تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

بسیاری از زنان به دلیل تاخیر در پریود دچار استرس می شوند، زیرا یکی از دلایل عمده آن بارداری می باشد. البته دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند علت تاخیر در پریود باشند. همچنین گاهی تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد. برای تشخیص این موارد و تفکیک آن ها از یکدیگر، باید دلایل و نشانه های هر حالت را بدانیم. در مطلب پیش رو سعی می کنیم در این مورد توضیحات کاملی را ارائه کنیم.


آنچه در ادامه می خوانید:


تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

تاخیر در پریود چیست؟

تعداد کمی از زنان وجود دارند که دقیقا در روزهای مشخصی پریود می شوند و اکثر آن ها معمولا مقداری تغییرات در زمان پریود را تجربه می کنند. بنابراین اگر قاعدگی شما با یک یا دو روز تأخیر شروع می شود، وحشت نکنید.

دوره قاعدگی به مدت زمانی گفته می شود که از روز اول قاعدگی شروع شده و تا روز بعد از قاعدگی بعدی ادامه می یابد. این دوره به طور متوسط ۲۴ تا ۳۸ روز طول می کشد. این بدان معنی است که اگر در یک ماه دوره قاعدگی ۲۸ روزه را تجربه کنید و ماه دیگر چرخه ۲۶ روزه را تجربه کنید، احتمالا جای نگرانی نیست. همانطور که گفتیم، تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است اما در صورتی که یکی موارد زیر را تجربه می کنید، می توانید با قطعیت بگویید که در قاعدگی دچار تاخیر شده اید:

  • اگر از آخرین قاعدگی شما بیش از ۳۸ روز گذشته است و پریود نمی شوید.
  • اگر به طور معمول بسیار منظم هستید و در حال حاضر قاعدگی شما به بیش از ۳ روز تاخیر مواجه شده است.
تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

دلایل تاخیر در پریود

تاخیر در قاعدگی در اغلب موارد از اولین نشانه های بارداری می باشد، اما دلایل دیگری نیز برای تأخیر وجود دارند. در ادامه چند عامل اصلی را به شما معرفی می کنیم که می توانند علت تاخیر شما باشند:

رژیم غذایی و ورزش سخت گیرانه

رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند برای سلامتی شما معجزه کند. اما اگر در این کار زیاده روی کنید، ممکن است حداقل به طور موقت با عادت ماهانه خود خداحافظی کنید.

ورزشکارانی که واقعا سخت تمرین می کنند یا کالری کافی دریافت نمی کنند، دچار توقف پریود می شوند. در چنین حالتی بدن شما منابع کافی برای پشتیبانی از بارداری را ندارد و به همین دلیل سعی می کند جلوی تخک گذاری را بگیرد.

وقتی قاعدگی شما به دلیل کاهش وزن، رژیم یا ورزش متوقف می شود، دچار آمنوره ثانویه می شوید. آمنوره ثانویه می تواند به دلایل زیر برای شما اتفاق بیفتد:

  • رژیم غذایی شدید با محدودیت زیاد کالری داشته باشید.
  • دچار نوعی اختلال تغذیه ای مانند بی اشتهایی یا پرخوری شده باشید.
  • وزن زیادی را در مدت کوتاه از دست بدهید.
  • تمرینات شدید ورزشی انجام دهید.

همچنین ببینید: برنامه بدنسازی فیتنس حرفه ای ۶ روز در هفته
تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی عدم تعادل هورمونی است که در آزاد شدن تخمک (تخمک گذاری) اختلال ایجاد می کند. وقتی تخمک گذاری نداشته باشید، قاعدگی هم نخواهید داشت. بسیاری از افراد مبتلا به PCOS دچار توقف یا تاخیر در قاعدگی یا پریود نامنظم می شوند. علائم دیگر این سندرم عبارتند از:

  • آکنه
  • افزایش موهای زائد صورت یا بدن
  • کم پشت شدن موها
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن

پزشکان با بررسی علائم و انجام آزمایش های پزشکی PCOS را تشخیص می دهند. مصرف دارو و تغییر در سبک زندگی می توانند به مدیریت علائم بیماری کمک کنند.

اگر به اطلاعات بیشتر درباره این سندرم نیاز دارید، این مقاله را از دست ندهید: سندرم تخمدان پلی کیستیک؛ دلایل، علائم، تشخیص و درمان

استرس

استرس زیاد فقط باعث خستگی روحی شما نمی شود. آن ها می توانند علائم جسمی نیز ایجاد کنند که یکی از آن ها تاخیر در پریود می باشد. استرس ناچیز و روزمره معمولاً قاعدگی شما را تحت تأثیر قرار نمی دهد اما عوامل استرس زای بزرگ در تعادل هورمونی بدن شما تداخل می کنند، که در نهایت می تواند پریود شما را به تأخیر بیندازد.

برخی از مواردی که می توانند استرس شدید ایجاد کنند عبارتند از:

  • مرگ یکی از عزیزان
  • امتحانات مدرسه یا دانشگاه
  • از دست دادن شغل
  • وقایع مهم زندگی مانند عروسی

در همین ارتباط بخوانید: ۱۲ راه موثر برای کاهش استرس

پیشگیری از بارداری هورمونی

پیشگیری از بارداری هورمونی یعنی مصرف پروژستین یا ترکیبی از پروژسترون و استروژن. این هورمون ها تخمک گذاری را متوقف کرده و از بارداری جلوگیری می کنند. پیشگیری از بارداری هورمونی شامل موارد زیر است:

  • پیشگیری از بارداری خوراکی (قرص): در این روش باید به صورت روزانه قرص های خاصی را مصرف کنید.
  • پچ ضد بارداری: این روش شامل یک برچسب است که شما هر هفته یکی از آن ها را روی پوست خود قرار می دهید.
  • حلقه واژینال: در این روش باید یک وسیله حلقه ای شکل را در واژن خود قرار دهید و هر ماه آن را تعویض کنید.
  • پیشگیری از بارداری تزریقی: در این روش پزشک شما هر سه ماه یک بار باید تزریقی را انجام دهد.
  • ایمپلنت هورمونی: در این روش پزشک وسیله ریز میله ای شکلی را در زیر پوست بازوی شما قرار می دهد.
  • آی یو دی (IUD): در این روش پزشک وسیله ای T شکل را در داخل رحم شما قرار می دهد.
تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

مشکلات تیروئید

غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل در قاعده گردن شما است و بسیاری از مکانیسم های هورمونی بدن را کنترل می کند که یکی از آن ها پریود است. اگر این غده بیش از حد فعال باشد (پرکاری تیروئید) یا کم کار باشد (کم کاری تیروئید)، ممکن است تاخیر در پریود را تجربه کنید.

مشکلات تیروئیدی بسیار شایع هستند و بیش از ۱۰٪ از زنان را درگیر می کنند. این مشکلات می توانند باعث قاعدگی نامنظم یا توقف آن شوند.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری تیروئید به طور کامل

سن پایین

زمانی که دختران تازه به سن قاعدگی می رسند، بسیار بعید است که دقیقا پریود ماهانه و هر ۲۸ روز یک بار را تجربه کنند. معمولاً چند سال طول می کشد تا اوضاع به سامان برسد و نظم پیدا کند. دلیل این امر آن است که کودکان و نوجوانان دارای محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان (HPO) نابالغ هستند.

محور HPO سیستم هورمونی است که تخمک گذاری و چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کند و چند سال طول می کشد تا این محور بالغ شود و قاعدگی شما را تنظیم کند.

به طور معمول، قاعدگی شما باید در اواخر نوجوانی و ۲۰ سالگی یکنواخت و قابل پیش بینی شود.

دوره یائسگی

آماده شدن بدن برای ورود به یائسگی می تواند یک، دو یا حتی چندین سال طول بکشد و در طول این مدت ممکن است پیرود شما بسیار نامنظم شود. چرخه قاعدی شما می تواند یک بار ۲۵ روز باشد و ماه دیگر ۲۹ روز.

پریودهای نامنظم در دوران یائسگی طبیعی است، اما اگر پریودهای شما دائماً سنگین تر می شوند یا فاصله آن ها کمتر می شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

میانگین سن یائسگی ۵۱ سال است، بنابراین در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی باید انتظار شروع نامنظمی را داشته باشید. یائسگی معمولا با تورم و علائم زیر همراه است:

  • گرگرفتگی
  • بیخوابی
  • تغییر خلق و خوی
  • عرق شبانه
  • خشکی واژن

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش طبیعی برای کاهش علائم یائسگی

چرا باید تاخیر در پریود را جدی بگیرید؟

اگر دوره های قاعدگی خود را پیگیری کنید، احتمالاً بلافاصله متوجه می شوید که مشکلی پیش آمده است. یک دفترچه یادداشت قاعدگی داشته باشید و سوابق پریودهای خود را در آن ثبت کنیدو این اطلاعات می توانند برای پزشک و خودتان بسیار ارزشمند باشند.

پزشکان به جزئیات مربوط به پریودهای قبلی شما نیاز دارند تا بتوانند علت اصلی مشکل را مشخص کنند. تاخیر در قاعدگی اغلب به دلیل یک مشکل جزئی پیش می آید، اما اگر مدت هاست که تاخیر در پریود یا پریود نامنظم دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: clevelandclinic

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.