10 افسانه درباره روغن زیتون

۱۰ افسانه درباره روغن زیتون و حقیقت آن

روغن زیتون را یک محصول منحصربه‌فرد می‌دانند که سرشار از آنتی‌اکسیدان و عناصر تقویت‌کننده قلب است. این روغن برای مقابله با دیابت، چربی خون، پرفشاری خون، سکته قلبی و مغزی، پوکی استخوان و عارضه‌های بسیاری عالی عمل می‌کند. روغن زیتون در بسیاری از رژیم‌های غذایی مورد تأیید متخصصان و دانشمندان، بهترین چربی و روغن برای آشپزی محسوب می‌شود. علاوه بر آشپزی، این روغن یک محصول مراقبت از پوست و موی عالی به حساب می‌آید که با نشانه‌های پیری مبارزه می‌کند. البته همه این مزایا تنها در صورتی نصیب شما می‌شود، که نمونه خالص و باکیفیت آن را خریداری کنید. خرید روغن زیتون بکر و استفاده روزانه از آن، بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، تغییرات مثبت در زندگی شما و خانواده تان ایجاد خواهد کرد.

اما سوء تفاهمات زیادی درباره این محصول وجود دارد که باید قبل از خرید روغن زیتون برایتان روشن شود. در این نوشته 10 سوء تفاهم یا افسانه درباره روغن زیتون و البته حقیقت ماجرا بازگو خواهد شد. همچنین برای مشاهده قیمت روغن زیتون اصل می‌توانید به فروشگاه تخصصی زیمالب مراجعه فرمایید.

آنچه که افسانه‌ای بیش درباره روغن زیتون نیست!

۱0 مورد زیر درباره روغن زیتون صحت ندارد. و البته در ادامه هر مورد، اطلاعات صحیح در اختیار شما قرار می‌گیرد:

روغن زیتون با گذر زمان بهتر می‌شود!

حقیقت این است که هر چه از زمان استخراج روغن زیتون بگذرد، به اکسید شدن نزدیک‌تر می‌شود. این محصول با گذر زمان طعم تازه و جذاب خود را نیز از دست می‌دهد. بنابراین این محصول با گذر زمان نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه کیفیت و طعم و همچنین سلامت خود را از دست می‌دهد.

روغن زیتون را می‌توان با درجه حرارت بالا طبخ داد!

یکی از بزرگترین افسانه ها و یا می‌توان گفت سوء تفاهماتی که درباره روغن زیتون وجود دارد، همین موضوع است. خیلی ها بر این باورند که می‌توان از هر نوعی از روغن زیتون برای طبخ با درجه حرارت بالا استفاده کرد. نقطه دود روغن به معنای درجه حرارتی است که در آن روغن به مرحله اکسید شدن و تولید عناصر بیماری‌زا می‌رسد. عدد دقیق نقطه دود روغن زیتون به کیفیت، تازگی و نحوه استخراج آن بستگی دارد. نقطه دود روغن زیتون بکر 130 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین از این محصول می‌توان برای تهیه انواع چاشنی، مزه دار کردن گوشت و سس سالاد استفاده کرد. این روغن همچنین برای استفاده به عنوان محصول مراقبت از پوست و مو نیز به کار می‌آید. اما از روغن زیتون بکر نمی‌توان برای سرخ کردن و پخت و پز غذا در درجه حرارت بالا استفاده کرد.

سرخ کردن با روغن زیتون

خرید روغن زیتون در اندازه زیاد، به صرفه است!

اگر شیشه های بزرگ روغن زیتون در فروشگاه‌ها نظر شما را جلب می‌کند، بهتر است با وسوسه خریدن آن مبارزه کنید. شاید در ظاهر خریدن اینگونه محصولات مقرون به صرفه به نظر برسد. اما حقیقت چیز دیگری است. روغن زیتون را باید به اندازه‌ای خریداری کنید که فقط برای چند هفته و نهایتا یک ماه از آن استفاده کنید. چرا که استفاده از روغن زیتون تازه که هنوز کیفیت و خواص خود را از دست نداده است، بیشتر به نفعتان است.

اگر طعم زیتون را دوست ندارید، مزه روغن زیتون را نیز دوست نخواهید داشت!

این هم یکی از آن افسانه‌هایی است که انگار از دوران کودکی با ما مانده است. حقیقت ماجرا این است که طعم روغن زیتون با خود زیتون تفاوت دارد. روغن زیتون طی مراحلی استخراج می‌شود که در یکی از آنها از نمک استفاده می‌شود. بنابراین ترکیبی از طعم گیاه تازه و شوری در این محصول وجود دارد. پس امتحان کردن این محصول دید شما را به طور کامل تغییر می‌دهد.

نگهداری روغن زیتون در یخچال و فریزر خطرناک است!

تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین دما برای نگهداری روغن زیتون حدود 15 درجه سانتی‌گراد است. در این دما عمر مفید روغن زیتون افزایش می‌یابد. بنابراین نگهداری این محصول در یخچال و فریزر که دمای کمتری از دمای محیط دارند بدون خطر است.

نگهداری روغن زیتون در یخچال

روغن زیتون تصفیه شده کالری کمتری دارد!

واقعیت ماجرا این است که همه انواع روغن زیتون کالری یکسانی دارند. در هر قاشق غذاخوری از این محصول 120 کالری وجود دارد. و این میزان از کالری در روغن زیتون تصفیه شده، روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرابکر برابر است. 

تکه های ابری مانند در روغن زیتون نشانه خراب شدن آن است!

این باور نیز صحت ندارد. گاهی بعضی از تولیدکنندگان از طعم دهنده‌ها و ترکیبات خاص در تولید این محصول استفاده می‌کنند. این ترکیبات ممکن است تکه‌های ابر مانندی به روغن اضافه کند. در واقع شفافیت این روغن تحت تأثیر سلامت یا عدم سلامت روغن مورد نظر نیست. 

فقط روغن زیتون فرابکر سالم است!

همه انواع روغن زیتون دارای عناصر آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب غیراشباع و ترکیبات فنولی هستند. بنابراین همه انواع روغن زیتون سالم و مقوی محسوب می‌شوند.  

می‌توان روغن زیتون باکیفیت را از روی رنگ یا بسته بندی شناسایی کرد!

واقعیت این است که شما نمی‌توانید از روی رنگ یا بسته بندی درباره کیفیت و اصالت روغن زیتون نظر دهید. رنگ و به طور کلی ویژگی‌های ظاهری روغن زیتون براساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود و لزوماً وابسته به کیفیت نیست. برای مثال تنوع میوه زیتون، منطقه کاشت و برداشت، آب و هوای محل پرورش، بلوغ میوه و مراحل استخراج از جمله عوامل تأثیرگذار در ویژگی‌های ظاهری روغن زیتون است. در ضمن گاهی اوقات محصولی با بسته بندی جذاب می‌تواند از کیفیت بسیار کمی برخوردار باشد.  

 روغن زیتون تقلبی به راحتی قابل شناسایی است!

بعضی از افراد تصور می‌کنند که با استفاده از مقایسه ویژگی‌های ظاهری می‌توانند روغن زیتون تقلبی را از نمونه اصل آن تشخیص دهند. اما همانطور که گفتیم ویژگی های ظاهری این محصول بسته به عوامل مختلفی است. برای اینکه مطمئن شوید روغن زیتون اصل را خریداری می‌کنید، باید به فروشنده معتبر مراجعه کنید. 

خرید روغن زیتون از فروشنده معتبر

لازم به گفتن این موضوع نیست که روغن زیتون خواص و فواید بسیاری برای سلامت شما و خانواده تان دارد. این محصول می‌تواند سبک تغذیه و یا حتی زندگی شما را تغییر دهد. اگر تا کنون این روغن را وارد برنامه غذایی خود نکرده‌اید، همین حالا برای این کار اقدام کنید. با خرید روغن زیتون بکر و باکیفیت اولین قدم را در راه ارتقا سلامت خانواده بردارید. پیشنهاد ما به شما خرید روغن زیتون زیما است. مجموعه زیمالب روغن‌های گیاهی و محصولات طبیعی بکر و خالص را با درجه کیفی قابل توجه تولید و عرضه می‌کند. 

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.