راهنمای مبتدی ارزهای دیجیتال

راهنمای مبتدی ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال نوعی از بازار است که بدون نظارت بانک مرکزی و همچنین بدون نظارت هر گونه نهاد دولتی کار می­کند. یعنی به جای این که بر تضمین­های دولتی تکیه داشته باشد، فناوری غیرمتمرکز بلاک چین زیربنای آن را شکل می­دهد. ارزهای دیجیتال پشتوانه سکه و یا اسکناس ندارند و زندگی آنها در محیط اینترنت است.

ارز دیجیتال از طریق فرایندی به نام فرایند ماینینگ صورت می­گیرد که مستلزم استفاد از قدرت پردازش کامپیوتری برای حل مسائل پیچیده ریاضی است.

به این خاطر است که گفته می­شود عملکرد مثبت در این بازار نیاز به داشتن تجربه و یا داشتن آگاهی و مهارت لازم است. به این صورت موفقیت در معاملات دیجیتال امری حتمی است. در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی در خصوص این که چگونه افراد مبتدی هم وارد این بازار شوند، ارائه دهیم که در بر دارنده اصول اصلی است.

بلاک چین چیست؟

راهنمای مبتدی ارزهای دیجیتال

اگر چه بلاک چین به نظر مفهومی پیچیده است اما مفهوم اصلی آن بسیار ساده است. بلاک چین یا پایگاه داده نوعی دفتر کل دیجیتال است. پایگاه داده مجموعه­ای از داده­های ذخیره­شده بر روی یک سیستم کامپیوتری در قالب الکترونیکی است.

DLT فناوری دفتر کل توزیع­شده، نوعی پایگاه غیرمتمرکز است که مدیریت آن بوسیله شرکت­کنندگان مختلف انجام می­شود. بلاک چین هم نوعی از DLT است که در آن تراکنش­ها با استفاده از هش ثبت می­شوند و منظور از آن هم امضای رمزنگاری تغییرناپذیر است.

این بدان معنی است که چنانچه یک بلوک در یک زنجیره اصلاح شود، فوری مشخص می­شود که زنجیره دستکاری شده است. از طرف دیگر، بلاک چین­های خصوصی و متمرکز هم وجود دارند که در آنها همه سیستم­های تشکیل­دهنده­ شبکه متعلق به یک شرکت واحد بوده و از طریق آن اداره می­شوند.

رمزارزهایی مانند اتریوم بر مبنای بلاک چین ساخته شده­اند. بلاک چین­هایی مانند اینها با اضافه شدن بلاک­های جدید به زنجیره، به شکل چشمگیری امنیت دفتر کل را بالا برده­اند.

انواع ارزهای دیجیتال

در ابتدا باید بدانید که انواعی از ارزهای دیجیتال وجود دارد که هر کدام بر روی بلاک چین خود ایجاد شده­اند و می­توان آنها را در دو گروه تقسیم­بندی کرد:

آلت کوین

آلت کوین به هر نوع ارز دیجیتال گفته می­شود که بر روی بلاک چین استوار نیست. در حقیقت اصطلاح آلت کوین به عنوان جایگزینی برای بیت کوین ابداع شده و شاید بتوان گفت که اکثر آنها برای بهبود بیت کوین به بازار آمده­اند.

Namecoin، Peercoin، Litecoin (LTC)، اتریوم و USD Coin (USDC) نمونه­ای از این آلت کوین­ها هستند. برخی از این ارزهای دیجیتال دارای تعداد محدودی سکه هستند که به ایجاد تقاضا و تقویت ارزش آنها کمک می­کند.

توکن

راهنمای مبتدی ارزهای دیجیتال

توکن­ها بر روی یک بلاک چین از قبل موجود ساخته می­شوند اما به عنوان دارایی­های قابل برنامه­ریزی در دسترس هستند که بواسطه آنها امکان تنظیم قراردادهای هوشمند خاص فراهم می­شود. در خارج از شبکه بلاک چین، از این قراردادها می­توان برای ایجاد مالکیت دارایی­ها استفاده کرد.

از توکن­ها می­توان برای نشان دادن واحد ارزشی مانند پول، سکه، دارایی­های دیجیتال و برق استفاده کرد. توکن­ها قابلیت دریافت و ارسال دارند.

گفتنی است که توکن­های غیرقابل تعویض یا NFT هم وجود دارد که نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که نشان­دهنده دارایی هستند که قابل جایگرین کردن نیست. مثلا بیت کوین یک ارز دیجیتال قابل تعویض است به این معنی که فرد می­تواند آن را با دیگری مبادله کند و دقیقا معادل آن را دریافت کند.

استیبل کوین­ها را هم باید مورد اشاره قرار دهیم. این گونه ارزها به پول فیات از قبیل دلار آمریکا، فلزات گرانبها و… وابسته هستند. علت این وابستگی هم ثابت نگه داشتن قیمت این رمز ارزها است. در حقیقت آنها برای مقابله با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده­اند.

افراد مبتدی قبل از انتخاب هر کدام از این دارایی­ها باید هدف خود را در نظر داشته باشند و سپس متناسب با آن هدف یا اهداف توکن یا آلت کوین را تهیه کنند.

 آموزش ارز دیجیتال

یکی از بخش­های مهم ارز دیجیتال خرید و فروش آن است. افراد مبتدی باید بدانند که می­بایست برای اقدام به خرید انواع ارز دیجیتال بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال را انتخاب کنند تا متحمل ضرر و زیان ناشی از عدم آگاهی نشوند.

نکته مهمی که همه سرمایه­گذاران آن را مد نظر دارند آن است که برای به دست آوردن سود، روش مناسب آن است که در قیمت پایین رمز ارز را خریداری کرده و در قیمت بالا هم آن را به فروش برسانند.

دقت کنید که ماهیت انجام معاملات در بازار دیجیتال با ماهیت معاملات در بازارهای واقعی متفاوت است. به همین علت است که گفته می­شود تا حتما افراد تازه وارد به این عرصه، آموزش­های لازم را در این خصوص ببینند.

اطلاعات لازم برای آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

برای این که در این مورد به صورت کامل آموزش ببینید باید در دسته­های زیر اطلاعات شما قوی باشد:

انتخاب صرافی ارز دیجیتال:

محل تبادل انواع ارز دیجیتال صرافی است. در حقیقت صرافی نقش واسطه بین مشتری و دارایی­ها را دارد. صرافی­ها را می­توان در دسته­بندی­های مختلف تقسیم­بندی کرد. از جمله غیرمتمرکز و متمرکز. برخی هم بواسطه انجام معاملات در دسته اسپات و معاملات مشتقات قابل تقسیم­بندی هستند.

روش تبدیل ریال به انواع ارز دیجیتال و بالعکس:

راهنمای مبتدی ارزهای دیجیتال

برای این کار صرافی­های داخلی مناسب هستند چرا که صرافی­های خارجی این امکان را ندارند که ریال را به ارز دیجیتال تبدیل کنند. مثلا اکثر کاربران ایرانی تجربه خرید ارز دیجیتال صرافی تبدیل را دارند و مشکلی در تبدیل ریال به انواع ارز دیجیتال برای آنها پیش نمی­­آید.

بعد از این تبدیل، کاربر می­تواند ارز خریداری­شده خود را به صرافی­های خارجی انتقال داده و از امکانات آنها در راستای اهداف خود استفاده کند. دو روش معمول تبدیل ریال به ارز دیجیتال هم عبارتند از: 1) خرید تتر یا دیگر استیبل کوین­ها 2) خرید مستقیم ارزهای دیجیتال.

انتخاب و داشتن کیف پول دیجیتال:

 Crypto Wallet یا کیف پول ارز دیجیتال وسیله­ای محسوب می­شود که تعامل با شبکه بلاک چین بواسطه آن انجام می­گیرد. این کیف­ها در سه دسته سخت­افزاری، نرم­افزاری و کاغذی موجود هستند. بر اساس نوعی تقسیم­بندی دیگر هم دو نوع کیف پول سرد و گرم وجود دارد.

روش انتقال پول ما بین کیف پول و صرافی:

در صرافی­ها از نوع غیرمتمرکز این امر به صورت خودکار انجام می­گیرد. اما در صرافی­های متمرکز برای این کار، مشتری باید شخصا اقدام کند. در این مورد روشهای مختلفی وجود دارد که در این مقاله مجال گفتن آنها نیست.

سخن آخر

با داغ­شدن بازار ارز دیجیتال، وسوسه ورود به این عرصه و کسب سود برای هر فردی پیش می­آید. اما این واقعیت را باید پذیرفت که واردشدن به این وادی و انجام معامله نیازمند داشتن مهارت و یا تجربه است.

پس نیاز است تا افراد مبتدی در مورد ارز دیجیتال آموزش­های لازم را ببینند. از این رو این مقاله را به مطالبی مهم که برای آشنایی این دست افراد نیاز است، اختصاص داده­ایم.

سوالات رایج

در ادامه به سوالاتی پرداخته­ایم که شاید این سوالات برای شما هم به عنوان خواننده این مقاله پیش آمده باشند.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

تمام فعالیت­هایی که با هدف کسب سکه­های جدید بر روی شبکه بلاک چین صورت می­گیرند، استخراج Mining گفته می­شود.

تفاوت توکن و کوین چیست؟

مهمترین تفاوت آنها در این است که آنها دارای بلاک چین هستند یا خیر؛ کوین­ها شبکه بلاک چین خود را دارند و توکن­ها فاقد شبکه بلاک چین هستند. کاربرد آنها هم متفاوت از هم است.

شت کوین چیست؟

شت کوین Shitcoin نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که فاقد برنامه و هدف خاصی برای آینده هستند و صرفا با هدف کلاهبرداری و سرگرمی ساخته شده­اند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.