آیا قهوه سبز باعث لاغری می شود؟ دروغ یا واقعیت؟

آیا قهوه سبز باعث لاغری می شود؟ دروغ یا واقعیت؟

احتمالا شما هم در اطراف خود در مورد اینکه آیا قهوه سبز باعث لاغری می شود بحث های زیادی شنیده اید و شاید خودتان هم در این بحث ها شرکت کرده باشید. این روزها تبلیغات بسیاری در مورد خواص قهوه سبز برای لاغری صورت می گیرد و سوال بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند این است که آیا این نوع قهوه واقعا می تواند باعث لاغری شود یا خیر؟ در ادامه با گومگ همراه باشید.

داستان از آن جا شروع شد که در برنامه تلویزیونی “دکتر آز” به خاصیت قهوه سبز برای لاغری اشاره شد و از آن پس عصاره این قهوه بر سر زبان ها افتاد و طرفداران بسیاری پیدا کرد.

عصاره قهوه سبز از قهوه هایی تهیه می شود که بو داده نشده اند و به قول معروف هنوز خام هستند! دانه های قهوه حاوی ترکیبات معروف به اسید کلروژنیک هستند. برخی معتقدند که این ترکیبات اثرات آنتی اکسیدانی دارند و باعث افزایش فشار خون و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کنند.

بو دادن قهوه باعث کاهش مقدار اسید کلروژنیک موجود در آن می شود و به همین دلیل است که احتمال می رود قهوه سبز تاثیر بیشتری در لاغری داشته باشد و احتمالا قهوه بو داده تاثیر کمتری در لاغری دارد.

عصاره قهوه سبز بیشتر به صورت قرص به فروش می رسد و می توانید آن را از داروخانه های آنلاین و یا داروخانه های سطح شهر تهیه کنید و برای خرید نیازی به نسخه پزشک ندارید (در حال حاضر که این مطلب تهیه می شود اینگونه است) اما بهتر است پیش از مصرف قرص قهوه سبز، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. دوز معمول مصرف این نوع قرص ۶۰ تا ۱۸۵ میلی گرم در روز می باشد.

آیا واقعا قهوه سبز باعث لاغری می شود؟

مطالعات زیادی در مورد اسید کلروژنیک و اثربخشی آن به عنوان مکمل لاغری و کاهش وزن وجود ندارد. یک سری مطالعات نشان داده است که عصاره قهوه سبز میتواند به کاهش وزن و لاغر کردن کمک کند. اما میزان تاثیر آن بر لاغری بسیار کم بوده است و مطالعات طولانی مدتی در این مورد انجام نشده است تا بتوان دقیق تر در مورد آن صحبت کرد. همچنین مطالعات انجام شده، ضعیف طراحی شده اند و خیلی دقیق نیستند و نمی توان به نتایج آن ها خیلی امیدوار بود. بنابراین شواهد کافی برای بیان اینکه این نوع مکمل ها واقعا موثر و ایمن هستند یا خیر، وجود ندارد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

عوارض قهوه سبز

عوارض قهوه سبز همانند قهوه معمولیمی باشد زیرا هر دو حاوی کافئین هستند و عوارض جانبی رایج کافئین عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  • افزایش ضربان قلب
  • تکرر ادرار
  • مشکل خواب
  • خارشک
  • استرس و اضطراب

قهوه سبز را مصرف کنیم یا نه؟

بیشتر سازمان ها و نهادهای بین المللی مرتبط با غذا و دارو در مورد نحوه مصرف قهوه سبز این هشدار را داده اند که در مصرف آن احتیاط کنید و هرگز از شرکت هایی که ادعا می کنند قرص های قهوه سبز باعث لاغری معجزه آسا و سریع شما می شوند، خرید نکنید زیرا همانطور که پیشتر گفتیم هنوز تحقیقات لازم در این مورد انجام نشده است و نمی توان با قاطعیت راجع خواص و عواض آن حرفی زد.

مانند بسیاری مکمل ها، قوه سبز هم ممکن است به عنوان یک راه حل طبیعی برای لاغری عرضه شود و نوشتن “درمان طبیعی” بر روی اینگون محصولات بسیار رایج است اما این دلیل نمی شود که فکر کنید چون طبیعی است، حتما ایمن نیز می باشد و برای شما خطرناک نیست. بسیاری از گیاهان با آنکه به اصطلاح “طبیعی” هستند می توانند موجب مرگ انسان شوند! پس حتما از برندهای معتبر و با توصیه پزشک از آن ها استفاده کنید.

راه های دیگر لاغری

لاغری و کاهش وزن نیازمند تغییر شیوه زندگی و سالم زندگی کردن در طولانی مدت است. مکمل هایی مانند قهوه سبز ممکن است در این را به شما کمک کنند اما هرگز راه حل اصلی و دائمی نیستند. به گفته کارشناسان هیچ راهی مطمئن تر و ماندگار تر از داشتن رژیم غذایی و ورزش مناسب در طولانی مدت نیست. بنابر این سعی کنید شیوه زندگی خود را تغییر دهید و یک زندگی سالم را انتخاب کنید و در این مسیر، اگر نیاز بود از مکمل هایی مانند قهوه سبز و… هم استفاده کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.