که پیش‌فروش ماشین چیست و چگونه باید در این طرح‌ها ثبت‌نام کرد.

پیش فروش خودرو چیست؟

در سال 1401 با روی کار آمدن سامانه‌ یکپارچه تخصیص خودرو، تمام قرعه‌کشی‌ها متوقف گردید. اما این توقف به معنی پایان یافتن فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی نبود. در واقع وزارت صمت به منظور شفاف‌سازی فرآیند خرید و فروش خودرو به مردم و افزایش رضایت متقاضیان، اعلام کرد که طرح فروش خودرو باید از طریق سامانه تخصیص خودرو انجام شود.

در این شرایط باز هم شرکت‌های خودروسازی محصولات مشخص خود را در طرح‌های فروش ویژه و به مناسبت‌های مختلف عرضه می‌کنند. اما روند فروش خودرو متفاوت خواهد بود. به این معنی که متقاضیان در سامانه ثبت‌نام می‌کنند.

اگر هم تعداد درخواست‌کنندگان بیشتر از میزانی مشخص باشد، قرعه‌کشی انجام می‌شود و اسامی افراد منتخب اعلام خواهند شد. افراد منتخب باید پیش‌پرداخت اولیه را در 3 روز کاری به حساب شرکت خودروسازی بپردازند. در نهایت بعد از دریافت خودرو، هزینه باقی‌مانده پرداخت خواهد شد.

طرح اخیر پیش فروش خودرو

طرح اخیر پیش فروش خودرو

در سال 1401، طرح‌های مختلفی برگزار شدند که عمدتاً سه گروه از مردم می‌توانستند در آن شرکت کنند. غالباً مادران حداقل دو فرزند، متقاضیان عادی و صاحبان خودروهای فرسوده اجازه شرکت در طرح‌های فروش خودرو را داشتند.

طرح فروش ویژه ایران خودرو به مناسبت دهه فجر، یکی از نمونه‌های فروش فوری خودرو بوده است. در این شرایط متقاضیان عادی می‌توانستند در صورت داشتن شرایط ثبت‌نام، در یکی از بانک‌های اعلام شده‌ حساب وکالتی باز کنند و مبلغ مشخصی از هزینه خودرو را در آن حساب واریز کنند.

اگرچه حساب مسدود خواهد شد و اجازه برداشت از آن حساب امکان‌پذیر نیست. به این ترتیب متقاضیانی که در این طرح پیش ‌‌فروش خودرو، موفق می‌شدند، باقی هزینه را پرداخت نموده و نهایتاً در موعد مقرر ماشین خود را دریافت خواهند کرد.

یکی از طرح‌های فروش خودرو که در بهمن ‌ماه برگزار شد، به خودروهای فرسوده اختصاص داشت. در این طرح، مالکان خودروهای فرسوده که شرایط لازم را داشتند، می‌توانستند در سامانه فروش ایران خودرو شرکت کرده و خودروی فرسوده خود را در ازای دریافت یکی از محصولات ایران خودرو تعویض کنند.

البته این افراد باید مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت اولیه و پس از آن مبلغی دیگر را به عنوان پرداخت نهایی به حساب ایران خودرو واریز می‌کردند.

چگونه می‌توان در طرح پیش فروش خودرو ثبت‌نام کرد؟

چگونه می‌توان در طرح پیش فروش خودرو ثبت‌نام کرد؟

افرادی که می‌خواهند در طرح پیش فروش خودرو ثبت‌نام کنند، باید در سامانه فروش اینترنتی شرکت خودروسازی برگزارکننده طرح وارد شوند. سپس با ورود اطلاعات شناسایی، نام کاربری و رمز عبور را دریافت کنند. در این شرایط، امکان انتخاب ماشین مورد نظر وجود دارد.

این افراد بر اساس ضوابط و بخشنامه‌های موجود باید مبلغ مشخصی را پرداخت کرده و منتظر دریافت خودرو باشند. البته توجه داشته باشید که غالباً بخشی از هزینه خودرو به صورت پیش‌پرداخت اولیه خواهد بود و هنگام تحویل خودرو هم بخش دیگر هزینه‌ها پرداخت می‌شود. با این حال، هر طرح فروش خودرو، شرایط پرداختی مخصوص به خود را دارد.

شرایط شرکت در طرح پیش فروش خودرو

افرادی که تصمیم دارند در طرح پیش‌فروش ماشین شرکت کنند، باید شرایط لازم را که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، داشته باشند. در غیر این صورت امکان ثبت‌نام برای آنها میسر نیست.

  • متقاضیان بالای 18 سال بوده و دارای گواهینامه باشند.
  • با هر کد ملی می‌توان تنها یک خودرو انتخاب کرد.
  • نباید پلاک فعالی به اسم فرد وجود داشته باشد.
  • در عموم طرح‌های فروش خودرو، شخصیت‌های حقوقی اجازه ثبت‌نام ندارند.
  • متقاضیان باید اطلاعات شناسایی، آدرس، کد پستی و اطلاعات بانکی خود را صحیح ثبت کنند تا زمان واریز وجه و آماده کردن پلاک خودرو مشکلی نداشته باشند.
  • در صورتی که طرح پیش ‌فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی انجام شود، برندگان اجازه انتقال امتیاز خود را به اشخاص ثالث (حتی به شکل وکالتی) ندارند.
  • فرد متقاضی خودرو باید شماره تماسی را ثبت کند که به اسم خودش باشد.

توجه داشته باشید که هر طرح فروش فوری خودرو، شرایطی دارد که ممکن است نسبت به سایر طرح‌های فروش ویژه متفاوت باشد. در نتیجه متقاضیان باید با اشراف کامل به شرایط هر طرح ثبت‌نام کنند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب توضیح دادیم که طرح پیش‌فروش ماشین چیست و چگونه می‌توان در هر طرح ثبت‌نام کرد. آنچه اهمیت دارد، توجه به شرایطی است که برای متقاضیان مطرح می‌شود. افراد در صورتی که امکان رعایت تمام شروط و پرداخت هزینه‌ها را داشته باشند، می‌توانند در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده و صاحب خودروی مورد نظر شوند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.