سلامت زنان
آیا گریه کردن در عادت ماهانه طبیعی است؟

این سوال ممکن است برای شما هم پیش بیاید که آیا گریه کردن در عادت ماهانه امری طبیعی است؟ در این مقاله سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

احساس افسردگی، غم و اندوه، اضطراب و حتی گریه کردن در عادت ماهانه بسیار شایع است. بنابراین خانم ها نیازی به نگرانی در این رابطه ندارد و ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی این اتفاق رخ دهد.

قاعدگی و تخمک گذاری در طول دوره ماهانه، در بدن تغییرات هورمونی مختلفی ایجاد می کند. این نوسانات ارتباط زیادی با این موضوع دارد که چرا احساسات شما برای چند هفته قبل از پریود دچار آشفتگی می شود. این احساسات اغلب بخشی از سندرم قبل از قاعدگی (PMS) هستند.

علائم PMS از جمله احساس افسردگی و گریه می تواند در روزهای اولیه قاعدگی افزایش یابد.

آیا گریه کردن در عادت ماهانه طبیعی است؟

حداکثر ۷۵ درصد از زنان، علائم PMS را در درجات مختلفی تجربه می کنند. این علائم شامل مشکلات جسمی و عاطفی هستند. اگر در چند روز اول دوره خود احساس افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری کرده اید یا دوست دارید گریه کنید، شما وضعیت خوبی دارید و جای نگرانی نیست!

بسیاری از خانم ها این مسئله را تجربه می کنند، حتی زنانی که دیگر علائم PMS را ندارند. اگر غم و اندوه از علائم شما هستند، این امر می تواند باعث شود که بخواهید گریه کنید. بهتر است بدانید که شما تنها نیستید و احتمالاً مقصر اصلی، هورمون های شما هستند.

چرا این اتفاق می افتد؟

دلیل دقیق ایجاد احساس غم و اندوه PMS قبل و در طی دوره قاعدگی کاملاً مشخص نیست. با این حال، کارشناسان معتقدند که افت استروژن و پروژسترون، که پس از تخمک گذاری رخ می دهد، محرک این احساسات است. این هورمون ها تولید سروتونین، نوعی انتقال دهنده عصبی شیمیایی را کاهش می دهند.

کاهش میزان سروتونین باعث گریه کردن در عادت ماهانه می شود

از سروتونین بعضاً به عنوان ماده شیمیایی «احساس خوشبختی» یاد می شود. این ماده کمک می کند تا روحیه، اشتها و توانایی شما برای داشتن یک خواب خوب شبانه تنظیم شود. هنگامی که سطح سروتونین کم باشد، احساس غم و اندوه به سراغتان می آید، حتی اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد که بخواهید به خاطرش ناراحت باشید!

کیفیت خواب ضعیف

کیفیت خواب نیز می تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد. از آنجا که کاهش سطح سروتونین استراحت کافی را برای شما دشوار می کند، ممکن است دچار کم خوابی و خستگی ذهنی شوید.

استراحت نکردن می تواند شما را مستعد گریه کند. این مشکل همچنین می تواند به یک دور باطل تبدیل شود، زیرا احساس غم و اندوه و اضطراب می تواند خوابیدن را برای شما سخت تر کند.

تغییر در اشتها

تغییر در اشتها یا تمایل به خوردن غذاهای قندی یا پر کربوهیدرات در زنان مبتلا به PMS رایج است. اما این غذاها می توانند تأثیر نامطلوبی بر خلق و خو بگذارند.

طبق یک مطالعه ۱۹۹۵، کربوهیدرات ها به طور موقت باعث افزایش سطح سروتونین می شوند. در واقع ممکن است به همین دلیل باشد که در دوران قاعدگی سعی می کنید خودتان را با شیرینی آرام کنید. البته خوشحالی که با استفاده از یک جعبه شیرینی به دست می آورید موقتی است و حتی ممکن است منجر به احساس عمیق تر افسردگی شود.

الکل و شیرینی می توانند غم و اندوه را تشدید کنند و منجر به گریه شما شوند.

ورزش نکردن

سایر علائم PMS مانند درد و نفخ ممکن است باعث شود که شما بخواهید به جای ورزش، فقط استراحت کنید. بی تحرک بودن نیز می تواند باعث کاهش روحیه شود و باعث بدتر شدن شما شود.

درمان گریه کردن در عادت ماهانه

گریه در طول دوره شما غالباً طی چند روز از بین می رود. اگر اینگونه نشود، یا احساس غم و اندوه شما بیش از حد باشد، باید با پزشک خود صحبت کنید. آن ها ممکن است داروهایی تجویز کنند که به شما در این زمینه کمک کنند.

این داروها می توانند شامل قرص های ضد بارداری باشند. این داروها تخمک گذاری و نوسانات هورمونی را که ممکن است عامل اصلی ایجاد علائم در شما باشند، متوقف می کنند.

همچنین پزشک شما ممکن است داروهای ضد افسردگی مانند بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) را تجویز کند.

راه های مقابله با گریه کردن در عادت ماهانه

افسردگی و گریه خفیف اغلب با تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی از بین می رود:

  • به جای مصرف یک بستنی، سعی کنید ماهی های چرب یا غذاهای دیگر سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ را میل کنید. ثابت شده است که این منابع برای کاهش احساس افسردگی بسیار موثر هستند.
  • سعی کنید ورزش و فعالیت های بدنی را در زندگی خود وارد کنید، حتی اگر احساس نفخ یا گرفتگی معده دارید. ورزش به بدن شما کمک می کند تا ماده شیمیایی به نام اندروفین را آزاد کند، که به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند.
  • اگر احساس نفخ داشته باشید، احتمالا ورزش کردن هم برایتان دشوار می شود. سعی کنید حتما از خوردن غذاهای شور خودداری کنید، زیرا می تواند باعث تجمع آب در بدن شود. داروهای بدون نسخه ادرار آور نیز می توانند در این زمینه کمک کنند.
  • منحرف کردن احساسات ممکن است ساده ترین کار نباشد، اما می تواند مؤثر باشد. سعی کنید خودتان را با یک فیلم خنده دار یا هیجان انگیز از افکار ناراحت کننده دور کنید. سپری کردن وقت با دوستان یا برنامه ریزی برای فعالیت های لذت بخش دیگر نیز می تواند کمک کند.
  • یوگا به طور طبیعی می تواند سطح سروتونین را تقویت کرده و احساس بهزیستی را افزایش دهد. همچنین به کاهش استرس کمک می کند.
  • اگر بی خوابی حال شما را بدتر می کند، سعی کنید مصرف کافئین و عواملی که باعث اختلال در خوابیدن شما می شوند را کاهش دهید.
  • رایحه‌ درمانی نیز ممکن است به شما کمک کند. روغن هایی را که دارای خاصیت آرامش بخشی هستند، مانند اسطوخودوس، گل رز و بابونه را امتحان کنید.


منبع: Healthline

داغ ترین مطالب