۱۲ راه موثر برای کاهش استرس

۱۲ راه موثر برای کاهش استرس

داشتن استرس های گاه و بیگاه می تواند تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش کارایی فرد شود. از این رو باید به دنبال راه های کاهش استرس باشیم و همواره آن ها را مد نظر قرار دهیم.

اگر دچار استرس باشید و برای درمان آن به روانپزشک مراجعه کنید، ممکن است مجبور به مصرف دارو های آرام بخش شوید که در اغلب موارد دارای عوارض جانبی می باشند. البته در موارد شدید استرت انجام چنین کاری اجتناب ناپذیر است.

اما گاهی ممکن است استرس شما ناشی از بی احتیاطی خودتان باشد و بتوانید با انجام دادن یا ندادن یک سری از کارها، باعث کاهش استرس شوید و در واقع بتواند خودتان را درمان کنید.

داشتن استرس علاوه بر کاهش عملکرد، باعث بروز یک سری بیماری ها از جمله ریزش موی سکه ای می شود. بنابر این برای کاهش استرس باید زود اقدام کرد. در این مطلب شما را با ۱۲ روش ساده اما موثر برای کاهش استرس آشنا می کنیم که می توانید با انجام آن ها تا حد خیلی زیادی آن را از خودتان دور کنید.

 

۱- کاهش مصرف کافئین

کافئین به عنوان یک القا کننده استرس شناخته شده است اما برای بسیاری از مردم جهان نوشیدن قهوه تبدیل به یک عادت شده است که اغلب فراموش می کنند یکی از دلایل اصلی اضطراب آن هاست.

هنگامی که احساس استرس داشتن می کنید حتما سعی کنید از مواد دارای کافئین مانند قهوه و نوشابه ها دوری کنید.

۲- از الکل دوری کنید

شاید تصور کنید که مصرف الکل باعث کاهش استرس و اضطراب شده و شما را از مشکلات رها می کند اما کاملا در اشتباه هستید.

اگر چه ممکن است در کوتاه مدت این کار را انجام دهد اما در واقع الکل سطح سروتونین و دیگر انتقال دهنده های عصبی مغز را تغییر می دهد و استرس شما را بدتر می کند. در حقیقت، بعد از اینکه اثر الکل از بین می رود، احساس استرس بیشتری نسبت به قبل می کنید.

 

۳- کاهش استرس با نوشتن

یکی از بدترین جنبه های استرس این است که نمی دانید دلیل اولیه عصبانیتتان چیست و چطور به این حالت رسیده اید. سعی کنید همیشه مواردی را که باعث عصبانیت و استرس شما می شوند را یادداشت کنید و ریشه مساله را بیابید.

با انجام این کار علاوه بر آرام شدن (به علت نوشتن مشکلات)، دلایل استرس را نیز پیدا می کنید و می تواند با آن ها مبارزه کنید.

 

۴- از عطر استفاده کنید

استفاده از رایحه هایی که باعث آرامش شما می شوند می تواند برای کاهش استرس بسیار موثر باشد. به عنوان مثال اسطوخدوس به عنوان یک آرام بخش طبیعی شناخته شده است. یک بطری کوچک روغن اسطوخودوس را در دست بگیرید و در زمان استرس، آن را بو کنید تا آرامش پیدا کنید.

اگر تمرینات ذهنی یا مدیتیشن انجام دهید، در طول تمرینتان از اسطوخودوس برای خوش عطر کردن فضا استفاده کنید. با گذشت زمان، تاثیرات این رایحه بیشتر دیده می شود.

 

۵- با بیماران دیگر صحبت کنید

اگر احساس استرس شما شدید است باید با یک متخصص صحبت کنید و مراحل درمان را طی کنید اما صحبت کردن با دوستان و افرادی که دچار استرس هستند هم می تواند کمک فراوانی کند. زمانی که استرس دارید با یکی از دوستان با افراد دچار استرس تماس بگیرید مشکلتان را با آن ها در میان بگذارید.

آنها ممکن است را حل جدیدی را که شما به آن فکر نکرده اید، پیشنهاد کنند.

 

۶- پیدا کردن یک مانترا

مانترا یک کلمه هندی است که به معنی تکرار کلمات و آواهای خاصی می باشد که به شما آرامش می دهند. سعی کنید یک جمله یا کلمه را برای خودتان پیدا کنید که باعث آرامش و کاهش استرس شما می شود.

به عنوان مثال در زمانی که دچار استرس می شوید، با خودتان بگویید “این احساس کاملا موقتی است” و آن را چندین مرتبه تکرار کنید. انجام این کار باعث منطقی فکر کردن و در نتیجه کاهش استرس شما می شود.

 

۷- راه بروید

گاهی اوقات که دچار استرس هستید، دلیلش افزایش سطح آدرنالین خون است. انجام ورزش – حتی اگر یک پیاده روی ساده باشد – می تواند به کاهش آدرنالین کمک کند.

هروقت که احساس استرس می کنید حتی اگر امکانات ورزشی در دسترس ندارید، راه بروید و قدم بزنید.

پیاده روی در بیرون از خانه و هوای تازه می تواند شما را آرام کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که در یک منطقه جنگلی پیاده روی می کنند، تولید آدرنالین ان ها نسبت به افراد دیگر کمتر است.

 

۸- آب بنوشید

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما نوشیدن آب کافی می تواند به شکلی موثر باعث کاهش استرس شما شود. کم آبی بدن می تواند سبب ایجاد ضربان قلب شود که در نتیجه باعث ایجاد حملات عصبی و استرس خواهد شد.

هر زمانی که دچار استرس می شوید، چند لحظه استراحت کنید و نوشیدن یک لیوان آب بزرگ بنوشید.

 

۹- تنها شوید

تنها ماندن و استراحت باعث افزایش انرژی و کاهش استرس شما خواهد شد. اگر احساس اضطراب می کنید سعی کنید تنها شوید و مثلا به حمام، فروشگاه و یا هرجای دیگری بروید که کسی با شما کاری نداشته باشد.

انجام این کار شما را از عوامل استرس زا دور کرده و باعث آرامشتان خواهد شد.

 

۱۰- گوشی موبایلتان را خاموش کنید

گوشی های موبایل به بخشی از زندگی ما تبدیل شده اند که در تماما امور به آن ها احتیاج داریم. اما یکی از دلایل اصلی استرس هستند و در زمان حجملات عصبی بهترین کار این است که آن ها را خاموش کنیم.

اگر برایتان سخت است که بیکار باشید و گوشی را خاموش کنید، به حمام بروید یا کاری انجام دهید که به گوشی فکر نکنید.

 

۱۱- حمام کنید

استرس و اضطراب باعث گرفتگی عضلات می شوند و به نوعی به یکدیگر وابسته اند. برای کاهش استرس می توانید به حمام بروید و دقایقی را زیر آب بگذرانید تا عضلاتتان آرام شوند و ار شر استرس خلاص شوید.

 

۱۲- چیزی بخورید

ممکن است تمام روز را کار کنید و فراموش کنید چیزی بخورید. این احساس گرسنگی یکی از دلایل اصلی استرس است.

گرسنگی باعث کاهش قند خون شده و شما را عضبی و مضطرب می کند. سعی کنید مواد غذایی مانند موز را مصرف کنید که هم سالم باشند و هم سریعا قند خون را افزایش دهند. پس از آن یک غذای متعادل با پروتئین، کربوهیدرات ها و سبزیجات کافی بخورید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.