علت سفیدی مو در جوانی و نحوه پیشگیری از آن

علت سفیدی مو در جوانی و نحوه پیشگیری از آن

سفید شدن موها یک روند طبیعی در زندگی انسان است، اما سفیدی مو در جوانی می تواند دلایلی غیر از بالا رفتن سن داشته باشد. یک فرد جوان معمولا دارای موهایی با رنگ های قهوه ای، مشکی، بلوند و… می باشد و اینکه در بخش هایی از سر آن، موهای سفید مشاهده شوند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

بدن شما دارای تعداد بسیار زیادی فولیکول مو می باشد. فولیکول های مو، کیسه هایی هستند که از تعدادی سلول تشکیل شده اند و در واقع موهای شما از آنجا رشد می کنند. این فولیکول ها حاوی رنگدانه هایی به نام ملانین می باشند که تعیین کننده رنگ مو می باشند. به دلایل مختلفی از جمله بالا رفتن سن، ممکن است سلول های حاوی ملانین، این ماده خود را از دست بدهند و به مرور زمان به طور کامل موهای شما را سفید کنند.

دلایل سفیدی مو در جوانی چه چیزهایی هستند؟

سفیدی مو در افرادی که دارای رنگ موی تیره هستند، بیشتر مشاهده می شود. اگرچه سفید شدن مو نشانه پیری است اما این اتفاق ممکن است در هر سنی رخ دهد. حتی در سنین نوجوانی هم تعدادی موی سفید در برخی افراد مشاهده می شود.

گاهی اوقات امکان بازگرداندن رنگدانه ها وجود دارد، اما این کار به یافتن علت بستگی دارد. در ادامه مطلب با گومگ همراه باشید تا علل سفیدی مو را بررسی کنیم.

۱- ژنتیک

یکی از شایع ترین دلایل سفیدی مو در جوانی، ژنتیک است. اگر در سن بالایی ندارید و متوجه سفید شدن موهای خود شده اید، بهتر است به عکس های زمانی که پدر و مادرتان در سن شما بوده اند نگاهی بیندازید، یا از آن ها در مورد آن زمان سوال کنید. اگر آن ها هم در همین سن با مشکل سفیدی مو روبرو شده اند، به احتمال بسیار زیاد ریشه مشکل شما ژنتیکی است.

شما نمی توانید ژنتیک خود را تغییر دهید، اما بهترین گزینه برای شما رنگ کردن دائمی موهایتان است.

۲- استرس

هر کسی می تواند در بخش هایی از زندگی خود با استرس مواجه شود که کاملا طبیعی است. اما در صورتی که بازه زمانی استرس بیشتر از حد معمول باشد می تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

استرس مزمن هم می تواند باعث سفیدی مو شود. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ بر روی فولیکول موهای موش انجام شد و هدف آن کشف ارتباط بین استرس و از بین رفتن رنگدانه های مو بود، مشاهده شد که افزایش استرس می تواند باعث افزایش موهای سفید افراد شود. احتمالا شما هم متوجه این قضیه شده اید که بیشتر رهبران کشورها پس از پایان دوره ریاست خود، با موهایی سفید یا خاکستری تر از قبل، به کار خود پایان می دهند که می تواند نشانه استرس بسیار زیاد آن ها در اداره کشورشان باشد.

۳- بیماری خودایمنی

ابتلا به یک بیماری خودایمنی می تواند علت سفیدی موی شما باشد. در بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به سلول های خودی حمله می کنند و به آن ها آسیب رسانده یا از بین می برند. در مواردی از بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی بدن ممکن است اشتباها به سلول های رنگدانه موها حمله کنند و آن ها را از بین ببرند و بدین ترتیب رنگ موها از دست برود.

۴- اختلالات تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از اختلالات تیروئید (مانند هیپرتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید) می تواند علت سفیدی زودرس موهایتان باشد. تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در ناحیه جلوی گردن شما قرار دارد. این غده به تنظیم بسیاری از اعمال بدن مانند متابولیسم کمک می کند. داشتن تیرويدی کم کار یا پر کار می تواند در تولید ملانین که عامل اصلی ایجاد رنگ مو است، اختلال ایجاد کرده و باعث سفید شدن موها شود.

۵- کمبود ویتامین ب۱۲ (Vitamin B-12)

مشاهده سفیدی مو در سنین پایین می تواند علامت کمبود ویتامین ب۱۲ باشد. این ویتامین علاوه بر این که نقش مهمی در تامین انرژی شما دارد، در رشد و رنگ موها نیز بسیار موثر است.

کمبود ویتامین ب۱۲ می تواند ناشی از یک بیماری به نام کم‌خونی پرنیشیوز یا کم‌خونی پرنیشیوس (Pernicious anemia) باشد. در این بیماری بدن شما قادر به جذب این ویتامین در مقدار کافی نمی باشد. همچنین بدن شما برای رساندن اکسیژن به سلول های مختلف به ویتامین ب۱۲ نیاز دارد. سلول های مو نیز از این طریق دچار کمبود اکسیژن شده و نمی توانند به خوبی رنگدانه تولید کنند.

۶- سیگار کشیدن

در آزمایشاتی که بر روی ۱۰۷ نفر انجام شد تا ارتباط بین کشیدن سیگار و سفیدی زودرس مو را مشخص کند، این نتیجه دریافت شد که سیگار می تواند در سفید شدن موها در قبل از ۳۰ سالگی موثر باشد.

به خوبی برای همه ما مشخص شده است که سیگار می تواند باعث ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی و عروقی شود. اما شاید همه افراد ندانند که یکی از اثرات دراز مدت مصرف سیگار فراتر از قلب و ریه است و موها را تحت تاثیر قرار می دهد.

کشیدن سیگار می تواند عروق خونی را دچار مشکل کرده و خون‌رسانی به فولیکول های مو را کم کند و در نتیجه باعث ریزش مو شود. همچنین سموم موجود در سیگار به صورت مستقیم می توانند رنگدانه های مو را از بین ببرند.

آیا پیشگیری از سفیدی مو در جوانی امکان پذیر است؟

پیشگیری با معکوس کردن روند سفید شدن موها به علت آن بستگی دارد. اگر علت آن ژنتیکی باشد، چنین امکانی وجود ندارد و نمی توان برای آن کاری کرد و همانطور که قبلا اشاره کردیم بهتر است به وسیله رنگ کردن آن را برطرف کنید.

اگر به مشکلات بهداشتی مشکوک هستید و حدس می زنید یک بیماری عامل سفیدی موهایتان است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا در مواردی امکان بازگرداندن رنگ موها وجود دارد.

به عنوان مثال در تحقیقی که صورت گرفته است، مشخص شده اگر سفیدی مو به علت مشکلات تیروئیدی پیش آمده باشد، به وسیله هورمون درمانی امکان بازگشت رنگ مو وجود دارد. همچنین مصرف ویتامین ب۱۲ می تواند علاوه کمک به رشد موها، آن ها را به رنگ طبیعی خود باز گرداند.

اگر علت سفیدی مو استرس یا کشیدن سیگار باشد، تا این لحظه که این مقاله نوشته می شود، تحقیقی وجود ندارد که اثبات کند قابل درمان است و می توان رنگ موها را به حال قبل برگرداند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.