آیا سونا باعث کاهش وزن می شود؟

آیا سونا باعث کاهش وزن می شود؟

سونا روش خوبی برای استراحت و عرق کردن است، اما آیا واقعاً می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟ پاسخ به این موضوع در یک کلمه نمی گنجد و باید درباره آن بیشتر بدانید.

در کشورهای اسکاندیناوی (سوئد، نروژ و دانمارک)، رفتن به سونا از مدت ها پیش به عنوان روشی برای معاشرت و همچنین برای دریافت بسیاری از فواید آن برای سلامتی مورد استفاده قرار می گرفت. البته سونا در بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا چندان محبوبیت ندارد، اما با این حال می توانید تعداد زیادی از آن ها را در چنین کشورهایی ببینید. به عنوان مثال در ایران هم تعداد زیادی سونا وجود دارد.

محققان هنوز اطلاعات زیادی در مورد چگونگی تأثیر گرمای سونا بر روی بدن دارند.

نحوه کار انواع سونا

سونا به عنوان اتاقی تعریف می شود که تا دمای بین ۱۵۰ درجه تا ۱۹۵ درجه فارنهایت (۶۵.۶ درجه سانتی گراد و ۹۰.۶ درجه سانتیگراد) گرم می شود. سوناهایی که به فنلاندی معروف هستند «خشک» به حساب می آیند، در حالی که سوناهای سبک تر که به سونای ترکی معروف هستند، بخار زیادی دارند. افراد معمولاً حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در سونا وقت می گذرانند.

در حالی که ماهیت دما و سطح رطوبت با یکدیگر متفاوت هستند، اما سوناها معمولاً در مورد نحوه واکنش بدن شما یکسان عمل می کنند.

این ها رایج ترین انواع سونا هستند:

سونای هیزمی

در این نوع سوناها از اجاق گازهای چوبی برای گرم کردن فضای سونا استفاده می شود. درجه حرارت در این نوع سونا بالا و رطوبت آن کم است.

سونای بخاری برقی

در این نوع سونا از بخاری برقی که روی زمین یا دیوار نصب شده است برای گرم کردن اتاق استفاده می شود. درجه حرارت آن بالا و رطوبت آن کم است.

سونای بخار

این نوع سونا در بسیاری از کشورها با نام «حمام ترکی» شناخته می شود، اما در ایران همان سونای بخار است. درجه حرارت آن کم و رطوبتش نزدیک به ۱۰۰٪ است.

سونای فرو سرخ

این نوع سونا از امواج نوری برای گرم کردن بدن بدون گرم کردن اتاق استفاده می کند. فواید آن مشابه سوناهای معمولی است.

آیا سونا می تواند باعث کاهش وزن شود؟

در زمان حضور در سونا، مقدار کمی کاهش وزن رخ می دهد و آن به این دلیل است که مقداری از وزن بدنتان را عرق می کنید و هنگامی که دوباره به نوشیدن مایعات اقدام کنید، وزنتان بر می گردد. در واقع این نوع کاهش وزن به دلیل کاهش آب بدن است.

همچنین درجه حرارت بالا باعث می شود ضربان قلب شما به روشی مشابه ورزش کردن افزایش یابد. اما این افزایش ضربان قلب فقط باعث سوزاندن کالری به مقدار کمی بالاتر از نشستن در حالت استراحت می شود.

سونا ممکن است بتواند به شما در سوزاندن کالری اضافی کمک کند، اما نباید فقط با هدف کاهش وزن به این مکان ها بروید و پولتان را خرج کنید! این روش مناسبی برای لاغری نیست.

خطرا کمبود آب بدن

گرمای شدید بدن باعث عرق کردن می شود. هنگام عرق کردن مایعات زیادی را از دست می دهید. اگر مایعاتی بیشتر از آنچه که لازم است از دست بدهید، ممکن است دچار کم آبی شوید. خطر کمبود آب بدن در سونا وجود دارد.

طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، یک فرد متوسط ​​در طی مدت زمان کوتاهی در سونا ۴۷۰ میلی لیتر مایع از دست می دهد. اما اگر قبل، حین و بعد از سونا به مقدار کافی آب کافی بنوشید، مایعات از دست رفته در تعریق را جایگزین می کنید و مشکلی به وجود نمی آید.

علائم کمبود آب بدن

کم آبی شدید یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. مهم است که در صورت استفاده از سونا به بدن خود توجه کرده و مایعات زیادی بنوشید.

از این علائم کمبود خفیف تا متوسط ​​کم آبی آگاه باشید:

  • خشکی دهان
  • تشنگی شدید
  • سردرد
  • احساس سرگیجه
  • کاهش دفعات ادرار

بزرگسالان مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های کلیوی و نارسایی قلبی یا کسانی که باردار هستند، در معرض خطر کمبود آب بدن هستند.

سونا و سلامت قلب

گرمای زیاد در سونا باعث می شود رگ های خونی شما باز شده و به سطح پوست نزدیک شوند. هنگامی که رگ های خونی بزرگ تر می شوند، گردش خون شما بهبود می یابد و فشار خونتان پایین می آید.

برخی از مطالعات اخیر ارتباط بین استفاده منظم از سونا و بهبود سلامت قلب را یافته اند. با این حال، معمولاً به افرادی که دارای مشکلات قلبی مانند ضربان قلب نامنظم یا حمله قلبی هستند، گفته می شود که از استفاده از سونا خودداری کنند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند از سونا استفاده کنند، اما انجمن قلب آمریکا (AHA) از حرکت بین سرمای شدید و گرمای شدید هشدار می دهند زیرا این امر می تواند فشار خون شما را بالا ببرد. همچنین افرادی که داروهای مرتبط با بیماری های قلبی مصرف می کنند، قبل از استفاده از سونا باید با پزشک خود مشورت کنند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.