تنبیه بدنی کودک چه عواقبی را به دنبال دارد؟

تنبیه بدنی کودک چه عواقبی را به دنبال دارد؟

یکی از مواردی که متاسفانه در خیلی از خانواده‌ها دیده می‌شود و در بین آن‌ها رواج دارد تنبیه بدنی کودکان است. والدین غالبا برای اینکه فرزندان خود را متوجه اشتباهشان کنند به سراغ تنبیه بدنی می‌روند اما اگر می‌دانستند که این کار چه عواقبی را برای آنها به دنبال دارد هرگز حتی به آن فکر هم نمی‌کردند. تنبیه بدنی کودکان، سبب ترس از خانواده، کمبود اعتماد به نفس، عدم حق ابراز علاقه به اشیا و وسایل متفاوت می‌شود. همچنین با تنبیه بدنی کودک خود را یک انسان ترسو تصور می‌کند که از ابزار احساسات خود ناتوان است.
به طور کلی ترس از تنبیه فیزیکی، کودک را ترسو، مضطرب و استرسی بار می‌آورد. در حالی که یکی از مهم‌ترین مسائل لطمه زدن به آینده کودکان است و اگر والدینی نگران آینده فرزندان خود باشند بی‌شک دست به چنین رفتار ناخوشایندی نخواهند زد. در واقع خانواده‌ها نباید در مقابل خطاها و اشتباهات کوچک، کودک را مورد مواخذه قرار دهند و باید به طریق مسالمت آمیزی مشکل را برطرف نمایند. قطعا یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به حل این موضوع کند ارتباط خوب و صمیمی با کودک است. در چنین شرایطی کودک بعد از رفتار اشتباه خود در کنار والدین احساس امنیت خواهد کرد و به جای ترس و اضطراب سعی می‌کند که از انجام دادن مجدد آن کار خودداری نماید. در ادامه به بررسی برخی از عواقب تنبیه کودکان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تنبیه بدنی کودک چه عواقبی را به دنبال دارد؟

عواقب تنبیه بدنی کودکان

تنبیه بدنی کودکان یک عکس‌العمل ناخوشایند است که می‌تواند از سوی هر خانواده‌ای بروز کند. اما نکته مهم این است که پدر و مادر نباید با تنبیه بدنی، فرزندان خود را متوجه اشتباهتشان کنند. اگر بخواهیم یکسری از عواقب تنبیه بدنی کودکان را می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • تنبیه بدنی کودکان استقلال را از کودک می‌گیرد و همچنین باعث می‌شود در آینده فردی فرمانبردار باقی بماند.
  • اعتماد به نفس در کودک از بین می‌رود و در نتیجه تا مدت‌ها یک احساس ناامنی و احساس ترس از جامعه و اطرافیان می کند.
  • احساس ترس، اضطراب و اندوه ناراحتی و احساسات بد تمام وجود کودک را فرا می‌گیرد و این علائم تا مدت‌ها در او باقی خواهد ماند.
  • تنبیه بدنی یکی از ناخوشایندترین رفتارهایی است که باعث می شود ارتباط صمیمی بین کودک و والد از بین برود و احساس علاقه در بین آنها کمتر شود.
  • تنبیه بدنی در مواقعی مانع از یادگیری مهارت‌های ارتباط اجتماعی در کودک می‌شود ممکن است در موقیعت‌های مختلف بخصوص در مدرسه رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی از خود نشان دهد.
  • کودکی که تنبیه بدنی می‌شود هوش، خلاقیت و هیجان کمتری را نسبت به بچه‌های هم سن و سال خودش خواهد داشت.
  • با تنبیه بدنی قابلیت شناختی کودک از بین می‌رود و در او این طرز فکر به وجود می‌آید که بهترین راهکار برای حل مشکلات درگیری‌ فیزیکی و خشونت است .
  • تنبیه بدنی می‌تواند سبب ناهنجاری رفتاری کودک در جامعه ‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خرابکاری، تخریب اموال، دزدی و… اشاره کرد.

چه شیوه‌هایی را جایگزین تنبیه بدنی کنیم؟

همان طور که می‌دانید یکی از بدترین شیوه‌های برخورد والدین با فرزندان تنبیه بدنی است و به دلیل عواقب متعددی که برای کودک به همراه دارد باید از آن صرف نظر کرد. از همین رو روش‌هایی معرفی شده‌اند که والدین می‌توانند برای برطرف کردن مشکلات رفتاری فرزندانشان از آنها کمک بگیرند. در ادامه با ما همراه شوید تا هر یک از این روش‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

گفتگو با کودک

مواقعی که کودکتان کار اشتباهی انجام می‌دهد بهترین واکنش حرف زدن در خصوص آن موضوع با کودک است. گاهی اوقات صحبت کردن با کودک پیرامون رفتار اشتباه اثرات منفی آن را اصلاح می‌کند. در این روش والدین هنگام صحبت با کودک می‌توانند به عواقب رفتار ناپسند و ناشایست او اشاره کنند. کودکان در اغلب مواقع نیاز دارند تا از پیامدهای رفتار اشتباه خودشان آگاه شوند.

مخالفت با کودک به روش درست

ساده ترین و موثرترین شیوه تغییر رفتار کودک این است که بفهمد رفتارشان را نمی پسندید. در واقع شما باید اعتراض خود را به طور واضح بیان کنید و دلایل ناراحتی‌تان را برای کودک توضیح دهید. هنگامی که کودک ناراحتی و مخالفت شما را می‌بیند به صورت خودجوش تلاش می‌کند تا رفتار خود را اصلاح نماید . در واقع کودک احتیاج به تایید شما دارد و چنان چه نارضایتی شما را درک کند قطعاً در رفتارش تجدید نظر خواهد کرد.

نادیده گرفتن رفتار اشتباه کودک

خیلی از مواقع بهتر است اگر خطاهای کوچک و ناچیزی از سوی فرزندتان می‌بینید از آن چشم پوشی کنید. این یعنی اینکه در لحظه تصمیم بگیرید که خطای او را نادیده گرفته و در عین حال به طور نامحسوس رفتارهای او را زیرنظر داشته باشید. البته این بدین معنا نیست که در مقابل رفتارهای پرخطر کودک واکنشی از خود نشان ندهید. این شیوه بر این فرضیه استوار است که در برخی مواقع فرزندتان از توجه منفی شما بیشتر از بی توجهی رضایت دارد.

جدا کردن و جایگزینی

در خیلی از موارد کودکان بر سر یک وسیله یا بر سر انجام دادن بازی جنگ و دعوا می‌کنند. در چنین مواقعی بهتر است بازی و وسیله دیگری را به او پیشنهاد دهید و تا حد امکان و با آرامش او را به انجام دادن کار دیگری که دوس دارد تشویق نمایید. یادتان باشد که جداسازی و جایگزینی را باید با آرامش انجام شود و می‌بایست کودک را از وسیله‌ای جدا کنید که به رفتار بد او مرتبط است.

هشدار صحیح

هنگامی که کودکان مرتکب کار اشتباهی می‌شوند باید با لحنی آرام به آن‌ها هشدار دهیم. در اغلب موارد هشدار دادن باعث متوقف شدن آن کار می‌شود. ناگفته نماند که تهدید برای کودکان ترسناک است و نباید از آن استفاده کرد. بهترین نوع هشدار به گونه‌ای است که به طور واضح محدودیت و پیامدهای مرتبط با آن کار اشتباه را برای کودک توضیح دهید.

جمع بندی

شخصیت هر فرد در دوران کودکی پایه ریزی می‌شود، به همین دلیل است که تربیت کودک همواره یکی از مسائل و دغدغه‌های اصلی هر والدینی به شمار می‌رود. حال اگر در این دوران پدر و مادر با رفتارهای خشونت آمیز و تنبیه بدنی در مقابل رفتارهای اشتباه فرزندشان واکنش نشان دهند به مرور زمان کودک دچار ناراحتی‌های متعدد روحی خواهد شد و ممکن است تا سنین بزرگسالی او را تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو مشاوره کودک با یاد دهی مهارت‌های تربیتی به والدین و همچنین کمرنگ کردن رفتار‌های دردسرساز و درمان اختلالات، می تواند کمک بزرگی برای هر پدر و مادری باشد.

مشاوره کودک که در زیر مجموعه مشاوره خانواده قرار دارد توسط روانشناسان متخصص کودک انجام می‌شود. خیلی از افراد اختلالات روانی مانند افسردگی و وسواس را مختص بزرگسالان می‌دانند، با این که کودکان نیز به آن دچار می‌شوند. اکثر مردم تصور می‌کنند کودکان فقط سرگرم شادی و بازی هستند اما در واقعیت کودک می‌تواند از استرس‌های شدید و اختلالات روانشناختی رنج ببرد. مشاوره کودک با روش‌ها و تکنیک‌های متفاوت به درمان مشکلات کودکان می‌پردازد. او با فراهم کردن محیطی امن به کودک کمک می‌کند تا تمامی احساسات منفی‌اش برطرف شود.

منبع: مرکز مشاوره شکرانه – www.shokranehcc.com

آدرس مرکز روی نقشه گوگل:

https://maps.app.goo.gl/zXeDttmvbPZswSzV8

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.