چرا دهان نوزاد برفک می‌زند؟

چرا دهان نوزاد برفک می‌زند؟

باکتری‌ها و قارچ‌های زیادی در بدن ما ‌زندگی می‌کنند، اما لزوما همه آن‌ها کشنده و خطرناک نیستند، اما برخی دیگر باید جدی گرفته شوند. برفک دهان نوزاد نوعی عفونت در سنین مختلف در کودکان و نوزادان است و عامل آن قارچی به نام کاندیدا است.

به دلیل شیوع بالای این عفونت در این گروه سنی به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید که با آن و شیوه درمان آن آشنا شوید.

برفک دهان نوزاد چیست؟

بدن ما میکروارگانیزم‌های زیادی را در خود جای داده است؛ قارچ‌ها یکی از آن‌ها به شمار می‌آیند و به دنبال فرصتی مناسب هستند که رشد کنند. در این حالت این قارچ‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در بدن شوند.

یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در برابر قارچ‌ها افراد کم سن و سال هستند. قارچی به نام کاندیدا باعث ایجاد برفک دهان نوزاد می‌شود. در این نوع عفونت لکه‌هایی به رنگ سفید در دهان کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود و از آنجایی که منشا قارچی دارد، می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن پخش شود.

چرا دهان نوزاد برفک می‌زند؟

برفک دهان نوزاد چه عوارضی دارد؟

برفک در دهان نوزادان ایجاد می‌شود. در برخی موارد این عفونت برای نوزاد آزاردهنده است، اما در مواردی دیگر غذاخوردن نوزاد را دچار اختلال نمی‌کند.

چنانچه کودک سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، این بیماری می‌تواند در دستگاه گوارش، کبد، ریه و دیگر اعضای بدن نوزاد پخش شود، چون نوعی عفونت است. در چنین شرایطی این بیماری می‌تواند خطرناک باشد.

انتقال این بیماری می‌تواند از مادر به کودک اتفاق بیفتد. در این حالت این عفونت قارچی از طریق شیردادن توسط مادر به کودک منتقل می‌شود. برفک دهان می‌تواند از کودک نیز یه مادر منتقل شود که مجددا زمانی ایجاد می‌شود که کودک در حال شیر خوردن است. در صورت ابتلای مادر به این نوع عفونت، در نوک سینه درد ایجاد خواهد شد.

برفک دهانی به شکل دیگری نیز ممکن است به کودک منتقل شود و آن از طریق پستانک و شیشه شیر آلوده است، چون آلودگی فرصت خوبی برای رشد قارچ ایجاد می‌کند.

 پرستار کودک یا هرکسی دیگری که از کودک نگه‌داری می‌کند نیز می‌تواند با عدم رعایت بهداشت باعث ابتلای نوزاد به این نوع عفونت قارچی شود. این اتفاق به هنگام تعویض لباس کودک و نظافت او رخ می‌دهد.

چه عواملی باعث ایجاد برفک در کودکان و نوزادان می شوند؟

تا به حال چند عامل به عنوان علت برفک در کودکان و نوجوانان شناسایی شده‌اند. منشا آن قارچی به نام کاندیدا است. یکی از راه‌های‌ ابتلای کودکان به آن از طریق بدن مادر و کانال زایمان  است. به هنگام زایمان مادر می‌تواند این قارچ را به نوزاد منتقل کند.

چرا دهان نوزاد برفک می‌زند؟

از راه‌های دیگر آن می‌توان به خوراندن آنتی‌بیوتیک به کودکان و نوزادان اشاره کرد. در حالت دیگر ممکن است مادر آنتی‌بیوتیک مصرف کند و در اثر مصرف آن به کودک انتقال دهد. در هر یک از این دو حالت آنتی‌بیوتیک‌های واردشده به بدن نوزاد سبب از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شود که مسئول کنترل قارچ در بدن او هستند.

به این ترتیب این قارچ در چنین شرایطی فرصت رشد پیدا می‌کند. شرایط در به وجود آوردن این قارچ نیز نقش مهمی دارند. در صورتی که پوشک نوزاد تا مدت‌ها خیس بماند و کسی آن را تعویض نکند، این محیط فراهم می‌شود.

عده‌ای از کودکان و نوزادان که دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و مبتلا به دیابت هستند و نوزادان نارس نسبت به بقیه بیشتر در معرض این عفونت قرار دارند.

برفک دهان نوزاد چه علائمی دارد؟

از علائم این عفونت می‌توانیم به ایجاد یک پوشش سفید بر روی زبان اشاره کنیم. البته هر پوشش سفیدی به معنای برفک دهان نوزاد نیست. گاهی در اثر خوردن شیر یک لایه سفید ایجاد می‌شود که به تدریج از بین می‌رود.

یکی از نشانه برفک لکه‌هایی است که در قسمت‌های مختلف دهان مثل زبان، لثه لب و داخل گلو مشاهده می‌شود‌ که با شستن از بین نمی‌روند. این لکه‌ها ممکن است برای بعضی نوزادان دردناک باشند و هنگام شیر خوردن گریه کنند و برای بعضی دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

گروه دیگری از برفک‌ها لزوما در دهان ایجاد نمی‌شوند، بلکه در قسمت‌هایی مانند اطراف آلت تناسلی به شکل تاول‌های قرمزرنگ نمایان می‌شوند. همینطور در اطراف قسمت‌هایی از پوست که دارای چین هستند، جوش‌های دردناک تشکیل می‌شوند.

تشخیص این بیماری از طریق مشاهده پوست اتفاق میفتد. با مشاهده یکی از این علائم به پزشک مراجعه کنید. همینطور اگر لکه‌های سفید از روی زبان نوزاد پاک نشدند، می‌توانید حدس بزنید که برفک است.

چرا دهان نوزاد برفک می‌زند؟

راه های درمان برفک دهان نوزاد

در صورت تشخیص این باکتری پزشکان معمولا داروهای ضدقارچ خوراکی تجویز می‌کنند‌. همچنین در صورت وجود درد برای نوزاد استامینوفن نیز تجویز می‌شود. همینطور برای مادر نیز داروهای ضد قارچ توصیه می‌شود که از طریق سینه مادر در زمان شیردهی این قارچ منتقل نشود‌.

داروهای ضدقارچ دیگری هم وجود دارند که از نوع خوراکی نیستند و باید روی برفک دهان نوزاد مالیده شوند. مادر می‌تواند از کرم‌های ضدقارچ استفاده کند و آن را روی نوک پستان بمالد.

در صورتی که قسمت‌های مختلف دهان بر اثر برفک زخم شده باشند، داروهایی نیز برای درمان زخم‌ها تجویز خواهد شد که خوراکی نیستند و باید روی زخم‌ها ریخته شوند. به طور طبیعی برفک با روغن نارگیل و جوش شیرین نیز قابل درمان است، اما ما به شما شیوه پزشکی را توصیه می‌کنیم.

چنانچه فرزند شما به دلایلی که قبلا ذکر شد، بیش از دیگران مستعد این بیماری باشد، برای پیشگیری احتیاج به مراقبت‌های بیشتری خواهد داشت. پرستار کودک در منزل تهران به خوبی می تواند با این بیماری به روش اصولی پیشگیری کند و از کودک شما نگهداری کند. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم:

  • به شکل بی‌رویه به فرزندتان آنتی‌بیوتیک نخورانید. فقط زمانی از آن استفاده کنید که واقعا ضروری باشد.
  • پستانک را تمیز کنید در دهان نوزاد قرار دهید.
  • به هنگام شیر دادن به فرزندتان دقت کنید که نوک پستان حتما خشک باشد. در صورت خیس بودن، محیط برای رشد قارچ فراهم می‌شود.
  • پوشاک فرزند خود را به طور مرتب عوض کنید.
  • مادر نیز باید تلاش کند بدن خود را از این قارچ در امان نگه‌دارد تا به فرزندش منتقل نشود.

درمان برفک دهان برای مادر و نوزاد چقدر طول میکشد؟

درمان برفک در نوزادان تا یک هفته طول می‌کشد و در مادر درمان می‌تواند تا ۱۴ روز ادامه پیدا کند.

در انتها باید ذکر کنیم که چه برای جلوگیری از این عفونت و چه برای درمان آن مراقبت از کودک در منزل بسیار حیاتی است. با توجه به دنیایی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، زنان در خارج از خانه نیز مشغول به کار هستند و شاید فرصت رسیدگی کامل به فرزند خود را نداشته باشند.

حتی اگر تمام مدت نیز در کنار فرزند خود در خانه باشند، شاید به درستی نحوه مراقبت از فرزند را ندانند. در چنین شرایطی احتمال اینکه نوزاد در معرض انواع  بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار بگیرد بالا است.

اما جای نگرانی نیست، چون اینجا در آسانیسم پرستارانی مجرب آماده هستند که به مراقبت از کودک در منزل تهران شما بپردازند. حضور این افراد فرزند شما را تا حد بسیار زیادی از انواع بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد. پس برای ثبت سفارش با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۴۱۴۱  تماس بگیرید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.