درمان پوست چرب با ساده ترین روش های خانگی

درمان پوست چرب با ساده ترین روش های خانگی

آنچه در مقاله درمان پوست چرب خواهید خواند:

روش های درمان پوست چرب
نکات مهمی که به درمان پوست چرب کمک می کنند
پیشگیری از چرب شدن پوست

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم (چربی) از غدد سباسه یا همان غدد چربی پوست است که در زیر سطح پوست شما قرار دارند. سبوم به محافظت از پوست شما و مرطوب نگه داشتن آن کمک می کند، اما تولید بیش از حد آن می تواند منجر به چربی پوست شود و در نهایت باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه می شود. اگر شما هم با مشکل پوست چرب دست و پنجه نرم می کنید، احتمالا برای مقابله با آن باید محصولات زیادی را امتحان کرده اید، اما متوجه شده اید که خلاص شدن از شر آن کار آسانی نیست. البته نگران نباشید! در ادامه راهکارهای ساده ای را به شما معرفی می کنیم که به آسانی می توانید چربی پوست خود را کاهش دهید. با گومگ همراه باشید.

درمان پوست چرب با ساده ترین روش های خانگی
درمان پوست چرب در خانه

روش های درمان پوست چرب

روش های طبیعی و ساده زیر را برای درمان پوست چرب خود انجام دهید.

۱. عسل

استفاده از عسل بر روی صورت می تواند به درمان پوست چرب کمک کند. عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی است که می تواند از چربی پوست و تشکیل آکنه جلوگیری کند. علاوه بر این، از آنجا که عسل خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد، می تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد، بدون آنکه چربی اضافه ای به پوستتان اعمال کند. یک لایه نازک عسل را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه باقی بماند تا خشک شود. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.

۲. جو دوسر

استفاده از بلغور جو دوسر بر روی صورت می تواند به جذب چربی اضافی کمک کند و باعث تسکین پوست ملتهب شود. می توانید بلغور جو دوسر را با ماست، عسل یا پوره میوه هایی مانند موز، سیب و پاپایا مخلوط کنید. ۱ قاشق غذاخوری جو دوسر را با آب داغ مخلوط کنید تا ماده ای خمیری تشکیل شود. در صورت تمایل می توانید عسل هم به آن اضافه کنید. مخلوط را روی صورت خود بمالید و آن را برای مدت زمان ۱۰-۱۵ دقیقه نگه دارید. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.

۳. سفیده تخم مرغ و لیمو

سفیده تخم مرغ و لیمو می توانند به محکم شدن منافذ پوست کمک کنند. لیمو حتی می تواند به جذب چربی صورت شما کمک کند. یک قاشق سفیده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری آب لیمو تازه را در یک کاسه مخلوط کرده و آن را روی صورت خود بمالید. پس از خشک شدن، آن را بردارید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

۴. بادام زمینی

بادام زمینی می تواند پوست شما را تمیز کرده و چربی اضافی آن را جذب کند. شما می توانید با مخلوط کردن ۳ قاشق غذاخوری پودر بادام زمینی خام با ۲ قاشق غذاخوری عسل، ماسک صورت خود را درست کنید. این ترکیب را با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید و آن را برای مدت زمان ۱۰-۱۵ دقیقه نگه دارید. سپس با آب گرم صورتتان را بشویید و به آرامی خشک کنید.

۵. آلوئه ورا

آلوئه ورا می تواند به درمان پوست چرب کمک کند اما اگر پوست حساسی دارید، می تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک در پوستتان شود. اگر قبلاً از آلوئه ورا استفاده نکرده اید، آن را روی ساعد خود تست کنید. اگر ظرف یک یا دو روز هیچگونه حساسیت آلرژیکی مشاهده نکردید، می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید. کافی است قبل از رفتن رختخواب، یک لایه نازک از ژل آلوئه ورا را روی صورت خود بمالید و صبح روز بعد صورت خود را بشویید.

۶. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی سالیسیلیک اسید است که می تواند به جذب چربی اضافی و باز کردن منافذ پوست کمک کند. برای تهیه ماسک گوجه فرنگی، یک قاشق چایخوری شکر را با خمیر یک گوجه فرنگی مخلوط کنید. آن را با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید و ۵ دقیقه آن را رها کنید. در پایان، صورتتان را با آب گرم بشویید و به آرامی خشک کنید.

۷. خیار برای درمان پوست چرب

۹۰٪ خیار از آب تشکیل شده است. این ماده غذایی بدون اینکه باعث چرب شدن پوست شود، می تواند آن را آبرسانی و مرطوب کند. خیار همچنین دارای خاصیت منقبض کنندگی طبیعی است که به از بین بردن آلودگی ها و پوست های مرده کمک می کند. می توانید قبل از رفتن به رختخواب چند برش خیار را روی صورت خود بمالید و صبح روز بعد، آن را با آب گرم بشویید.

۸. سرکه سیب برای درمان پوست چرب

سرکه سیب هم یکی از موثر ترین مواد طبیعی است که می تواند به درمان پوست چرب کمک کند. سرکه سیب طبیعی حاوی آنزیم ها و باکتری های اساسی می باشد که برای پوست مفید هستند. البته همیشه باید از سرکه سیب رقیق شده برای مو و پوست خود استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کنید و هر روز قبل از خواب بنوشید.

درمان پوست چرب با ساده ترین روش های خانگی
نکات درمان پوست چرب

نکات مهمی که به درمان پوست چرب کمک می کنند

اگر پوستی چرب دارید، در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی صورت خود باید مراقب باشید. نکاتی که در زیر آورده شده را بخوانید تا بتوانید لوازم مناسب برای پوست خود را انتخاب کنید و همچنین دریابید که چگونه می توانید از پوست چرب خود مراقبت کنید:

  • روزانه دو بار صورت خود را با یک صابون ملایم و آب گرم بشویید.
  • برای مرطوب نگه داشتن پوستتان از مرطوب کننده که پایه آن آب است استفاده کنید.
  • شما حتی می توانید از خاک رس مخصوص آرایش استفاده کنید، زیرا این ماده به جذب چربی پوست کمک می کند.
  • قبل از استفاده از مواد آرایشی یا مرطوب کننده بر روی صورت، دستان خود را بشویید.
  • هفته ای دو بار صورت خود را با اسکراب صورت پاک کنید تا سلول های مرده پوست پاک شوند. اسکراب صورت می تواند به از بین بردن کثیفی، چربی و سایر ناخالصی های صورت شما کمک کند.
  • همیشه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب با مقدار SPF ۱۵ یا بیشتر استفاده کنید. اگر پوست چرب دارید، از ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید.
  • از آنجا که چربی ها، خاک و مواد آرایشی می توانند بر روی برس و ابزارهای آرایشی شما باقی بمانند، بسیار مهم است که به طور مرتب آن ها را تمیز کنید.
  • اگر پوستی چرب دارید، از محصولات آرایشی براق روی صورت خود استفاده نکنید. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای پوشش مات هستند.
  • استفاده از گلاب بر روی صورت می تواند پوست شما را به مدت طولانی تمیز نگه دارد. هر چند وقت یک بار از آن استفاده کنید.
  • همیشه قبل از خوابیدن آرایشتان را پاک کنید. خوابیدن با آرایش باعث مسدود شدن منافذ می شود.
  • استفاده روزانه از یک تونر بدون الکل می تواند تولید چربی اضافی را کاهش داده و آلودگی ها را از پوست شما خارج کند.

پیشگیری از چرب شدن پوست

تغییرات هورمونی، مراقبت ضعیف از پوست، سبک زندگی ناسالم، استرس و تغییرات آب و هوایی می توانند منجر به پوست چرب شوند. حتی ممکن است ژن های شما مقصر اصلی چربی پوستتان باشند. درمان های خانگی که در بالا به آن ها اشاره شد، می توانند به شما در درمان پوست چرب کمک کنند. اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

برای کنترل تولید چربی پوست، از خوردن غذاهای ناسالم مانند مواد غذایی سرخ شده، غذاهای پر قند و فرآوری شده خودداری کنید. همچنین یک برنامه مناسب برای مراقبت از پوست خود داشته باشید. از محصولات آرایشی با پایه آب استفاده کنید. از لمس صورتتان خودداری کنید، زیرا می تواند ناخالصی ها را به صورت شما منتقل کند، که ممکن است منجر به آکنه شود. همچنین هر روز حداقل ۳ لیتر آب بنوشید، زیرا نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به از بین بردن سموم بدن کمک کند.


منبع: firstcry

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.