ویتامین ها و مواد غذایی موثر که می تواند باعث بهبود نتیجه کاشت مو شوند

ویتامین ها و مواد غذایی موثر که می تواند باعث بهبود نتیجه کاشت مو شوند

کاشت مو یک عمل جراحی زیبایی است که در آن پزشک موهای قسمت های پر از مو را خارج کرده و آن را به منطقه دیگری که طاسی دارد منتقل می کند. با توجه به اندازه و وسعت کاشت مو، این عمل می تواند از ۴ تا ۸ ساعت به طول بیانجامد.

در حقیقت برای رشد موهای پیوندی نیازی به هیچ ویتامین و یا مکمل دیگری نیست اما توصیه می شود رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا تمام مواد مغذی مهم برای رشد مو را به دست آورید.

ویتامین های گروه ب

ویتامین های گروه ب مانند ب۷ (بیوتین) و ب۱۲ نقش بسیار مهمی در ساختار، کیفیت و رشد رشته های سالم مو دارند. این ویتامین ها همچنین با تامین مواد مغذی در بدن، سبب تحریک فولیکول های مو می شوند و می توانند در رشد مجدد موها و نیز جلوگیری از ریزش آنان موثر باشند.

به همین دلیل، پزشکان معمولاً به بیماران توصیه می کنند که از مکمل های ویتامین ب کمپلکس بعد از کاشت مو استفاده کنند.

مصرف گوشت مرغ، گوشت قرمز، موز، آووکادو، برنج سبوس دار، آجیل و تخم مرغ نیز می تواند به تامین این ویتامین کمک نماید.

روی (زینک)

در صورتی که بدن با کمبود روی مواجه باشد، شما دچار ریزش موی شدید خواهید شد. به همین دلیل، برای بهبود رشد مو بعد از کاشت، مصرف این مکمل بسیار مهم است. روی همچنین نقش مهمی در ترمیم بافت ها، تولید کلاژن، تکثیر سلولی، تعادل هورمونی، جذب ویتامین ها و سنتز پروتئینی دارد.

گوشت بره، نخود، میگو، غلات کامل، اسفناج، تخم مرغ و ماهی سرشار از روی می باشند.

آهن

کمبود آهن نیز مانند کمبود روی می تواند باعث ریزش مو شود. آهن مو را تقویت می کند، بافت موهای آسیب دیده را بهبود می بخشد، به انتقال اکسیژن و مواد مغذی به فولیکول های مو و پوست سر کمک می کند.

همچنین آهن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و زمان بهبودی پس از کاشت مو را تسریع می بخشد.

آهن را می توانید در مواد غذایی نظیر اسفناج، لوبیا، گوشت گاو، صدف خوراکی و گوشت گوساله بیابید.

ویتامین E

ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند از بروز عفونت بعد از جراحی جلوگیری نماید. ویتامین E همچنین باعث تسریع در بهبود زخم ها و پوست آسیب دیده می شود. شما می توانید از روغن ویتامین E برای نرم شدن پوست و بافت های آسیب دیده پوست سر استفاده نماید.

برخی از مواد غذایی که سرشار از ویتامین E می باشند شامل بادام، آووکادو، اسفناج، آفتابگردان و روغن زیتون هستند.

ویتامین ث

ویتامین C که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند، نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن دارد و باعث بهبود زخم ها می شود. ویتامین C همچنین باعث مبارزه با استرس می شود. این موضوع برای جلوگیری از ریزش و سفیدی مو ضروری می باشد.

انواع فلفل، کلم، کیوی، کلم بروکلی و مرکبات سرشار از ویتامین ث می باشند.

ویتامین A

کمبود ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو و همچنین خشکی و خارش پوست سر (خارش پوست سر یک عارضه جانبی گذرا است که ممکن است بعد از عمل کاشت مو مشاهده شود) شود که برای کاهش این عارضه می توانید از ویتامین آ استفاده نمایید.

مصرف هویج، سیب زمینی شیرین، گوشت گاو، کلم، اسفناج و کدو تنبل می تواند باعث تامین ویتامین آ مورد نیاز بدن شود.

ویتامین ها و مواد غذایی موثر که می تواند باعث بهبود نتیجه کاشت مو شوند

به میزان کلسترول خود توجه کنید

هنگامی که سطح کلسترول در حد متعادل نگه داشته شود، بهبود زخم ها و رشد موها تضمین می شود. از این رو توصیه می شود که میزان چربی های بد را در برنامه غذایی خود کاهش دهید.

نکاتی درباره مراقبت های بعد از عمل پیوند

اگر عمل پیوند مو در مراکز معتبر و تحت شرایط مساعد انجام شود احتمال ابتلا به عفونت بعد از عمل بسیار پایین خواهد بود.

درمان کامل بعد از پیوند مو ممکن است تا ۱ سال به طول بیانجامد. اما سه روز اول پس از عمل بسیار مهم می باشند. شب اول ممکن است شما درد داشته باشید، اما در صورت استفاده از داروهای ضد درد که توسط پزشک معالج شما تجویز شده است، می توانید شب را راحت تر سپری کنید.

در اولین روزهای بعد از کاشت مو، شما باید تا حد ممکن به پشت دراز بکشید و هیچ گونه تماسی با منطقه پیوند نداشته باشید. حتما به زمان های توصیه شده برای تعویض باند زخم ها توجه کنید و این عمل را به موقع انجام دهید.

در طی ۳ روز اول، خونریزی جزئی در ناحیه ای که فولیکول های مو خارج شده است امری طبیعی و عادی است و جای نگرانی ندارد. به منظور جلوگیری از ایجاد التهاب، باید از آنتی بیوتیک هایی که پزشک شما تجویز کرده اشت به صورت مرتب استفاده کنید.

پس از انجام عمل پیوند از مصرف نوشیدنی الکلی خودداری کنید، زیرا ممکن است با برخی از آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد و سبب بروز عوارض جانبی شود. همچنین توجه داشته باشید که استعمال سیگار نیز می تواند بر روند بهبودی تأثیر منفی بگذارد. بهتر است حداقل به مدت ۱ هفته پس از عمل از مصرف سیگار خودداری کنید.

در پایان سه روز اول، می توانید شروع به شستن موهای خود کنید. شما باید موهای خود را به مدت ۱۵ روز بعد از عمل با لوسیون مخصوص مراقبتی و شامپوهای توصیه شده توسط پزشک خود بشویید.

حداقل تا ۱ ماه بعد از کاشت مو باید از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید. فعالیت های ورزشی فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد. افزایش ضربان قلب ممکن است باعث ایجاد خونریزی شود.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.