مراقبت پس از لیزر موهای زائد و هر آنچه باید درباره آن بدانید

مراقبت پس از لیزر موهای زائد و هر آنچه باید درباره آن بدانید

لیزر موهای زائد یکی از روش های نسبتا جدید برای خلاصی از اصلاح با تیغ و روش های دیگر و همچنین از بین بردن موهای ناخواسته می باشد. این روش به یکی از متداول ترین راه های حذف موهای زائد تبدیل شده است و بسیاری از افراد آن را به روش های دیگر ترجیح می دهند.

پس از انجام لیزر موهای زائد ممکن است با یک سری عوارض سطحی مخصوصا بر روی پوستتان مواجه شوید. این کار هم مانند دیگر روش های از بین بردن موهای زائد نیازمند مراقبت های خاص خود می باشد. اگر پس از انجام این کار به درستی از پوستتان مراقبت کنید، هم نتیجه بهتری خواهید گرفت و هم پوستی سالم و زیبا تر خواهید داشت.

مراقبت پس از لیزر موهای زائد

مراقبت پس از لیزر موهای زائد و هر آنچه باید درباره آن بدانید

۱- از یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید

پس از انجام لیزر موهای زاید ممکن است کمی احساس سوزش در نواحی لیزر شده داشته باشید. همچنین ممکن است مقداری قرمزی و تورم هم به وجود بیاید. استفاده از یخ یا کمپرس سرد یک روش سریع و عالی برای از بین بردن این علائم است. شما می توانید بلافاصله پس از لیزر کردن از این روش استفاده کنید. همچنین برای اینکه خیالتان راحت باشد می توانید قبل از رفتن به کلینیک، یخچال خود را پر از یخ کنید!

البته دقت داشته باشید که اگر می خواهید از یخ استفاده کنید، باید آن را در یک حوله قرار دهید تا مستقیما با پوستتان در تماس نباشد. برخی از افراد ممکن است حساس باشند و تماس مستقیم یخ با پوستشان حساسیت بیشتری ایجاد کند.

بر روی هر بخشی از پوستتان که تحت لیزر قرار گرفته است ۱۰ دقیقه یخ بگذارید و این کار را تا ۳ بار در روز انجام دهید. البته این کار می تواند تا زمانی که علائم ذکر شده از بین بروند ادامه یابد.

همچنین حداقل یک ساعت پس از هربار استفاده از یخ صبر کنید و پس از آن اگر نیاز بود مجددا این کار را انجام دهید. اگر یخ را بیش از حد بر روی یک ناحیه از پوست قرار دهید، باعث کاهش گردش خون در آن ناحیه شده و زمان بهبودی را کاهش می دهد.

مراقبت پس از لیزر موهای زائد و هر آنچه باید درباره آن بدانید

۲- استفاده از آلوئه ورا برای کاهش قرمزی و تورم پس از لیزر موهای زائد

بسیاری از مردم گزارش داده اند که استفاده از آلوئه ورا توانسته است به کاهش سوزش، قرمزی و تورم ناشی از لیزر به آن ها کمک کند. شما می توانید ژل آلوئه ورا را به آسانی خریداری کرده یا خودتان آلوئه ورا را خریده و به صورت تازه استفاده کنید. البته توصیه ما روش دوم است. همچنین اطمینان حاصل کنید که ژل آلوئه ورا خنک باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ژل آلوئه ورا را مستقیما بر روی نواحی لیزر شده بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود. پس از اینکه مقداری خشک شد، با آب شستشو دهید. اگر مقداری ژل بر روی پوستتان باقی بماند جای نگرانی ندارد، زیرا مشکلی ایجاد نخواهد کرد. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا علائم کاملا از بین بروند.

اگر می خواهید در مورد خواص آلوئه ورا بیشتر بدانید، مطالب زیر را از دست ندهید:

مراقبت پس از لیزر موهای زائد و هر آنچه باید درباره آن بدانید

۳- اگر یخ و آلوئه ورا جواب نداد، از داروهای مسکن استفاده کنید

بیشتر افراد با استفاده از یخ و آلوئه ورا بهبود می‌یابند. اما در صورتی که این دو روش موثر نباشد می توانید از داروهای ضد درد (مسکن ها) استفاده کنید.

البته دقت داشته باشید که مصرف اینگونه داروها فقط تا ۲۴ ساعت پس از انجام لیزر موهای زائد توصیه می شود. اگر علائم شما پس از ۲۴ ساعت همچنان ادامه داشته باشد باید به پزشکتان مراجعه کنید. همچنین مصرف آسپیرین پس از انجام لیزر توصیه نمی شود. زیرا باعث کاهش گردش خون شده و ممکن است زمان بهبودی را افزایش دهد.

مراقبت پس از لیزر موهای زائد و هر آنچه باید درباره آن بدانید

۴- حفاظت از ناحیه لیزر شده در برابر نور خورشید

نور خورشید ناحیه لیزر شده را تحریک می کند و ممکن است قرمزی و سوزش را بیشتر کند. ساده ترین راه برای مقابله با نور خورشید این است که نواحی لیزر شده را در معرض آن قرار ندهید. اگر حتما باید از خانه بیرون بروید بهتر است به واسطه لباس، این بخش ها را بپوشانید.

باید از اشعه فرابنفش مصنوعی مانند سولاریوم که برای برنزه کردن استفاده می شود هم تا زمان بهبودی کامل دوری کنید. اجازه دهید علائم لیزر موهای زائد از بین بروند و سپس برای برنزه شدن اقدام کنید.

حداقل دو هفته پس از انجام لیزر موهای زائد باید این نواحی را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. هرچند برخی از پزشکان مدت شش هفته را توصیه می کنند.

همچنین در این دوران حتما باید از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF ۳۰ استفاده کنید و از تمدید منظم آن اطمینان حاصل کنید.

۵- پوست خود را از گرما دور کنید

لیزر موهای زائد با استفاده از حرارت صورت می گیرد و فولیکول های مو توسط گرما از بین می روند. علائمی که پس از آن ایجاد می شوند هم به همین علت است. از این رو نباید پوست خود را پس از انجام این کار، در معرض گرما و حرارت بالا قرار دهید. از قرار دادن پوست خود در معرض آب داغ، سونا و مواردی از این دست حداقل تا ۴۸ ساعت پس از لیزر خودداری کنید.

در زمان حمام کردن هم بهتر است درجه حرارت آب را سرد تر از حالت معمول تنظیم کنید.

۶- حداقل تا ۴۸ ساعت ورزش شدید انجام ندهید

گرمای ایجاد شده در بدن توسط ورزش هم می تواند پوست نواحی لیزر شده را تحریک کند. سعی کنید حداقل تا ۴۸ ساعت پس از انجام لیزر ورزش نکنید.

البته می توانید ورزش های آرام تری مانند پیاده روی را امتحان کنید، تنها نکته مهم این است که از گرم شدن بدن جلوگیری کنید.

۷- پوست خود را با پاک کننده های ملایم تمیز کنید

مهم است که پس از لیزر موهای زائد ، پوستتان را تمیز کنید. سعی کنید از پاک کننده های ملایم و بدون حساسیت استفاده کنید. حتی می توانید فقط با یک دوش گرفتن ساده این کار را انجام دهید، فقط مراقب باشید آب داغ نباشد.

شما می توانید نواحی لیزر شده را یک یا دو بار در صورت شستشو دهید، اگر در این کار زیاده روی کنید ممکن است باعث تحریک بیشتر پوستتان شوید. پس از ۲-۳ روز اگر قرمزی و تورم پوست از بین رفت می توانید به حال عادی خود باز گردید.

۸- از مرطوب کننده مناسب برای پوست های حساس استفاده کنید

پس از انجام لیزر موهای زائد پوست شما حساس تر از قبل خواهد بود. همچنین ممکن است مقداری پوستتان خشک شود. استفاده از یک مرطوب کننده مناسب می تواند این خشکی را بین برده و لطافت پوستتان را حفظ کند.

پس از لیزر می توانید دو یا سه بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید. فقط مراقب باشید که کرم را به صورت ملایم بر روی پوستتان بمالید تا زمانی که کاملا محو شود. پوستتان را با فشار بیش از حد تحریک کنید.

۹- پس از لیزر موهای زائد از آرایش کردن اجتناب کنید

اگر صورت خود را لیزر کرده باشید، نباید از آرایش استفاده کنید. زیرا باعث تحریک پوست صورتتان خواهد شد. تا ۲۴ ساعت صبر کنید و اگر علائم قرمزی، تورم و سوزش از بین رفت، می توانید همانند روزهای عادی آرایش کنید.

🔥 نظرات و سوالات کاربران
  • نیلو کرمی:

    سلام وقت بخیر
    به نظر من لیزر با دستگاه مناسبی انجام بشه مشکلی نداره مثل دایود. لیزر رفع موهای زائد بدن با دستگاه دایود در واقع دستگاهی است که فرایند از بین بردن موهای زائد را با استفاده در معرض پالس لیزر نور انجام می‌دهد و منجر به از بین بردن فولیکول مو و عدم رشد مجدد مو می‌شود. که به جزئت میشه گفت بهترین نوع لیزری که نیاز به مراقبت بسیار کمی هم داره همین دستگاه هستش.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.