سلامت
علائم کمبود ویتامین B12 که باید بدانید

کمبود ویتامین B12 (ب۱۲) می تواند بسیار خطرساز باشد. این ویتامین یکی از حساس ترین و مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. ویتامین B12 بیشتر به عنوان ویتامین انرژی شناخته می شود.

علائم کمبود ویتامین B12 (ب۱۲) به ما کمک می کند تا هرچه سریع تر این کمبود را جبران کنیم زیرا این ویتامین یکی از مهم ترین و حساس ترین ویتامین های بدن می باشد. ساده ترین تعریف برای ویتامین B12 این است که این ویتامین، همان ویتامین انرژی است! از دیگر کاربردهای ویتامین b12 بهبود عملکرد سیستم عصبی، داشتن نقشی مهم در تولید DNA و کمک به افزایش گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به سرتاسر بدن می رسانند.

ویتامین B12 در مواد غذایی و مکمل ها موجود است. گوشت، لبنیات (شیر، پنیر و…) و غلات سبوس دار از بهترین منابع این ویتامین هستند، بنابراین اگر گیاهخوار هستید، ممکن است به طور ناخواسته در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین B12 قرار بگیرید.

همچنین افرادی که به مبتلا به کم خونی زودرس و یا گاستریت آتروفیک مبتلا هستند، می توانند مشکلات جدی در جذب ویتامین ب۱۲ داشته باشند و با کمبود آن در بدنشان مواجه شوند.

اغلب علائم کمبود ویتامین B12 ممکن است چندین سال طول بکشد تا خود را نشان دهند. بدن معمولا به وسیله مواد غذایی مختلف این ویتامین را تامین می کند اما اگر ناگهان آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، ممکن است سه تا چهار سال طول بکشد تا علائم کمبود B12 را ببینید.

 

علائم کمبود ویتامین B12

 

۱- ضعف و خستگی

یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین B12 شامل خستگی است. به همین دلیل است که وقتی مقدار B12 کم می شود، بدن شما قادر به تولید گلبول های قرمز مورد نیاز برای انتقال اکسیژن در بدن نیست و در نتیجه دچار کم خونی می شوید و باعث می شود که شما احساس ضعف کنید.

 

۲- کم شدن احساس لامسه دست و پا

نخاع شامل یک دستگاه عصبی طولانی به نام راه ستون پشتی-نوار داخلی (DCML) می باشد که تا انتهای دست و پاها و بقیه نقاط بدن (غیر از سر) امتداد میابد. اعصاب بدن توسط یک ماده سفید به نام میلین پوشیده شده اند که این ماده نه تنها عصب ها را محافظت می کند، بلکه باعث تقویت ضربان های عصبی می شود و باعث می شود که دست ها و پاهای شما حس لامسه را احساس کنند.

برای تولید میلین، به ویتامین B12 احتیاج دارید. بنابراین هنگامی که شما با کمبود ویتامین ب۱۲ مواجه می شوید، میلین تجزیه می شود و ضربه های عصبی نمی توانند به سرعت حرکت کنند که در نتیجه احس لامسه شما ضعیف خواهد شد.

 

۳- ضعف تعادل

دقیقا به همان دلایلی که برای کمبود میلین توضیح دادیم، ممکن است احساس لامسه شما هم آسیب ببیند و حتی نوانید به درستی تمرکز کنید و فضای اطراف خود به خوبی تشخیص دهید. این مشکل حتی می تواند تا جایی پیش برود که نتوانید به خوبی تعادل خود را حفظ کرده و به زمین بخورید.

 

۴- فراموشی

ماده محافظ سفید رنگی که به نام میلین شناخته می شود، سلول های عصبی مغز شما را پوشانده است و کارکرد آن را پیش تر توضیح دادیم، می تواند باعث افزایش احساس فراموشی بیشتر از حد معمول شود.

اگر احساس می کنید که بیش تر از حد معمول، مسائل را فراموش می کنید و احساس گیجی می کنید، بهترین کار این است ک سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا این حالت اگر بیش از یک سال ادامه یابد می تواند شما را به بیماری شبیه زوال عقل دچار کند.

 

۵- افسردگی

اخیرا احساس غمگینی می کنید؟ اگر هیچ دلیل روشنی برای آن پیدا نمی کنید (مانند: شکست عشقی!، قرار گرفتن زیاد در محیط های کم نور، مشکلات خانوادگی و…)، سطح پایین ویتامین B12 ممکن است دلیل اصلی باشد. یکی از دلایل این که چرا این اتفاق می افتد این است که B12 نقشی کلیدی در عملکرد مغز و تولید میلین دارد. در بعضی افراد، اختلال در تولید میلین به عنوان علت افسردگی مطرح است.

داغ ترین مطالب