ورزش و فیتنس
فواید ورزش های هوازی برای بدن و ذهن

زمانی که حرف از فواید ورزش های هوازی به میان می آید، به سرعت لیست بلندی در ذهن ما شکل می گیرد.

فواید ورزش های هوازی باعث کاهش خطر بسیاری از بیماری ها و حفظ سلامتی بدن و ذهن می شود. با انجام این تمرینات می توان از ابتلا به بیماری های قلبی گرفته تا زوال عقل پیشگیری به عمل آورد. اگرچه همه اشکال فعالیت بدنی فوایدی برای بدن دارند، اما ورزش های هوازی بسیار موثر تر هستند، زیرا باعث می شوند قلب و ریه ها بیشتر تر از حد معمول فعالیت کنند.

بیشتر منابع انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه تمرینات هوازی در هفته را توصیه می کنند.

برخی از نمونه های ورزش هوازی عبارتند از:

  • دویدن
  • دوچرخه سواري
  • پیاده روی
  • شنا کردن
  • کلاس های ایروبیک

در این مقاله در مورد برخی از مهم ترین فواید ورزش های هوازی برای بدن و مغز صحبت می کنیم. با گومگ همراه باشید.

فواید ورزش های هوازی برای بدن

ورزش هوازی از جهات مختلفی به سلامت بدن کمک می کند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

۱- پیشگیری از بیماری های قلبی

ورزش هوازی برای حفظ سلامت قلب، ریه ها و رگ های خونی ضروری است. ورزش منظم هوازی می تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند و خطر مرگ ناشی از این بیماری ها را کاهش دهد.

۲- حفظ وزن سالم

افرادی که مایل به کاهش وزن هستند باید میزان کالری هایی که می سوزانند بیشتر از کالری هایی باشد که دریافت می کنند.

ورزش های هوازی باعث می شوند بدن کالری بسیار زیادی بسوزاند و به همین دلیل یک راه عالی برای فشار آوردن به بدن برای کاهش کالری است و منجر به کاهش وزن می شود.البته باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط با انجام ورزش های هوازی نمی توانید وزن خود را کاملا کاهش دهید و به تعادل برسانید و باید رژیم غذایی خود را نیز متعادل سازید.

۳- کنترل میزان قند خون

کنترل سطح قند خون برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مهم است. همچنین بسیار اهمیت دارد که افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون خود را در حد سالم حفظ کنند. قند خون بالا می تواند به عروق خونی صدمه بزند و منجر به ابتلا به بیماری های قلبی شود.

انسولین برای تنظیم قند خون ضروری است. ورزش های هوازی می توانند حساسیت به انسولین را افزایش دهند و در نتیجه بدن برای کنترل میزان قند خون به انسولین کمتری نیاز دارد.

در حین ورزش، ماهیچه ها از گلوکز خون استفاده می کنند و به همین علت به جلوگیری از بالا رفتن سطح قند خون کمک می کند.

۴- کاهش فشار خون

فشار خون بالا باعث افزایش تنش در رگ ها و قلب می شود. با گذشت زمان، این تنش ها می توانند عواقب جدی مانند افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را به دنبال داشته باشند.

ورزش هوازی می تواند به کنترل فشار خون در محدوده سالم کمک کند. با بررسی ۳۹۱ ورزشکار در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا، مشخص شد که ورزش به اندازه داروهای فشار خون در کاهش فشار خون بالا مؤثر است.

۵- جلوگیری و کنترل سکته مغزی

سكته مغزی هنگام انسداد رگ های خونی در ناحیه ای از مغز رخ می دهد و می تواند عواقب جدی و تهدیدکننده ای برای زندگی داشته باشد. انجام منظم ورزش های هوازی باعث حفظ سلامت رگ های خونی و قلب شده و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

همچنین بسیار مهم است، افرادی که دچار سکته مغزی شده اند تا حد امکان فعال باشند تا از باعث افزایش سرعت بهبودی خود شوند و خطر سکته مغزی دیگر را کاهش دهند.

۶- افزایش طول عمر

ورزش های هوازی دارای طیف گسترده ای از فواید برای سلامتی هستند که به افراد کمک می کنند زندگی طولانی تری داشته باشند. طبق گفته منابع متعدد، انجام منظم ورزش های هوازی، بدون در نظر گرفتن شدت آن ها، می تواند باعث افزایش طول عمر شود.

۷- بهبود عملکرد بدنی

توانایی انجام وظایف زندگی روزمره برای حفظ استقلال و بهزیستی مهم است. ورزش های هوازی توانایی های بدنی برای انجام این وظایف را ارتقا می بخشند و از خستگی و ناتوانی جلوگیری می کنند.

فواید ورزش های هوازی برای بدن و ذهن

فواید ورزش های هوازی برای ذهن

انجام تمرینات هوازی علاوه بر حفظ سلامت بدن، برای ذهن هم فواید بسیاری دارند:

۱- کاهش خطر زوال عقل

انجام منظم ورزش های هوازی یکی از موثرترین روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر که شایع ترین نوع زوال عقل است، می شود.

تحقیقات نشان داده است افرادی که به میزان زیادی فعالیت بدنی دارند، کمتر در خطر افت شناختی و زوال عقل قرار دارند.

۲- کمک به علائم افسردگی و اضطراب

چندین مطالعه بالینی نشان داده اند که ورزش هوازی علائم بیماری در مبتلایان به افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. همچنین ورزش هوازی تناسب اندام را بهبود می بخشد که می تواند به جلوگیری از بروز افسردگی و اختلالات اضطرابی کمک کند.

۳- تقویت عملکرد شناختی

علاوه بر اینکه ورزش های هوازی می توانند افت شناختی در میانسالی را کاهش دهند، می توانند فرآیند فکر کردن در کودکان و نوجوانان را نیز تقویت کنند.

چندین منبع مورد اعتماد شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهند انجام ورزش های هوازی و آمادگی جسمانی با کسب نمرات بهتر در مدرسه و بهبود عملکرد در کارهای شناختی مانند تست های حافظه ارتباط دارد.

۴- بهبود سلامت مغز

ورزش های هوازی باعث تقویت بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی می شوند که به عملکرد مغز کمک می کنند. نویسندگان یک مقاله که اخیرا منتشر شده است، نتیجه گرفته اند که ورزش های هوازی می توانند فواید زیر را برای مغز داشته باشند:

  • اندازه و عملکرد نواحی کلیدی مغز مانند هیپوکامپ را افزایش می دهد
  • به کنترل مغز در پاسخ به استرس کمک می کند
  • التهاب مغز را کاهش می دهد
  • مقاومت در برابر استرس اکسیداتیو را افزایش می دهد


منبع: medicalnewstoday

داغ ترین مطالب