دلایل خروپف کردن در دوران بارداری و نحوه درمان آن

دلایل خروپف کردن در دوران بارداری و نحوه درمان آن

خروپف کردن در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه سوم، امری شایع است. یک مطالعه علمی که بر روی ۱۶۷۳ زن انجام گرفته است، نشان می دهد که ۳۵٪ از زنان باردار، هر ۳-۴ بار در هفته یا هر روز خروپف می کنند. ۲۶٪ از این زنان، علت خروپف خود را ناشی از بارداری می دانند و ۹٪ از آن ها، از خروپف مزمن رنج می برند. در ادامه با گومگ همراه باشید تا دلایل خروپف کردن در دوران بارداری و نحوه درمان آن را بررسی کنیم.


آیا خروپف کردن در دوران بارداری شایع است؟


خروپف کردن در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه سوم امری شایع است. مطالعات نشان می دهند که خروپف کردن در سه ماهه اول بارداری (سه شب یا بیشتر، در هفته) از ۷٪ به ۱۱٪ و در سه ماهه سوم بارداری از ۱۶٪ تا ۲۵٪ افزایش می یابد.

خروپف کردن به طور معمول بی خطر است، اما در برخی از موارد و شرایط خاص می تواند بر روی سلامت مادر و نوزاد تاثیر بگذارد. دانستن عوامل موثر در خروپف برای مقابله با آن امری ضروری است.


دلایل خروپف کردن در دوران بارداری


در ادامه برخی از دلایلی که می توانند احتمال خروپف در بارداری را افزایش دهند مورد بررسی قرار خواهیم داد:

خستگی

مادران در دوران بارداری احساس خستگی شدید می کنند. این موضوع می تواند باعث خواب عمیق شود و در طی این اتفاق کنترل عضلات گلو کاهش یابد. ماهیچه های اطراف گلو، راه های تنفسی را مختل کرده و سبب ایجاد اختلال در تفس و خروپف می شوند.

اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه علاقه دارید، می توانید مطلب مقابل را مطالعه نمایید: خستگی در دوران بارداری چیست؟ از تشخیص تا درمان

گرفتگی بینی

افزایش سطح استروژن در دوران بارداری می تواند باعث تورم در غشای مخاطی بینی شود. از این رو تولید مخاط افزایش می یابد و منجر به گرفتگی در حفره بینی می شود. این موضوع در نهایت باعث خروپف مادر می شود. همچنین افزایش حجم خون در رگ ها نیز یکی دیگر از دلایل تورم در غشای بینی است که می تواند تنفس را دشوار کرده و منجر به خروپف شود.

افزایش وزن

افزایش وزن در این دوران امری اجتناب ناپذیر بوده و این موضوع باعث افزایش چربی در ناحیه گلو و گردن می شود. بافت های چربی مجاری هوایی را فشرده و تنفس را دشوار می کنند.

آپنه خواب

یکی از عوارض آپنه خواب، ایجاد خروپف با صدای بلند است. در آپنه انسدادی، تنفس در طول خواب به طور ناگهانی قطع می شود و علت آن هم بسته شدن مجاری هوایی است. یکی دیگر از علائم آپنه خواب، نفس کشیدن به صورت بریده-بریده و احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز است.

آلرژی و سرماخوردگی

آلرژی، آنفولانزا یا سرماخوردگی می تواندن از دلایل خروپف در دوران بارداری باشند، زیرا عوامل ذکر شده منجر به گرفتگی بینی و اختلال در تنفس می شوند.

خروپف در دوران بارداری یک وضعیت موقت است و به دلیل تغییر در بدن ایجاد می شود و پس از زایمان، این مشکل برطرف می شود.


آیا خروپف کردن در دوران بارداری مشکل ساز است؟


اگر دچار خروپف مزمن بوده اید، خروپف در این دوران امر نگران کننده ای نیست. اما در صورتی که علت خروپف شما حاملگی است، بهتر است برای بررسی علت و درمان آن با پزشک خود مشورت کنید.

یک تحقیق انجام شده بر روی ۱۸۹ زن باردار نشان داده است که خروپف در دوران بارداری ممکن است برای مادر و جنین خطر آفرین باشد. برخی از مهم ترین شرایطی که می توانند این خطرات را ایجاد کنند، عبارتند از:

  • خروپف های دائمی که نتیجه آن خطر سزارین یا کم بودن وزن جنین در هنگام تولد است.
  • احتمال ناقص شدن رشد جنین در دوران بارداری و به دنیا آمدن جنین نارس یا تاخیر در رشد.

در صورتی که خروپف در دوران بارداری بر اثر بیماری های زمینه ای باشد، با پیگیری درمان ها می توان از بروز آن جلوگیری کرد. اما در صورتی که این عارضه در اثر تغییرات فیزیکی در دوران بارداری باشد، می توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  • استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا: افزایش رطوبت در اتاق خواب می تواند به درمان گرفتگی بینی کمک کرده و علائم خروپف را تسکین دهد. توصیه می شود دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت کار کردن در طول شب (به مدت ۸ ساعت یا بیشتر) را داشته باشد.
  • حداقل از ۲ بالشت استفاده کنید: با استفاده از بالشت ارتفاع سر خود را تنظیم کنید، به طوری که تنفس برای شما آسان تر باشد و خروپف کاهش یابد.
  • سیگار، الکل و قرص های خواب را کنار بگذارید: عوامل ذکر شده می توانند سلامت مادر باردار و نوزاد او را به خطر بیندازند و با مسدود کردن راه های هوایی منجر به خروپف شوند.
  • اسپری بینی: این اسپری ها را می توانید از داروخانه تهیه کرده و روش استفاده از آن را بررسی نمایید. اسپری بینی می تواند به برطرف شدن انسداد بینی کمک کند و از خروپف جلوگیری نماید.
  • به سمت چپ بدن بخوابید: به منظور بهبود در گردش خون و تجربه خوابی آرام، بهتر است به پهلو چپ خود بخوابید.
  • عادات غذایی خود را ارزیابی کنید: به منظور کنترل بیش از حد وزن، بهتر است میزان کالری دریافتی خود را بررسی کرده و از غذاهایی با کالری کمتر استفاده کنید.

در صورتی که راهکارهای ذکر شده به کاهش خروپف شما کمک نکنند، باید به پزشک مراجعه کنید.


چه زمانی خروپف از بین می رود؟


به احتمال زیاد پس از زایمان خروپف شما قطع می شود، اما ممکن است این اتفاق به سرعت رخ ندهد.


آیا خروپف در دوران بارداری بیشتر از حالت عادی است؟


پاسخ به این پرسش بله است. احتمال خروپف در زنان حامله بیشتر از سایرین است. دلیل آن هم تغییر در هورمون های استروژن، تغییر در گردش خون و افزایش وزن است. خانم هایی که پیش از دوران بارداری خروپف نکرده اند، ممکن است در ایام بارداری خود با این مشکل مواجه شوند. البته نکته مهم این است که، این اختلال پس از بارداری و به دنیا آمدن نوزاد متوقف خواهد شد و مشکلی دائمی نیست.


منبع: momjunction

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.