چگونه بر پرخوری استرسی غلبه کنیم؟

چگونه بر پرخوری استرسی غلبه کنیم؟

همانطور که از نامش مشخص است، پرخوری استرسی به مصرف بیش از حد خوراکی در زمان مواجه با استرس و اضطراب، به ویژه هنگامی که شخص گرسنه نیست، گفته می شود. به همین ترتیب، پرخوری احساسی هم در پاسخ به احساسات مختلف رخ می دهد و این بدان معناست که احساسات شما به جای بدنتان، زمان و میزان خوردن شما را تعیین می کنند.

همچنین بخوانید: تغذیه چقدر در کاهش وزن تاثیر دارد؟

دلایل پرخوری استرسی

بعضی از افراد که دچار پرخوری احساسی هستند، وقتی ناراحت یا گیج می شوند، پرخوری می کنند. در برخی دیگر از افراد هم، غذا خوردن می تواند راهی برای جلوگیری از تفکر در مورد مشکلات یا اقدام لازم برای حل آن ها باشد.

دلیل اینکه ما در هنگام مواجه شدن با استرس، غذا می خوریم، این است که خوردن کار راحتی است و د هنگام انجام آن مقداری آرامش به دست می آوریم. متاسفانه در چنین مواقعی رو به مواد غذایی ناسالم می آوریم و مشکل اصلی از اینجا شروع می شود.

اگر در مواقع بروز پرخوری استرسی به دنبال مصرف سبزیجات باشیم، چندان دچار مشکلات ناشی از پرخوری نمی شویم. اما چند نفر را می شناسید که در زمان مواجه شدن با استرس به سراغ مصرف هویج بروند؟ ما بیشتر به مواد غذایی پرچرب و پرکالری تمایل داریم که باعث می شوند احساس بهتری داشته باشیم. هرچه ماده غذایی چاق کننده تر، شیرین تر یا شور تر باشد، در چنین مواقعی احساس بهتری به ما می دهد.

همچنین بخوانید: ۸ دلیل عدم موفقیت در کاهش وزن و لاغری

علائم پرخوری استرسی

چگونه بر پرخوری استرسی غلبه کنیم؟

با توجه به توضیحات بالا، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه می توانید بفهمید دچار پرخوری استرسی هستید؟ نشانه های واضحی وجود دارند که مشخص می کنند شما در حال مصرف مواد غذایی بر اثر استرس هستید. اگر به هر یک از سوالات زیر پاسخ مثبت بدهید، به این معناست که مبتلا به این مشکل هستید:

  • آیا بعد از یک تجربه ناخوشایند مانند مشاجره، حتی اگر احساس گرسنگی نکنید، غذا می خورید؟
  • آیا هنگام ناراحتی، هوس خوراکی خاصی می کنید؟ مثلا وقتی احساس افسردگی می کنید، تمایل به خوردن شکلات دارید؟
  • آیا در مواجه شدن با نشانه های محیطی مانند دیدن تبلیغ مواد غذایی در تلویزیون تمایل به خوردن پیدا می کنید؟
  • آیا به این دلیل که کار دیگری برای انجام دادن ندارید، خوراکی مصرف می کنید؟
  • آیا در مواقعی که نگران هستید یا نمی توانید بر روی مشکلاتتان تمرکز کنید، با خوردن غذا احساس بهتری پیدا می کنید؟

اگر به مقدار زیادی خوراکی مصرف می کنید یا آنقدر غذا می خورید تا دچار حالت تهوع شوید، ممکن است دچار پرخوری باشید. اگر در مصرف خوراکی زیاده روی می کنید، حتما با یک متخصص مشورت کنید. اما در صورتی که مشکل اصلی در پرخوری شما استرس است، ممکن است بتوانید خودتان راه حلی برایش پیدا کنید.

همچنین بخوانید: شش دلیل تعجب آور برای احساس حالت تهوع

سه راه حل برای پرخوری استرسی

چگونه بر پرخوری استرسی غلبه کنیم؟

روش های مختلفی برای کنترل پرخوری استرسی و تبدیل استرس به تجربه مثبت تر وجود دارد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که هر سه روش شما را ملزم به بررسی و تغییر عادت هایتان می کنند.

شما باید اطمینان حاصل کنید که از نظر فیزیولوژیکی گرسنه نیستید و مقدار مورد نیاز بدنتان به غذا را کاهش نمی دهید. تحمل گرسنگی واقعی از گرسنگی ناشی از استرس بسیار دشوار تر است، به همین دلیل مهم است که در ابتدا از علت گرسنگی خود مطمئن شوید.

۱. منبع استرس را پیدا کنید

بسیاری از افراد محرک استرسی دارند که باعث پرخوری استرسی در آن ها می شود. ممکن است مشکلات مربوط به روابط عاطفی یا حتی مسائل خانوادگی یا شغلی که خارج از کنترل شخص هستند، عامل اصلی استرس باشند.

اگر بتوانید عوامل تحریک کننده خود را شناسایی کنید، می توانید قبل از خارج شدن استرس از کنترل، گام های فعالی را برای مقابله با آن بردارید.

اما چگونه می توان محرک ها را شناسایی کرد؟ همراه داشتن یک دفترچه یادداشت می تواند بسیار کمک کننده باشد. آن را همیشه به همراه داشته باشید و آنچه را که در طول روز می خورید و احساستان هنگام خوردن را در آن بنویسید. همچنین در مورد محیط و افرادی که هنگام صرف غذا با شما بودند یادداشت برداری کنید. این موارد می توانند سرنخ هایی از محرک ها به شما بدهند.

همچنین بخوانید: با بکارگیری این روش های ساده استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید

۲. روش های جدیدی برای کاهش استرس پیدا کنید

هنگامی که فهمیدید چه عواملی باعث پرخوری شما می شوند، می توانید روش های سالمی را برای کاهش این مشکل پیدا کنید.

به عنوان مثال، اگر محیط کار شما عامل استرس زا باشد، می توانید یکی از دوستان خود را در زمان ناهار به پیاده روی دعوت کنید تا از دریافت کالری اضافی جلوگیری کرده و فعالیت های سالم را افزایش دهید. اگر عامل استرس زای شما در خانه است، یک فضای مراقبه کوچک یا گوشه ای آرام تدارک ببینید تا برای استراحت به آنجا بروید و نفس های عمیق بکشید. اگر مدرسه منبع استرس است، گروه های اجتماعی را پیدا کنید که در علایق شما مشترک هستند و به آن ها بپیوندید یا در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید.

همچنین بخوانید: چرا در فصل پاییز دچار استرس می شویم؟

۳. برای حل مشکل پرخوری استرسی، کمک حرفه ای بگیرید

اگر روش های شخصی شما نتوانستند پرخورسی استرسی را متوقف کنند، از کمک گرفتن نترسید. بسیاری از مددکاران اجتماعی و روانشناسان به طور خاص برای کمک به افرادی که مشکل شما را دارند آموزش دیده اند و معمولا به دنبال راه های جدیدی برای جلوگیری از آن هستند.

یک متخصص آموزش دیده می تواند به شما در برخورد با افرادی که عامل استرس شما هستند یا بهتر شدن عوامل محیطی مشکل زا، کمک کند. همچنین ممکن است برای عواملی که باعث پرخوری یا دویدن به سمت یخچال می شوند هم راه حل هایی داشته باشد.

کلام آخر

چیزی که معمولاً به کنترل پرخوری استرسی کمک نمی کند، انتظار و امید به تغییر آن است. همین حالا برای مقابله با این مشکل و یافتن عادت های سالم برای کنترل استرس، گام های موثری بردارید. با درمان این مشکل ممکن است به وزن بهتری دست یابید، اما از آن مهم تر این است که در طول روز احساس بهبود و نشاط بیشتری خواهید داشت.


منبع: verywellfit

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.