افسردگی چیست و علائم، دلایل، درمان و انواع آن کدامند؟

افسردگی چیست و علائم، دلایل، درمان و انواع آن کدامند؟

افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی و روانی شناخته می شود. این اختلال می تواند به صورت احساس غم و اندوه، عصبانیت، از دست دادن انگیزه لازم برای انجام امور روزمره و یا حس ناامیدی بروز پیدا کند.

به طور معمول افراد بین سنین ۲۰ الی ۳۵ سالگی افسردگی را تجربه می کنند. البته کسانی هم هستند که در دوران کودکی و یا بعد از سن بلوغ دچار افسردگی می شوند.

افسردگی می تواند بر روی برخی از بیماری های جسمی نظیر آسم، آرتروز، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و حتی سرطان نیز تاثیر منفی بگذارد و در مواردی سبب تشدید علائم این بیماری ها شود.

افراد ممکن است به دلیل برخی از اتفاقات ناگوار در زندگی مانند از دست دادن یک دوست یا اعضای خانواده  و یا تجربه یک شکست سخت احساس ناامیدی کنند و با افسرگی مواجهه شوند. نکته مهم و قابل توجه این است که افسردگی یک موضوع جدی و حائز اهمیت می باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد و افراد بیمار می باسیت در پی درمان این اختلال باشند، درغیر این صورت با گذشت زمان و در صورت عدم توجه به درمان صحیح علائم بیماری شدیدتر و جدی تر خواهد شد.

علائم افسردگی

علائم افسردگی در مردان، زنان و کودکان متفاوت است. احساس غم و اندوه از شایع ترین نشانه های بیماری افسردگی می باشد که معمولا در بین همه افراد مشترک می باشد.

علائم افسردگی در مردان

علائم این اختلال در مردان معمولا به صورت تغییر در خلق و خوی از جمله عصبانیت، تحریک پذیری، اضطراب و بی قراری بروز پیدا می کند. 

احساس نا امیدی، از دست دادن علاقه، عدم لذت از انجام فعالیت های روزمره و احساس خستگی از دیگر نشانه های افسردگی در مردان می باشد.

مردانی که از اختلال افسردگی رنج می برند در برخی از رفتار های شناختی خود نظیر توانایی در تمرکز و توانایی حل مسئله با مشکل  رو به رو خواهند بود.

بی خوابی، بی قراری در خواب، احساس خواب آلودگی بیش از حد و نیز خوابیدن زیاد در طول شبانه روز از دیگر نشانه های افسردگی در مردان می باشد.

افسرگی می تواند سبب بروز برخی علائم جسمی نظیر سردرد، خستگی و نیز مشکلات گوارشی نیز گردد. 

علائم افسردگی در زنان

متاسفانه میزان ابتلا به افسردگی در زنان بیشتر از مردان دیده می شود، از علائم شایع در تشخیص افسردگی در زنان می توان در ابتدا به افزایش تحریک پذیری، احساس غم و پوچی، افزایش اضطراب و ناامیدی اشاره کرد.

زنانی که دچار اختلال افسردگی هستند از انجام فعالیت های گروهی هراس دارند و از شرکت در اجتماع و نیز انجام مشاغل اجتماعی خودداری می کنند.

از دیگر نشانه های افسردگی در زنان می توان به کاهش انرژی ، مشکلات خواب در طول شب، بیدار شدن زود هنگام، خوابیدن بیش از حد، تغییر در اشتها، تغییرات ناگهانی در وزن، افزایش گرفتگی عضلانی، سر درد و درهای فیزیکی اشاره کرد.

علائم افسردگی در کودکان

تشخیص افسردگی در سنین پایین قدری دشوار است، اما این موضوع بسیار مهم و قابل توجه می باشد، در صورتی که نشانه های افسردگی در کودکان به درستی تشخیص داده شود می تواند به راحتی از بروز مشکلات فرد در بزرگسالی بکاهد و سبب کاهش میزان خود کشی در سنین نوجوانی و جوانی شود.

علائم قابل توجه افسردگی در کودکان شامل:

 نوسانات خلقی، عصبانیت در کودک، گریه، احساس بی کفایتی ( به عنوان مثال اینکه کودک مدام حس می کند  که نمی توانم کار درستی انجام دهم) و نیز حس ناامیدی و اندوه شدید می باشد.

اگر کودکی دچار افسردگی باشد به طور معمول در رابطه با دوستان و همسالان خود به مشکل بر می خورد و از رفتن به مدرسه خودداری می کند. افت عملکرد کودک در مدرسه، تغییر در نمرات،مشکل در تمرکز از نشانه های مهمی است که والدین باید مورد توجه قرار دهند.

علل شایع بروز اختلال افسردگی

۱. سابقه خانوادگی

افرادی که در خانواده و نزدیکان درجه یک خود مشکل افسردگی دارند به طور معمول بیشتر در معرض ابتلا به افسرگی قرار می گیرند، در صورتی سابقه خانوادگی دارید بیش از پیش مراقب سلامت روان خود باشید.

۲. تروما در کودکی

تروما می تواند بر اثر آسیب در یک حادثه یا شوک ایجاد شود این موضوع می تواند بر نحوه  واکنش بدن به ترس و نیز شرایط استرس زا تاثیر بگذارد و زمینه ساز بروز اختلال افسردگی در افراد گردد.توجه داشته باشید اگر کودکی در دوران کودکی دچار شک روانی و نیز حوادث ناگوار می شود از همان ابتدا از یک روان درمانگر کمک بگیرید تا بتوانید آثار منفی اتفاق را کاهش دهید.

۳. شرایط پزشکی

برخی افراد ممکن است به دلایل شرایط پزشکی خاص بیشتر از سایرین به افسردگی مبتلا شوند از جمله این شرایط می توان به اختلال پیش فعالی، اختلال کمبود توجه، بیماری های مزمن مانند سرطان، درد های مزمن و بی خوابی اشاره کرد

۴. استفاده از مواد مخدر

تحقیقات ثابت کرده است که سابقه سوء استفاده از مواد مخدر و یا الکل می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دهد.

از دیگر دلایل ابتلا به افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایین بودن اعتماد به نفس در افراد، استفاده و استعمال برخی از دارو های خاص، طلاق، مشکلات اقتصادی، از دست دادن اعضای خانواده و دوستان.

از یک روان درمانگر کمک بگیرید

معمولا برای تشخیص افسردگی آزمایش و تست واحد و مشخصی وجود ندارد، اما شما می توانید با مراجعه به یک روانپزشک و مشاوره علائم بیماری خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

فرد معالج به طور معمول یک سری سوالات را در مورد خلق و خو، اشتها، الگوی خواب،سطح فعالیت و افکار شما خواهد پرسید. از سوی احتمالا برخی از معاینات جسمی، مانند بررسی عملکرد و مشکلات تروئید و نیز کمبود ویتامین و املاح بدن را نیز در دستور کار خود قرار خواهند داد زیرا پژوهش ها نشان داده است اختلال در موارد ذکر شده نیز می تواند سبب بروز علائم افسردگی شوند.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که افراد نباید علائم افسردگی را نادیده و دست کم بگیرند، اگر از نظر روحی درگیر مشکلات ذکر شده هستید و هر روز اوضاع  و علائم در حال وخیم تر شدن می باشند حتما از یک پزشک برای در مان کمک بگیرید.

عوارض افسردگی

همانطور که گفته شد افسردگی می تواند یک بیماری روانی جدی باشد که در صورت عدم درمان میتواند تاثیرات گوناگونی بر زندگی فرد داشته باشد برخی از این تاثیرات عبارتند از:

افزایش یا کاهش شدید وزن، درد جسمی، افزایش تمایل به مصرف مواد مخدر، انزوای اجتماعی، افکار خودکشی، استرس و اضطراب و…

 انواع افسردگی

افسردگی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: افسردگی های دوره ای و افسردگی دائمی

افسردگی دوره ای

این دسته از افسردگی بین افرادی زیادی شایع است، گاهی افراد در برخی از زمان ها دچار افسردگی و نا امیدی می شوند برای مثال می توان به افسردگی زنان در دوران بارداری و نیز بعد از زایمان اشاره کرد، افسردگی فصلی نیز یکی درگیر از افسردگی های دوره ای و شایع در میان افراد می باشد افراد زیادی هستند که با تغییر در الگوی های فصلی حس نا امیدی، استرس ، احساس خستگی و اختلال در خواب را تجربه می کنند.

افسردگی دائمی

در صورتی که علائمی افسردگی در افراد بیشتر از 6 ماه ادامه پیدا کند  و زندگی عادی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد فرد دچار افسردگی دایمی یا مزمن  می باشد، که لازم می باشد تحت درمان های پزشکی قرار بگیرد.

روش های درمان افسردگی

روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد، فرد بیمار می تواند با درمان بیماری سطح کیفی زندگی خود را افزایش دهد و در نهایت زندگی بهتری را تجربه کند در ادامه به برخی از روش های معمول در درمان افسردگی خواهیم پرداخت.

دارو درمانی

پزشک معالج با توجه به شدت بیماری و شرایط بالینی بیمار برخی از داروهای ضد افسردگی و مسکن ها را برای بیمار تجویز خواهد کرد که می تواند به فرد مبتلا کمک  کند که مسیر درمان خود را طی نمایید. 

روان درمانی

صحبت کردن با یک روان درمانگر می تواند به افراد مبتلا کمک کند که مهارت های لازم را برخورد با مشکلات روحی بیاموزد  و نیز احساسات منفی و آزار دهنده را از خود دور نمایید. این جلسات درمانی ممکن است ماهها به طول بیانجامد در طول این جلسات فرد با توجه به راهنمایی های روان درمانگر خود و همچنین در کنار حمایت های اعضای خانواده رفته رفته بهبودی خود را به دست می آورد.

نور درمانی

تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض دوزهای مختلف نور سفید می تواند خلق و خو افراد را بهبود ببخشد و  علائم افسرگی را در افراد کاهش دهد. این روش درمانی برای افرادی که  دچار افسردگی دوره ای به دلیل تغییر در الگوی فصل های سال می باشند بسیار موثر و مفید می باشد.

ورزش

فعالیت های بدنی در افراد می تواند سبب افزایش هورمون اندورفین در بدن شود، این هورمون می تواند به بهبود علائم روحی و روانی کمک کند. از این رو پزشکان به افراد بیمار توصیه می کنند که ۳ الی ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت های بدنی داشته باشند.


همین حالا ورزش را شروع کنید:


قطع مصرف الکل و مواد مخدر

نوشیدن و یا مصرف هرگونه مواد مخدر ممکن است در کوتاه مدت سبب تخفیف برخی از مشکلات روحی و فردی فرد گردد اما در طولانی مدت این مواد می توانند زمینه ساز بروز این بیماری و علائم استرس و اضطراب گردد.

نه گفتن را تمرین کنید

افرادی که بیش از حد توان خود برای دیگران وقت می گذارند معمولا بیشتر از سایرین احساس اضطراب  را تجربه می کنند و این موضوع می تواند علائم بیماری را تشدید کند. بهتر است در زندگی شخصی و شغلی خود بیش از پیش به خود توجه کند و قبل از قبول هر پیشنهادی ابتدا سلامتی جسمی و روانی خود را مورد توجه  قرار دهید.

الگوی زندگی خود را اصلاح کنید

برای جلوگیری و درمان این بیماری باید قبل از هر چیزی به الگوی زندگی روزانه خود توجه کنید و بیشتر از گذشته مراقب خود باشید. به همین منظور بهتر است در گام اول افراد منفی نگر را از اطراف خود دور کنید، فعالیت های لذت بخش خود را افزایش دهید، خود را دوست بدارید، غذاهای سالم و تازه مصرف کنید، الگوی خواب خود را تنظیم کنید و از خوابیدن زیاد حتی در ایام تعطیل اجتناب کنید.

مکمل و ویتامین ها را فراموش نکنید

محققان به این نتیجه رسیده اند که کمبود برخی مواد در بدن می تواند سبب بروز و تشدید علائم این بیماری شود از این رو به افراد توصیه می شود در صورت نیاز و با مشورت پزشک معالج خود برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه ب ، ویتامین د ،اسید های چرب امگا 3 را مصرف نماییند.

پیشگیری از افسردگی

به طور کلی این بیماری غیر قابل پیشگیری می باشد اما تغییر در سبک زندگی، یادگیری توانایی و مهارت های لازم برای حل مشکلات، کاهش استرس، تمرینات منظم ورزشی، انجام فعالیت های خیریه ای و اجتماعی، ایجاد رابطه با دوستان می تواند تا حد زیادی از ایجاد افسردگی در افراد جلوگیری کند. 

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.