سلامت
چه عواملی باعث ایجاد تنگی نفس در خواب می شوند؟

بسیاری از مردم دچار تنگی نفس در خواب می شوند و به همین دلیل دچار مشکلاتی مانند کاهش بهره وری در روز می شوند. در این مقاله به این مشکل می پردازیم.

تنگی نفس مشکلی است که فرد احساس سفتی در سینه کرده و حس می کند که به اندازه کافی نمی تواند از اکسیژن استفاده نماید. گاهی اوقات افراد به هنگام دراز کشیدن و خوابیدن دچار تنگی نفس می شوند. در اصطلاح پزشکی به این مشکل ارتوپنه می گویند. در مواردی احساس تنگی نفس می تواند باعث شود فرد از خواب بیدار شود. خروپف و اختلال در خواب از علائم انسداد تنفسی می باشد.

در ادامه قصد داریم به برخی از مهمترین دلایل تنگی نفس به هنگام خواب بپردازیم.

۱. نارسایی قلبی

یکی از شایع ترین دلایل برای تنگی نفس در خواب نارسایی قلبی می باشد. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، قلب نمی تواند به راحتی خون را به قسمت های مختلف بدن برساند. به همین دلیل فشار در قلب افزایش می باید و سبب تجمع مایعات در دست و پا و ریه فرد بیمار می گردد و از این رو تنگی نفس ایجاد می شود. نارسایی قلبی منجر به احساس خستگی، تنگی نفس، تورم در دست و پا و سرفه زدن می شود و فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی دیگر از علائم نارسایی قلبی عبارتند از:

متاسفانه درمانی برای نارسایی قلبی وجود ندارد، اما افراد می توانند با استفاده از داروها و تغییر در روش زندگی این شرایط را مدیریت کنند.

۲. آمفیزم

آمفیزم نوعی بیماری ریوی است که شامل انسداد مزمن ریه می شود. در این بیماری کیسه های هوایی فرد دچار آسیب می شوند و لوله های تنفسی باریک تر می شوند. این امر باعث ایجاد تنگی نفس در خواب می گردد.

افراد مبتلا به آمفیزم پیشرفته به هنگام دراز کشیدن احساس تنگی نفس می کنند. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • سرفه مزمن
  • تنگی نفس به هنگام انجام فعالیت های روزمره
  • عفونت های مکرر تنفسی
  • کبودی لب و ناخن ها
  • خستگی
  • خس خس سینه

برای جلوگیری از تشدید علائم و نیز درمان این بیماری می توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • مصرف سیگار را کنار بگذارید.
  • در جلسات توانبخشی ریوی شرکت کنید. در این جلسات فرد تمرین های ورزشی و تغذیه ای مناسب را می آموزد.
  • از دستگاه های اکسیژن استفاده کنید.
  • یوگا، ماساژ و طب سوزنی می توانند باعث بهبود کیفیت زندگی بیمار شوند.
  • در مواردی جراحی می تواند به بهبود این افراد کمک کند.

۳. چاقی

افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن بیش از حد می باشند به دلیل فشار زیاد در هنگام دراز کشیدن با مشکلات تنفسی رو به رو می شوند. کاهش وزن می تواند به بهبود این علائم کمک کند. نکات زیر می تواند باعث کمک به کاهش وزن شود.

  • از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.
  • پروتئین های گیاهی را جایگزین پروتئین های حیوانی کنید.
  • مصرف گوشت قرمز را محدود کنید.
  • چربی های سالم مصرف کنید.
  • فعالیت های بدنی خود را افزایش دهید.

همچنین می توانید یکی از برنامه تمرینی های زیر را انتخاب کنید و توسط ورزش وزن خود را پایین بیاورید:

۴. بیماری OSA یا وقفه تنفسی

OSA نوعی اختلال خواب است که فرد در زمان خوابیدن دچار انسداد تنفس می شوند. خروپف و احساس خفگی به هنگام خواب، افسردگی، تحریک پذیری و تپش قلب شبانه از علائم شایع این بیماری می باشند.

۵. اضطراب یا اختلال هراس

حملات هراس می توانند در هر زمانی اتفاق بیفتند و فرد در هنگام دراز کشیدن و خوابیدن دچار تنگی نفس می گردد. علائم حملات هراس و اضطراب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تپش قلب
  • تعریق
  • لرزش دست
  • حالت تهوع
  • احساس سرگیجه
  • احساس گرما یا سرمای شدید
  • احساس درد در ناحیه سینه
  • احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا
  • ترس از مرگ

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر تنگی نفس به علت ورزش شدید، قرار گرفتن در معرض دمای شدید، آلودگی هوا، چاقی یا ارتفاع زیاد نباشد می تواند نگران کننده باشد.

در صورتی که با تنگی نفس ناگهانی همراه با درد در قفسه سینه یا احساس فشار، ضعف و حالت تهوع مواجه شوید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

داغ ترین مطالب