درمان فشار خون بالا با این ۱۳ ماده غذایی

درمان فشار خون بالا با این ۱۳ ماده غذایی

درمان فشار خون بالا از طریق تغذیه مناسب و سالم یکی از تاثیر گذار ترین راه های درمان این بیماری می باشد. فشار خون به فشار جریان خون به دیواره شریان ها اطلاق میشود از این رو به فشار خون بالا پرفشاری یا فشار شریانی نیز گفته میشود. به دنبال افزایش فشار خون  قلب برای حفظ گردش خون در رگها باید خون شدیدتری را ترشح کند و این امر  سبب میشود فعالیت قلب از حالت طبیعی خارج شود. با گذشت زمان این بیماری مزمن متواند سبب آسیب به قلب و کلیه ها و سکته قلبی و مغزی گردد.

فشار خون بالا گاهی اوقات به عنوان قاتل خاموش شناخته میشود زیرا ممکن است سالها بدون علائم قابل توجه بروز پیدا کند از این رو بهترین راه برای تشخیص به موقع و کنترول این بیماری مزمن غربالگری و مراجعه منظم به مراکز درمانی است.

علاوه بر این ها عواملی همچون اضطراب و استرس، عصبانیت، فشار زیاد کار، اضافه وزن، عوامل ارثی و سابقه خانوادگی و افزایش سن میتواند به عنوان علائم هشدار شناخته شود که باید کنترل و بررسی های پزشکی را جدی تر بگیرید.

به یاد داشته باشید که تغذیه مناسب و غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر و در مقابل سدیم پایین میتواند به شما در پیشگری و کنترول پرفشاری یاری کند، در کنار رژیم غذایی سالم فعالیت ورزشی منظم نیز نقش بسزایی در کاهش علائم این بیماری ایفا میکند.

در ادامه مطالب شما را با 13 ماده غذایی موثر در درمان فشار خون بالا آشنا خواهیم کرد.

 

بیشتر بخوانید:

 

1- گیاهان و سبزیجات سبز برگ

وجود پتاسیم در رژیم غذایی شما به کلیه ها کمک میکند که مقدار بیشتری سدیم را از تریق ادرار دفع کنید و این امر به کاهش فشار خون کمک میکند. گیاهان سبز برگ شامل کاهو، اسفناج، کلم بروکلی، چای سبز در این دسته قرار دارند. لازم به ذکر است این مواد را حتما به صورت تازه استفاده کنید و از مصرف کنسرو شده آنها جدا خودداری کنید، چراکه در فرایند کنسرو شدن مواد غذایی اغلب سدیم و نمک به ترکیبات اضافه میشود که این امر باعث از بین رفتن خواص مفید و همچنین بروز عوارض گردد.

 

2- توت

انواع توت ها به ویژه زغال اخته، غنی از ترکیبات طبیعی فلاونوئیدها هستند که براساس مطالعات انجام شده میتواند به کنترول فشار خون کمک کند. زغال اخته، توت فرنگی و تمشک از جمله مواد غذایی قابل دسترسی هستند که میتواند به راحتی به برنامه غذایی خود اضافه کند و از آن در وعده صبحانه و یا در انواع دسرها و نوشیدنی ها استفاده کنید.

 

3- لبو

چغندر قرمز یا لبو دارای اسید نیتریک است که میتواند به باز شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. تحقیقات نشان میدهد که نیترات در آب گوجه فرنگی نیز وجود دارد و میتواند به کاهش فشار خون افراد کمک کند.

شما میتوانید چقندر را به صورت آب پز و یا به هنگام طبخ انواع سوپ به غذای خود بیفزاید و علاوه بر طعم دلچسب از خواص مفید آن نیز بهره مند شود.

 

4- شیر و ماست شیرین

شیر کم چرب منبع عالی از کلسیم است و این عناصر مهم در رژیم غذایی باعث کاهش و کنترول فشار خون میگردد. اگر شما جز افرادی هستید که طعم شیر را دوست ندارید میتوانید ماست کم چرب را انتخاب کنید.

به گفته انجمن قلب آمریکا، زنانی که در هفته پنج بار یا بیشتر از ماست استفاده میکنند 20درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی و فشار خون بالا قرار دارند.

شما میتوانید به هنگام مصرف ماست مقداری مغز بادام و توت فرنگی به آن اضافه کنید و یک دسر دلچیسب و بسیار مفید را به عنوان میان وعده انتخاب کنید و از مزایای مفید آن برای سلامت خود بهره مند شوید.

لازم به ذکر است به هنگام خرید شیر و ماست به ترکیبات و ارزش غذایی محصول دقت کنید و توجه داشته باشید که شکر و چربی به کار رفته در محصول کم باشد تا جذب مواد موثر و مفید در بدن به خوبی انجام شود.

 

5- جو دوسر

جو دوسر به دلیل داشتن فیبر بالا، چربی کم و سدیم پایین یک پیشنهاد ویژه برای افراد بیمار است. مصرف جو دوسر به عنوان صبحانه یک انتخاب عالی برای شماست.

1/2 پیمانه جو دوسر را به همراه 1/2 پیمانه شیر کم چرب مخلوط کنید و به همراه مقداری دارچین و میوه ئر وعده صبحانه سرو کنید.

 

6- درمان فشار خون بالا با موز

همانطور که پیشتر هم ذکر کردیم مصرف پتاسیم در پیشگیری و درمان فشار خون موثر است، موز به عنوان یک منبع غنی از پتاسیم یک میوه بسیار مفید برای افراد مبتلا به فشار خون می باشد.

 

7- امگا3 و ماهی قزل آلا

ماهی منبع پروتئینی بسیار مفید است که میتواند به کاهش وزن افراد کمک نیز کمک کند و از آنجا که وزن بالا از علائم خطرناک برای افزایش فشار خون میباشد به افراد دارای اضافه وزن توصیه میشود مصرف ماهی را فراموش نکنند. از طرف دیگر ماهی قزل آلا و اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش تری  گلیسیرید، کاهش التهاب و همچنین کاهش فشار خون بالا میگردد علاوه بر اینها وجود ویتامین D در این ماده غذایی نیز در کاهش فشار خون موثر است.

بهتر است به هنگام طبخ ماهی از سرخ کردن ماهی اجتناب کنید و آن را در فر یا به صورت بخار پز مصرف کنید.

 

8- انواع دانه ها

دانه های خالص و کم نمک مبع بسیار مفیدی از پتاسیم، منیزیم و مواد معدنی و مغذی به حساب می آیند. شما میتوانید 1/4 پیمانه انواع مغزها از جمله تخمه کدو و افتابگردان را به عنوان میان وعده انتخاب کنید و از آن لذت ببرید.

 

9- درمان فشار خون بالا با سیر

یک بررسی نشان میدهد سیر میتواند به کاهش فشار خون بالا و افزایش اکسید نیتریک در بدن شود. اکسید نیتریک سبب کاهش فشار خون و باز شدن عروق خونی میگردد.

اضافه کردن سیر و برخی از ادویه های نظیر دارچین، رزماری، ریحان و آویشن به غذا سبب بهتر شدن طعم غذاها شده و میتواند مصرف نمک را نیز کاهش دهد.

 

10- شکلات تلخ

در مطالعات انجام گرفته در 2015 محققان دریافتن مصرف شکلات تلخ میتواند به کاهش بروز بیماری و علائم قلبی عروقی کمک کند، این مطالعات نشان میدهد مصرف  روزانه 100گرم شکلات تلخ که حاوی حداقل 60درصد کاکائو خالص باشد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا میزان چشمگیری کاهش میدهد.

دقت کنید در انتخاب شکلات میزان شکر آنها کم باشد و اگر نمیتوانید طعم تلخ آنرا تحمل کنید میتوانید شکلات را به ماست اضافه کنید و به همراه زغال اخته و توت فرنگی یک دسر دلچسب میل کنید.

 

11- درمان فشار خون بالا با پسته

در یک مطالعه محققان به این امر پی بردند که پسته میتواند به تنظیم ضربان قلبی و کاهش فشار خون در افراد کمک کند. شما میتوانید پسته را به صورت روزانه به انواع سالاد، سس ها و میان وعده خود اضافه کنید.

 

12- روغن زیتون

روغن زیتون یک نکونه سالم از چربی های مفید برای بدن است. روغن زیتون در ترکیبات خود دارای ماده ای به نام پلی فنولهاست که این ماده باعث کاهش التهاب و فشار خون در افراد میگردد.

روغن زیتون میتواند یک جایگزین خوب برای انواع سس ها، کره و روغن باشد.

 

13- درمان فشار خون بالا با انار

انار یک میوه خوشمزه و سالم است که میتوانید به صورت آبمیوه نیز از آن استفاده کنید. مطالعات و تحقیقات انجام گرفته نشان داده است مصرف یک فنجان آب انار به صورت روزانه به مدت چهار هفته باعث کاهش چشمگیر فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری مزمن شده است از این رو توصیه میشود افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا مصرف انار را به خاطر بسپارند.

نکته مهم در این خصوص این است که حتما از انار تازه استفاده کنید و از مصرف آب انار صنعتی و بسته بندی شده به دلیل داشتن قند زیاد در ترکبیات خود جدا خودداری کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.