درمان های جراحی برای بیماری های گوش

درمان های جراحی برای بیماری های گوش

  • منظور از مشکلات و بیماری های گوش چیست؟
  • نگاهی مختصر به انواع روش‌های درمان بیماری‌های گوش
  • مراقبت‌های خانگی برای درمان بیماری‌های گوش
  • مصرف دارو برای درمان بیماری‌های گوش
  • درمان های جراحی برای بیماری های گوش
  • تمپانوپلاستی به عنوان روش جراحی برای بیماری های گوش
  • درمان بیماری گوش کلستئاتوم با جراحی
  • کاشت حلزون به عنوان یک روش جراحی برای بیماری های گوش
  • درمان عفونت‌های گوش میانی با جراحی ماستوئیدکتومی
درمان های جراحی برای بیماری های گوش

مقدمه جراحی برای بیماری های گوش

بیماری های گوش از جمله بیماری‌های شایعی هستند که بسیاری از افراد در طول دوره زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از این مشکلات با مراقبت‌ها و نظارت‌های ساده در خانه برطرف می‌شوند و برای برخی دیگر نیاز است داروهای آنتی بیوتیک مصرف شود. اما در نهایت روش درمانی که این مشکلات را برای همیشه ریشه کن می‌کند و احتمال بازگشت بیماری را کمتر می‌کند روش جراحی است.

در بیشتر موارد باید به یک پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم تا با بررسی و معاینه دقیق روش درمان مناسب برای رفع این بیماری را به ما معرفی کند. در ادامه این مطلب قصد داریم با انواع جراحی برای بیماری های گوش و جزئیات مربوط به آن‌ها آشنا شویم. با ما همراه باشید.

منظور از مشکلات و بیماری های گوش چیست؟

گاهی اوقات در اثر فشار و ضربه خارجی به گوش یا کاملاً ناگهانی و بدون آنکه اتفاقی رخ دهد مشکلاتی در ارتباط با این عوض بدن اتفاق می‌افتد؛ مثلا فرد احساس گرفتگی یا فشار در گوش خود می‌کند یا مایعی از گو‌ش‌های او خارج می‌شود که با مشکلات شنوایی، تب خفیف و حتی مشکل خواب همراه است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم لازم است آرامش خود را حفظ کنید و برای بررسی علت این عارضه و گزینه‌های درمانی در اولین فرصت به مطب پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در برخی موارد مشکل پیش آمده با روش‌های درمانی معمولی برطرف می‌شود، اما گاهی به درمان‌های پیشرفته‌تر مثل جراحی نیاز است.

درمان های جراحی برای بیماری های گوش

نگاهی مختصر به انواع روش‌های درمان بیماری‌های گوش

پس از مراجعه به پزشک و تشخیص سطح پیشرفت بیماری گوش پزشک ممکن است روش‌های درمان مختلفی را پیش روی بیمار بگذارد تا کاهش علائم بیماری را کاهش داده و با علت اصلی آن مقابله کند. ممکن است عارضه پیش آمده صرفا با مراقبت‌های خانگی و مصرف دارو حل شود و نیازی به انجام جراحی برای بیماری های گوش نباشد. در ادامه قبل از آنکه به بحث جراحی بپردازیم، نگاه مختصری به دو روش دیگر می‌اندازیم.

مراقبت‌های خانگی برای درمان بیماری‌های گوش

چند درمان خانگی ساده وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند علائم خفیف مشکلات مربوط به گوش را مدیریت کرده و عارضه را تسکین دهید. استفاده از قطره‌های بی‌حس‌کننده گوش می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. همچنین می‌توانید یک حوله گرم روی گوش آسیب‌دیده بگذارید و تاثیر آن را بررسی کنید. داروهای ساده بدون نسخه نیز می‌توانند برخی از علائم بیماری گوش را برطرف کنند. با این حال اگر این درمان‌های خانگی در رفع علائم دردناک مشکلات گوش موثر عمل نکردند، برای تسکین طولانی مدت می‌توانید با کلینیک جراحی‌های گوش و قاعده جمجمه دکتر علی کوهی تماس گرفته و مشاوره بگیرید.

مصرف دارو برای درمان بیماری‌های گوش

مصرف آنتی‌بیوتیک متداول‌ترین شکل درمان انواع بیماری‌های گوش است. آنتی‌بیوتیک که به صورت خوراکی مصرف می‌شود یا در موارد نادر به صورت وریدی تجویز می‌شوند، بسیاری از مشکلات و بیماری‌های گوش را درمان می‌کند و علائم در عرض چند روز از بین رفتن می‌روند. همچنین احتمال دارد پزشک گوش و حلق و بینی قطره گوش را تجویز کند؛ البته فقط در موارد خاص، زیرا انواع خاصی از قطره‌های گوش را در صورت داشتن پرده گوش نباید استفاده کرد.

درمان های جراحی برای بیماری های گوش

درمان های جراحی برای بیماری های گوش

در برخی موارد آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک گوش و حلق و بینی تجویز می‌کند نمی‌توانند مشکل را به طور کامل برطرف کند، چرا که عارضه پیش آمده خبر از مشکلات و بیماری‌های جدی‌تری می‌دهد و حتی اگر در لحظه کمی تسکین یابد مجدداً پس از مدت زمان کوتاهی دوباره عود می‌کند. در این شرایط به احتمال زیاد لازم است برای بررسی گزینه‌های درمان های جراحی برای بیماری های گوش به مطب یک پزشک حاذق مراجعه کنید، به خصوص اگر دچار مشکلات شنوایی شده‌اید.

روش جراحی به عنوان یک راه درمانی برای مشکلات مربوط به گوش سال‌هاست که تجویز می‌شود. تاثیر این روش نسبت به سایر روش‌ها به مراتب بیشتر است و از پیشرفت بیماری و گسترش عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌کند. پیشرفت‌های تکنیک‌های جراحی اکنون امکان بازسازی مکانیسم شنوایی بیمار را در بیشتر موارد فراهم است. در ادامه متداول‌ترین روش‌های جراحی برای بیماری های گوش را مرور می‌کنیم.

تمپانوپلاستی یکی از روش‌های جراحی برای بیماری های گوش

در مواردی که پزشک بیماری گوش را پارگی پرده صماخ تشخیص می‌دهد، می‌توان با روش جراحی تمپانوپلاستی اقدام به درمان پارگی کرد. در این متد به دو روش پارگی پرده گوش وصله می‌خورد و فرد دوباره شنوایی خود را بازمی‌یابد. این دو روش تمپانوپلاستی از راه کانال گوش و تمپانوپلاستی از راه ایجاد برش در پوست پشت گوش هستند.

در عمل پارگی پرده گوش پزشک از بافت بدن خود بیمار برای پیوند به پرده گوش استفاده می‌کند و این بافت معمولا از پشت گوش برداشته می‌شود. البته امکان دارد برای ترمیم پارگی یا سوراخ پرده از مواد مصنوعی استفاده شود.

اگر دوست دارید در مورد عوارض این جراحی بیشتر بدانید باید بگوییم مثل تمام جراحی‌هایی که روی بدن انجام می‌شود ممکن است عوارض جزئی مثل خونریزی گوش یا عفونت پس از عمل متوجه بیمار شود. اما با توجه به کوچک بودن محل جراحی احتمال بروز این عوارض بسیار کم است و فقط در برخی از بیماران شاهد آن هستیم. سایر عوارض می‌تواند شامل منگی و گیجی، حرکت بافت پیوندی یا مواد مصنوعی، شنیدن صدای زنگ یا وزوز در گوش، مزه عجیب در دهان، تب، احساس درد و غیره باشند.

توجه داشته باشید که انجام این جراحی برای بیماری های گوش، برای آن دسته از افرادی که بیهوشی عمومی برای آن‌ها مضر است مثل افراد الکلی، کسانی که به داروهای بیهوشی حساسیت دارند، مبتلایان به آسم و نفس تنگی، دیابت، مشکلات کلیه، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره توصیه نمی‌شود. تشخیص این مسئله به عهده پزشک جراح خواهد بود.

درمان های جراحی برای بیماری های گوش

درمان بیماری گوش کلستئاتوم با جراحی

کلستئاتوم به معنای رشد یک تکه پوست درست در میان گوش میانی یا پشت پرده گوش است و از آنجا که این حفره از مخاط تنفسی پوشیده شده، چنین عارضه‌ای به عنوان یکی از بیماری‌های گوش شناخته می‌شود. اگر به سرعت درمان نشود احتمال رشد بیشتر آن و آسیب استخوانچه‌های گوش میانی و افت شنوایی در کنار عوارض دیگر وجود دارد. همچنین ممکن است از این مرحله عبور کند و عصب حرکتی فرد را تحت فشار قرار دهد استخوان قاعده جمجمه را تخریب کند و به پرده‌های مغز فشار وارد کند. اما علت بروز آن چیست؟

عواملی مثل عفونت‌های مزمن و عود کننده در گوش میانی، عفونت‌های سینوزیت یا همان سینوزیت حاد و مزمن، سرما خوردگی‌ها و آنفلوانزاها و انواع آلرژی‌ها می‌توانند منجر به بروز این بیماری شوند.

برای درمان این عارضه جراحی گوش میانی انجام می‌شود و در طول این جراحی پوست اضافه که به صورت مادرزادی در گوش وجود داشته یا به مرور رشد کرده برداشته می‌شود. جراحی تنها راه درمان کلستاتئوم است و هرقدر سریع‌تر مقدمات جراحی فراهم شود آسیب‌های ناشی از آن کمتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که اگر پزشک معالج مهارت و تجربه کافی در انجام جراحی برای بیماری های گوش نداشته باشد و نتواند تمام کلستاتئوم را به طور کامل خارج کند، احتمال آنکه این پوست در آینده مجددا رشد کند و علائم آن بار دیگر نمایان شوند بالا است. بنابراین توصیه می‌کنیم برای انجام این عمل جراحی حتما به سراغ یک پزشک کاربلد و باتجربه بروید.

کاشت حلزون به عنوان یک روش جراحی برای بیماری های گوش

یکی از رایج‌ترین انواع بیماری‌های گوش ناشنوایی است که در بسیاری موارد به صورت مادرزادی در سیستم شنوایی نوزاد رخ می‌دهد و توانایی شنیداری فرد را از همان ابتدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است فرد به طور کامل شنوایی خود را از دست بدهد یا دچار افت شنوایی شود. در این حالت کاشت حلزون به عنوان یک روش درمانی برای برگرداندن قدرت شنوایی به کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود.

نیاز به این جراحی باید هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود و هرچه زودتر انجام شود تا فرد مدت زمان کوتاه‌تری را بدون قدرت شنوایی در جامعه زندگی کند. بهترین سن کاشت حلزون برای افرادی که به طور مادرزادی دچار این مشکل می‌شوند، سن یک سالگی است و هرقدر دیرتر انجام شود، احتمال آنکه نتایج به دست آمده ایده‌آل نباشد بیشتر خواهد بود.

درمان های جراحی برای بیماری های گوش

درمان عفونت‌های گوش میانی با جراحی ماستوئیدکتومی

در موارد نادر عفونت به استخوان ماستوئید پشت گوش سرایت می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد روشی که برای پاکسازی عفونت از استخوان و ترمیم آن توصیه می‌شود، جراحی ماستوئیدکتومی است که یک جراحی فوق‌العاده مهم و حساس است. برای این جراحی حتما باید به یک جراح متخصص مراجعه کنید تا در طول ایجاد برش آسیبی به عصب‌های صورت نرسد. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاوره در مورد این جراحی با کلینیک جراحی‌های گوش و قاعده جمجمه دکتر علی کوهی تماس بگیرید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.