انواع نسل‌های مختلف لندکروز

انواع نسل‌های مختلف لندکروز

اگر شما هم جز کسانی هستید که علاقه زیادی به خودروهای شاسی بلند بزرگ دارید، مطمئنا تویوتا لندکروز یکی از خودروهای محبوب شما خواهد بود. تویوتا لندکروز یکی از شاسی بلندهای با اصالت و جز پرفروش ترین خودروهای تویوتا است که تاریخ تولد آن به سال 1951 میلادی باز می‌گردد.در سال 2008 نسل پنجم تویوتا لندکروز به بازار ایران وارد شد که با کد J200 شناخته می‌شود تا سال 2013 نیز عرضه این خودرو در بازار کشور ادامه داشت، اما از آن سال به بعد واردات تویوتا لندکروز نیز در ایران متوقف شد.در سال 2015 لندکروز J200 یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد که حاصل آن چراغ‌هایی جدید به همراه امکانات متنوع‌تر برای این غول ژاپنی بود، البته در حال حاضر نمونه پلاک ملی از نمونه فیس لیفت این خودرو در بازار کشور ما وجود ندارد. تویوتا لندکروز ژاپنی تاکنون نسل‌های مختلفی را با ویژگی‌های گوناگون پشت سر گذاشته که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

انواع نسل‌های مختلف لندکروز

تولد تویوتا لندکروز در دل جنگ دو کره

استارت اولیه تولید تویوتا لندکروز به زمانی برمی‌گردد که جنگ بین دو کشور کره شمالی و جنوبی آغاز شده بود. در این هنگام ارتش کره جنوبی نیاز به خودرویی پرقدرت برای عبور در نقاط صعب‌العبور کره شمالی داشت.

آمریکا که پشتیبان اصلی کره جنوبی محسوب می‌شد، در سال 1951 تولید اولین نسل از این خودرو را با الهام از جیپ ویلیز سفارش داد که البته یک خودرو نظامی محسوب می‌شد. نمونه اولیه این خودرو دارای 75 اسب بخار همراه با گشتاور 206 نیوتن متر بود.

 از این سال تا اوایل دهه 1960 میلادی مدل‌های دیگری از خودرو مذکور به بازار جهانی عرضه شد که از جنبه‌های مختلف ارتقاء پیدا کرده بودند. اما همچنان این خودرو یک خودرو نظامی محسوب می‌شد.

در اینجا بود که نام تویوتا لندکروز تثبیت شد و تولیدکنندگان نیز کم کم به فکر تولید نمونه‌های غیرنظامی این خودرو افتادند. از آن زمان تاکنون این محصول ژاپنی دارای دو نمونه مختلف نظامی و غیرنظامی شد. در بسیاری از جنگ‌های گذشته و حال حاضر دنیا می‌توان تصاویر مربوط به قدرت نمایی این خودرو در میدان جنگ را مشاهده کرد.

ظهور مدل‌های j40 و j55 در دهه‌های 60 و 70 میلادی باعث استقبال بی‌نظیر مشتریان در سراسر دنیا شد و اینگونه شد که نام و آوازه این محصول لوکس ژاپنی در سراسر جهان پیچید. آنچه که بیش از همه مشتریان را ترغیب به خرید این محصول می‌کرد ظاهر اسپرت و جذاب آن به اضافه انواع امکانات و آپشن‌های متعدد بود که سازندگان تویوتا لندکروز برای آن در نظر گرفته بودند.

ادامه مسیر پرچالش و تثبیت در بازار جهانی لندکروز

دهه 80 میلادی را می‌توان دهه جرقه زدن نبوغ سازندگان تویوتا لندکروز دانست. در این سال‌ها شرکت تویوتا تمرکز خود را بر روی دو بازار آمریکای شمالی و همچنین آمریکای جنوبی گذاشت. به گونه‌ای که با عرضه دو مدل تویوتا توانست، مشتریان زیادی را در این کشورها به دست آورد.

تویوتا لندکروز ابتدا مدل j60 را در بازار آمریکای جنوبی همچون ونزوئلا به بازار عرضه کرد که با استقبال بی‌نظیر مواجه شد. این خودرو از ابتدای دهه هشتاد میلادی به مدت 10 سال در اوج خود قرار داشت. از جمله امکانات مهم ان می‌توان به گرمکن صندلی عقب اشاره کرد که در آن زمان از تویوتا لندکروز یک خودرو لوکس ساخته بود.

بعد از آن تویوتا تصمیم گرفت تا مدل j80 را به بازار عرضه کند که از قدرت و پیشرانه به مراتب بالاتری نسبت به مدل j60 برخوردار بود. اما بعد از این دو مدل، خودروسازان ژاپنی خودرویی را به بازار عرضه کردند که باعث شد تا بازار آمرریکای شمالی را نیز به کنترل خود درآورند. این خودرو همان j100 بود.

مدل j100 در آن زمان یک خودرو لوکس تمام عیار محسوب می‌شد که از همه لحاظ نسبت به مدل‌های پیشین خود بهتر عمل کرده بود. ابتدا آنکه j100 قدرت و پیشرانه به مراتب بهتری را عرضه کرده بود. به نحوی که این خودرو از یک پیشرانه 8 سیلندر v8 بهره می‌برد که دارای گنجایش 7.4 لیتر بود. بنابراین قدرت آن از مدل‌های پیشین به مراتب بسیار بهتر بود.

از طرف دیگر مدل j100 به لحاظ امکانات و آپشن‌های متعدد سنگ تمام گذاشته بود. علاوه بر امکانات قبلی در مدل‌های پیشین، سازندگان j100 تلاش کرده بودند تا امکانات دیگری نظیر قابلیت دید در شب و همچنین همچنین تنظیم کردن ارتفاع صندلی را نیز به آن اضافه کنند که در آن زمان در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شد.

انواع نسل‌های مختلف لندکروز

ظهور و تولد لندکروز FJ Cruiser (اف جی کروزر)

در ابتدای قرن جدید میلادی سازندگان تویوتا دست به یک خلاقیت جدید زده و با عرضه تویوتا اف جی کروزر ، گوی سبقت را از بسیاری از رقبای غربی و اروپایی خود ربودند. این خودرو در سال 2003 ابتدا رونمایی شد و در سال‌های بعد به تولید انبوه رسید.

به فاصله اندکی پای تویوتا جی اف کروز به اکثر کشورهای جهان از جمله ایران نیز باز شد و به یک خودرو لوکس با امکانات و ظاهری جذاب تبدیل شد. آنچه که بیش از همه باعث تویوتا اف جی کروزر را مشهور کرده بود امکانات و آپشن‌های متعدد آن بود که مسافرت با این خودرو را به یک مسافرت رویایی تبدیل می‌کرد.

اما در خصوص مدل j100 نیز باید گفت این مدل تا قبل از سال 2008 از رده خارج شد و مدل j200  جای آن را گرفت. مدل j200 نیز از برادر بزرگ‌تر خود یعنی j100 قدرت و پیشرانه بیشتری را عرضه کرد. به گونه‌ای که دارای حداکثر قدرت 381 اسب بخار و همچنین گشتاوری معادل 401 پوند فوت بود. این سری آخرین سری از این مدل مشهور خودرو تویوتا بود.

تغییرات مهم در آخرین مدل‌ها

از سال 2010 میلادی به این طرف شرکت تویوتا تصمیم گرفت که برخی تغییرات عمده را در محصولات خود اجرا کند. این تغییرات بیشتر مربوط به قدرت و پیشرانه موتور خودرو بود.

به عنوان مثال این شرکت تصمیم گرفت که از سال 2016 به بعد از جعبه دنده اتوماتیک 8 سرعته استفاده کند. ضمن آنکه استفاده از برخی سیستم‌ها نظیر سیستم CRAWL یا استفاده از دیفرانسیل LSD باعث شد تا نسل جدید لندکروز دارای از بسیاری جهات تقویت شود.

اما نسل‌های جدید لندکروز امکانات و آپشن‌های متعدد دیگری را نیز با خود به همراه دارند که این محصول ژاپنی را با اختلاف نسبت به رقبا، به خودرویی بسیار لوکس تبدیل کرده‌اند. امکاناتی همچون تهویه مطبوع، چراغ LED، گرمکن صندلی و طراحی چرمی در داخل کابین از جمله این آپشن‌ها محسوب می‌شوند.

یکی از آخرین مدل‌های تویوتا لندکروز در نمایشگاه شیکاگو به بازار عرضه شد که البته هنوز زمان تولید انبوه و عرضه گسترده آن به بازار جهانی فرا نرسیده است.

منبع: با نسل های مختلف لندکروز آشنا شوید شفاف

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.