تغذیه
راهنمای کامل غذای دیابتی ها و هرآنچه که باید بدانید

غذای دیابتی ها بسیار اهمیت دارد و باید به غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنند دقت لازم را داشته باشند. در این مطلب راهنمای کامل غذای دیابتی ها به همراه نوشیدنی هایی که می توانند بنوشند و دیگر مسایل را به شما می گوییم.

غذای دیابتی ها و مواد خوراکی و نوشیدنی هایی که می توانند مصرف کنند و آن هایی را که نباید مصرف کنند در درمان و بهبود حال بیمار بسیار اهمیت دارند. در این مطلب می خواهیم به شما یک راهنمای کامل و جامع را معرفی کنیم که می تواند کار شما را بسیار آسان کند. با گومگ همراه باشید.

 

غذای دیابتی ها (می توانند بخورند)

کلید این موضوع، مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین است. در واقع هرچه جایگاه مواد غذایی در جدول شاخص گلیسمی پایین تر باشد برای بیماران دیابتی مفید تر است زیرا این نوع از مواد دیرتر هضم می شوند و در نتیجه دیرتر جذب خون می شوند که این روال باعث ثابت ماندن میزان قند خون می شود. افراد دیابتی باید مراقب افزایش ناگهانی قند خون باشند، بنابراین این مواد غذایی بسیار مفیدند و باید در غذای دیابتی ها حتما از این نوع مواد استفاده شود. در ادامه تعدادی از مواد غذایی با درجه گلیسمی پایین را به شما معرفی می کنیم:

غلات کامل یا غذاهایی که دارای این غلات می باشند. از جمله: گندم، نودل های که از گندم کامل تهیه شده اند، باجرا (گاورس)، ذرت خوشه ای، سبوس گندم، سبوس جو و برنج و… و در نهایت انواع غلات کاملی که به صورت محلی ممکن است در دسترس شما باشند و در این فهرست نام آن ها آورده نشده است.

تمامی سبزیجات مانند کلم، اسفناج، لوبیا سبز و… غیر از مواردی که در پایینتر ذکر شده نباید توسط دیابتی ها مصرف شوند مانند سیب زمینی.

لبنیات کم چرب مانند شیر، پنیر و…

میوه هایی با قند پایین و آب زیاد مانند هندوانه، آناناس و… البته باید دقت داشته باشید که چند میوه را در یک وعده نخورید و حتما در هر وعده که می خواهید میوه میل کنید، ختما از یک نوع میوه استفاده کنید.

 

دیابتی ها نمی توانند بخورند

این مواد غذایی شامل شاخص گلیسمی بالایی هستند و به سرعت قند خون را افزایش می دهند و بسیار سریع تر از موادی با شاخص گلیسمی پایین هضم می شوند و قندشان به بدن راه پیدا می کند. این مواد غذایی را صرفا در زمان هایی که حالتان بسیار خوب است و می خواهید به عنوان استراحت در رژیمتان چیزی غیر از مواد غذایی بالا را مصرف کنید، با احتیاط استفاد نمایید.

میوه هایی سرشار از قند مانند سیب خشک، انگور، انبه و…

سبزیجاتی مانند سیب زمینی و سیب زمینی شیرین.

برنج سفید! این نوع برنج در میان ما ایرانی ها بسیار محبوب است و مصرف بالایی دارد اما بهتر اس در غذای دیابتی ها اسفاده نشود و از آن پرهیز کنید.

مصرف شیرین کننده های مصنوعی و چربی ها را به ۳ قاشق چای خوری در روز کاهش دهید و سعی کنید بیشتر از این مقدار مصرف نکنید.

الکل

پنیر با چربی بالا

 

غذاهای ممنوعه دیابتی ها

این موارد بهتر است به طور کامل از لیست غذایتان حذف شوند و به هیچ عنوان از آن ها استفاده نکنید زیرا قند این مواد خوراکی تقریبا بلافاصله پس از مصرف وارد خون می شوند و قند خونتان را افزایش می دهند. همچنین این مواد غذایی نسبت به آسیبی که به شما وارد می کنند مواد غذایی کمتری را به بدنتان می رسانند، پس بهتر است از آن ها اجتناب کنید.

شکر تصفیه شده، عسل، زنجبیل، مربا و ژله ها.

خوراکی هایی که بشدت سرخ شده اند مانند سمبوسه، ویفرها و چیپس هایی که در روغن سرخ شده اند.

سس های سالادی که از چربی زیادی در آن ها استفاده شده مانند سس مایونز و همچنین خامه های پر چرب.

آبمیوه ها. آبمیوه ها باعث افزایش شدید قند خون می شوند. در مقابل شما می توانید از میوه ها استفاده کنید زیرا حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند که در ثابت نگه داشتن قند خون بسیار موثرند.

میوه های کنسروی (کمپوت)

آجیل

شکلات، پودینگ و انواع کیک ها و بیسکویت هایی با آرد تصفیه شده.

 

در پایان باید این نکته را متذکر شویم که غذاها و خوراکی های معرفی شده در این مطلب تنها چند مورد از موارد بسیاری است که شما می توانید مصرف کنید یا از آن ها پرهیز کنید. نکته اصلی که باید به آن توجه داشته باشید جدول شاخص گلیسمی می باشد که در مطالب بعدی سعی می کنیم آن را در اختیارتان قرار دهیم. با توجه به این جدول می توانید مواد غذایی که شاخص پایین تری دارند را انتخاب کنید و خودتان را از توصیه های دوستان و همسایه و… راحت کنید و خودتان یاد بگیرید که چه چیزهایی را نباید بخورید و از چه خوراکی هایی باید پرهیز کنید. همچنین دقت داشته باشید که هیچکس غیر از یک متخصص تغذیه نمی تواند شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند.

داغ ترین مطالب