خواص باور نکردنی پسته برای سلامتی

خواص باور نکردنی پسته برای سلامتی

خواص پسته برای سلامتی بسیار زیاد است، این آجیل خوشمزه حاوی چربی های سالم بوده و منبع خوبی برای تامین پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد. علاوه بر این، مصرف پسته به دلیل آنکه حاوی چندین ماده مغذی اساسی می باشد، می تواند به کاهش وزن، حفظ سلامت قلب و روده کمک نماید. از این مغز مفید و پر خاصیت در تهیه بستنی، دسر، شیرینی و بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

۱- ارزش غذایی پسته

49 عدد پسته (برابر با 28 گرم) حاوی موارد زیر است:

عنوانمقدار
کالری159
چربی12.8 گرم
پروتئین5.72 گرم
کربوهیدرات7.7 گرم
فیبر3 گرم
شکر2 گرم
چربی13 گرم (90٪ چربیهای اشباع نشده)
پتاسیم6٪ از میزان مصرف روزانه
فسفر11٪ از میزان مصرف روزانه
تیامین21٪ از میزان مصرف روزانه
ویتامین ب 628٪ از میزان مصرف روزانه
مس41٪ از میزان مصرف روزانه
منگنز15٪ از میزان مصرف روزانه

۲- پسته سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها برای سلامتی بسیار حیاتی هستند. آن ها از آسیب سلولی جلوگیری می کنند و نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های مانند سرطان دارند. پسته حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر آجیل ها و دانه ها است. در یک مطالعه 4 هفته ای، شرکت کنندگان که یک یا دو وعده پسته در روز می خورند، سطح بیشتری از آنتی اکسیدان در مقایسه با شرکت کنندگانی که پسته نمی خوردند داشتند.

در بین آجیل ها، پسته ها بیشترین مقدار لوتئین و زآگزانتین را دارند كه هر دو آنتی اکسیدان بسیار مهم برای سلامت چشم هستند. پسته ها چشم شما را از آسیب های ناشی از نور آبی و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (تباهی لکه زرد، نوعی بیماری چشمی که باعث کوری می شود) محافظت می کنند.

علاوه بر این ها، دو گروه از آنتی اکسیدان های موجود در پسته از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کنند.

جالب اینجاست که آنتی اکسیدان موجود در پسته در معده به راحتی جذب و هضم می شود.

خواص باور نکردنی پسته برای سلامتی

۳- کالری کم و پروتئین بالا از خواص پسته است

در حالی که خوردن آجیل فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما به طور معمول کالری بالایی دارند. خوشبختانه پسته جزو آجیل های کم کالری است.

پروتئین هایی که در پسته وجود دارند حدود 20٪ از وزن آن را تشکیل می دهند. همچنین این آجیل مقدار زیادی آمینو اسیدهای ضروری دارد. این اسیدهای آمینه به دلیل اینکه بدن شما قادر به ساختن آن ها نیست، ضروری تلقی می شوند، بنابراین باید آن ها را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید.

در ضمن، سایر آمینو اسیدها نیز نیمه ضروری به حساب می آیند، به این معنی که بسته به سلامتی فرد، در شرایط خاصی ممکن است ضروری باشند.

4- مصرف پسته می تواند به کاهش وزن کمک کند

پسته علاوه بر اینکه یک ماده غذای پر انرژی می باشد، یکی از گزینه های مناسب برای کاهش وزن است. در حالی که مطالعات اندکی در این مورد انجام شده است، اما نتایج به دست آمده امید بخش هستند.

پسته سرشار از فیبر و پروتئین است، که هر دو می توانند احساس سیری ایجاد کنند. در یک برنامه کاهش وزن 12 هفته ای، افرادی که روزانه 1.9 اونس (53 گرم) پسته، به عنوان میان وعده عصرانه میل می کردند، کاهش شاخص توده بدنی در آنان دو برابر بوده است.

علاوه بر این، یک مطالعه 24 هفته ای دیگر در افراد با اضافه وزن نشان داد افرادی که 20٪ کالری مصرفی خود را از پسته تامین می کنند 1.5 سانتی متر بیشتر از چربی دور شکم خود را دست دادند. احتمالا یکی از عواملی که به کاهش وزن کمک می کند این است که پسته حاوی چربی هایی است که برای بدن مفید می باشند.

5- پسته بخورید تا خوب بخوابید

یک واقعیت جالب در مورد پسته وجود دارد که نشان می دهد آن ها حاوی ملاتونین هستند که می توانند به تنظیم چرخه خواب کمک کنند. خوردن یک مشت پسته مانند مصرف مکمل ملاتونین است و می تواند به شما کمک کند که بهتر بخوابید.

6- کاهش فشار خون و کلسترول از خواص پسته هستند

مصرف پسته می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این پسته به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می تواند به کاهش کلسترول خون و فشار خون کمک نماید.

در یک مطالعه، 32 مرد به مدت 4 هفته رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کردند. سپس به این گروه گفته شده بود که به رژیم خود پسته نیز اضافه کنند و در مجموع حدود 20٪ از کالری دریافتی روزانه آن ها را پسته تشکیل می داده است.

بعد از گذشت 4 هفته از رژیم غذایی، در آن ها 23٪ كلسترول LDL كاهش یافته، 21٪ از کل کلسترول کم شده و آن ها کاهش 14٪ از تری گلیسیریدها را تجربه كردند.

علاوه بر این مطالعات نشان داده است که مصرف پسته می تواند بیش از سایر آجیل ها به کاهش فشار خون کمک کند.

خواص باور نکردنی پسته برای سلامتی

7- مصرف پسته در کاهش قند خون موثر است

پسته با وجود داشتن کربوهیدرات بالا به کاهش قند خون کمک می کند. جالب است بدانید مطالعات نشان داده اند که خوردن پسته می تواند به افزایش سطح قند خون سالم کمک نماید.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند نشان داد که مصرف 25 گرم پسته به عنوان میان وعده در آنان قند ناشتا را 9% کاهش داده است. علاوه بر این همانطور که پیشتر هم اشاره شده است پسته سرشار از فیبر و چربی های سالم است، آجیل پسته سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی است که همگی برای کنترل قند خون مفید هستند.

بنابراین، مصرف پسته در طولانی مدت می تواند به مدیریت قند خون کمک کند.

8- از خواص پسته این است که عملکرد روده را بهبود می بخشد

پسته سرشار از فیبر است، به همین دلیل می تواند با افزایش باکتری های مفید در روده به بهبود عملکرد آن کمک کند. پسته ها در روده مانند پروبیوتیک ها عمل می کنند و می توانند در درمان یبوست و مشکلات روده ای موثر باشند و از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کنند. اگر از اختلالات گوارشی رنج می برید مصرف پسته را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

9- پسته بخورید تا سلامت عروق را افزایش دهید

مطالعات نشان داد اند یکی دیگر از خواص پسته این است که خوردن این آجیل در طول روز می تواند گرفتگی عروق را از بین ببرد و به بهبود جریان خون کمک نماید. این افزایش جریان خون می تواند به درمان اختلالات نعوظ نیز کمک نماید. مطالعات نشان داده اند مردانی که به مدت 3 هفته روزانه 100 گرم پسته مصرف کرده اند، 50% از مشکلات نعوظ در آن ها بهبود یافته است.

در پایان

برای افزایش مصرف پسته در برنامه روزانه خود می توانید این آجیل مفید را به انواع دسرها و سالادهای خود اضافه کنید و یا استفاده از کره پسته را جایگزین کره بادام زمینی کنید.

توجه داشته باشید برای جلوگیری از افزایش فشار خون از پسته بی نمک و خام استفاده کنید.

استفاده از شیر پسته می تواند یکی از میان وعده ها و یا یک صبحانه مغذی برای کودکان باشد. برای تهیه شیر پسته سالم می توانید به روش زیر عمل کنید:

نصف یک فنجان پسته را در آب خیس کنید تا نرم شود، سپس پسته ها را به همراه نصف لیوان شیر به مخلوط کن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. برای بهبود طعم می توانید مقداری عسل یا شکر را به ترکیب اضافه کنید.


منابع: healthline ، womenshealthmaghealthy

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.