راه رهایی از سینه های بزرگ برای خانم ها و آقایان چیست؟

راه رهایی از سینه های بزرگ برای خانم ها و آقایان چیست؟

بزرگ شدن بیش از اندازه سینه در آقایان و خانم‌ها، هم از نظر ظاهری مشکلات و ناخرسندی برای فرد ایجاد می‌کند و هم موجب ایجاد فشار مضاعف به گردن می‌شود. تنها راه از بین بردن بزرگی سینه و کوچک کردن حجم و اندازه آن، انجام عمل‌های جراحی است. مهم‌ترین نوع از این جراحی‌ها در آقایان ژنیکوماستی و در خانم‌ها ماموپلاستی کاهشی و لیفت سینه نامیده می‌شود.

حال ببینیم عمل‌های کوچک کردن سینه به چه شکلی انجام می‌شود، چه مزایا و معایبی دارد، کدام روش جراحی و برای انجام آن باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها به سراغ یک جراح فوق تخصص پلاستیک، ترمیمی و زیبایی رفتیم تا نظر یک پزشک فوق تخصص را در این زمانه جویا شویم.

دکتر آرش نجف بیگی، یکی از بهترین دکترهای جراحی سینه و عضو پرکار و با تجربه انجمن جراحان پلاستیک اسران، در مورد راه رهایی از سینه های بزرگ خانم ها و آقایان، راهنمایی های لازم را ارائه داد:

عمل کوچک کردن سینه ها در خانم ها چگونه انجام می‌شود؟

کوچک کردن سینه در خانم‌ها بسته به این که شکل و فرم سینه چگونه باشد، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در برخی خانم‌ها سینه‌ها حجم و فرم بسیار بزرگی پیدا کرده است که هم از نظر ظاهری خوشایند فرد نیست و هم با ایجاد سنگینی و وزن مضاعف، به مهره‌های گردن فشار وارد می‌کند.

در برخی دیگر از خانم‌ها میزان بافت سینه‌ها خیلی افزایش پیدا نکرده اما سینه‌ها به مرور زمان دچار افتادگی شده است. یعنی پوست سینه کشیده شده و سینه شکل کشیده و بلندی پیدا کرده است. این حالت در نهایت باعث بزرگ‌تر شدن سینه‌ها و ایجاد فرم ناخوشایند خواهد شد. نکته خیلی مهم در انجام هریک از این روش ها این است که حتما سعی کنید بهترین جراح سینه  را پیدا کنید.

خانم‌هایی که دچار بزرگی بیش از اندازه سینه ها هستند معمولا با مشکلات مختلفی دست به گریبان می‌شوند، از جمله:

  • درد، سوزش و التهاب پوست در سینه ها و گردن
  • خستگی، گرفتگی عضلات و ایجاد مشکلاتی در مهره‌های ستون فقرات، از جمله دیسک و آرتروز گردن و کمر
  • دردهای عصبی مزمن در گردن، سینه، شانه و کمر
  • اختلال در خواب
  • مشکلات تنفسی به دلیل فشار بیش از اندازه به قفسه سینه
  • عدم امکان تحرک و ورزش به دلیل بزرگی سینه ها
  • عدم زیبایی ظاهری، عدم تقارن سینه ها و مشکلاتی در پوشش و انتخاب لباس

عمل کوچک کردن سینه دکتر نجف بیگی با تکنیک‌ها و شیوه‌های متفاوت انجام خواهد شد . در برخی جراحی‌ها حجم بافت سینه کاهش پیدا می‌کند و در برخی دیگر، فقط پوست اضافی برداشته خواهد شد.

البته همه افراد نمی‌توانند جراحی کوچک کردن سینه داشته باشند:

  • کسانی که چاقی بیش از اندازه دارند، نخست باید وزن خود را کنترل کنند و به یک ثبات وزن برسند. در واقع تا 6 ماه نباید وزن شما تغییری کرده باشد.
  • کسانی که هنوز به بلوغ کامل جسمی نرسیده باشند، باید تا توقف کامل رشد سینه‌های خود صبر کنند.
  • کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری های قلب و عروق مبتلا باشند.
  • کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند باید از چند ماه قبل از عمل تا چند ماه یا یک سال بعد از عمل، مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارند. در غیر این صورت ترمیم جای ضخم‌های عمل به درستی انجام نخواهد شد.
  • کسانی که در دوره شیردهی به کودک خود هستند.

ماموپلاستی کاهشی یا عمل کوچک کردن سینه

تکنیک ریداکشن ماموپلاستی، به جراح پلاستیک اجازه می‌دهد که حجم و بافت اضافی و چربی‌های سینه را بردارد، بدون اینکه به عروق و شریان‌های حساس سینه، آسیبی وارد شود. البته در برخی سینه‌ها ممکن است در فرایند شیردهی اختلال به وجود بیاید؛ به همین دلیل بهتر است این کار پس از آخرین بارداری و شیردهی انجام شود. 

در عمل ماموپلاستی کاهشی می‌توان مشکلات مختلفی را اصلاح کرد از جمله:

  • اصلاح فرم سینه و ایجاد فرم گرد، اشکی و یا فرم طبیعی سینه
  • اصلاح عدم تقارن و بزرگ و کوچک بودن سینه ها
  • کوچک کردن اندازه سینه و کاهش وزن آن
  • کوچک کردن اندازه هاله نوک سینه و جایگذاری نوک سینه در جای طبیعی خود
  • کمک به سلامتی خانم‌ها با رفع عامل ایجاد مشکل در ستون فقرات و دردهای مزمن
  • امکان تصویربرداری و ماموگرافی صحیح از سینه‌ها پس از کاهش سایز؛ چرا که در سینه‌های بسیار بزرگ و غیر متعارف، معمولا دستگاه‌ها به درستی امکان ماموگرافی ندارند.

دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در مورد شیوه عمل ماموپلاستی کاهشی اشاره کرد که:

این عمل با بیهوشی عمومی و در 2 تا 3 ساعت انجام خواهد شد. قبل از شروع عمل خطوط راهنمایی را روی سینه فرد رسم می‌کنیم تا دقیقا مشخص کنیم برش‌ها در کدام بخش از سینه ایجاد خواهد شد و کدام بخش از بافت یا پوست سینه باید برداشته شود.

معمولا با برش‌های T شکل و یا برش‌هایی به شکل لنگر و همچنین برش دور هاله سینه، این امکان را خواهیم داشت که فرم کاملا طبیعی، گرد و زیبایی را برای سینه‌ها ایجاد کنیم و نوک سینه را به جای درست و طبیعی آن منتقل کنیم.

مشکلات جراحی کوچک کردن سینه

معمولا مشکلات و عوارض این گونه جراحی‌های زودگذر است و پس از مدتی رفع خواهد شد. با رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی و توصیه‌های پزشک، بسیاری از این عوارض قابل کنترل هستند. عوارض دائمی و یا جدی پس از عمل‌های کوچک کردن سینه، اگر توسط جراح فوق تخصص پلاستیک و در مرکز درمانی معتبر انجام شده باشد، بسیار نادر است.

مهمترین مشکلاتی که باید مراقب آن بود و کنترل شوند:

  • کبودی، تورم و درد سینه‌ها در چند روز تا دو هفته بعد از عمل که با کمک کمپرس یخ و کمپرس آب گرم و همچنین مصرف مسکن، قابل کنترل و کاهش است.
  • عفونت جای زخم که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. با مصرف به موقع و با برنامه آنتی بیوتیک، رعایت بهداشت شخصی و تمیز نگه داشتن جای عمل، از این مشکل جلوگیری خواهد شد.
  • جمع شدن خون و مایعات در سینه‌ها که با کمک درن و تخلیه آنها، این مشکل رفع خواهد شد.
  • نرسیدن به فرم دلخواه پس از عمل که با بستن سوتین‌های طبی و بانداژ تجویز شده توسط جراح و همچنین صبر و شکیبایی، پس از 4 تا 6 ماه به فرم مناسب در سینه‌ها خواهید رسید.
  • ایجاد جای زخم بخیه در پوست که در برخی افراد بیشتر از معمول است اما این زخم‌ها معمولا با مصرف کرم‌های ترمیم کننده، به مرور رفع خواهند شد. در نهایت یک رد بسیار ناچیز در زیر سینه ها و یا دور هاله سینه، باقی خواهد ماند.
راه رهایی از سینه های بزرگ برای خانم ها و آقایان چیست؟

لیفت یا بالا کشیدن سینه

دکتر نجف بیگی در مورد بالا کشیدن سینه‌ها توضیح داد که لیفت سینه یا ماستوپکسی، برای خانم‌هایی که سن آنها افزایش داشته و یا چند بار تجربه بارداری داشته‌اند، معمولا مناسب خواهد بود. همچنین گاهی برخی افراد که اضافه وزن داشته‌اند، پس از کاهش وزن شدید دچار افتادگی سینه‌ها می‌شوند.

در این موارد، ممکن است بافت یا چربی خیلی زیادی در سینه‌ها وجود نداشته باشد اما اگر سینه‌ها را از حالت آویزان خارج کنیم، کوچک شوند. در این موارد با ایجاد برش‌هایی در سینه و جمع کردن یا برداشتن پوست اضافه، سینه‌ها به سمت بالا کشیده خواهند شد یا لیفت می‌شوند.

به این صورت، می‌توان بدون اینکه در بافت سینه تغییر زیادی ایجاد کرد، اندازه سینه را کاهش داد و آن را کوچک و خوش فرم کرد. در این عمل نیز با کمک تکنیک‌هایی می‌توان نوک سینه و هاله آن را جابه جا کرد و به محل طبیعی آن منتقل نمود. در نتیجه وقتی نوک سینه به سمت پایین افتاده باشد نیز با کمک لیفت سینه اصلاح خواهد شد.  

نکته مهم این است که در بسیاری از موارد، افتادگی سینه به دلیل افزایش سن و کاهش ویژگی‌های الاستیکی و کشسانی پوست، به وجود می‌آید. در نتیجه باید برای رسیدن به فرم نهایی مورد انتظار باید مراقبت‌های بعد از عمل با دقت بیشتری رعایت شود و نیاز به زمان انتظار بیشتری هم خواهد بود.

عمل کوچک کردن سینه آقایان یا ژنیکوماستی

بزرگ شدن سینه آقایان ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود اما مهمترین دلیل آن، مشکلات هورمونی و تغییر در تعادل هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. این مشکل ممکن است با  التهاب در بافت سینه ها، ایجاد حساسیت و احساس درد در سینه آقایان همراه باشد.

دکتر نجف بیگی در مورد کوچک کردن سینه آقایان یا ژنیکوماستی توضیح داد که ممکن است همه آقایان به این عمل نیاز نداشته باشند. گاهی این مشکل به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مانند عدم کارکرد صحیح تیروئید و یا مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود. در چنین مواردی با رفع مشکلات زمینه‌ای، مشکل بزرگ شدن سینه آقایان نیز رفع خواهد شد.

اما اگر این بزرگ شدن سینه‌های برطرف نشود، با دو تکنیک لیپوماتیک یا تخلیه چربی و ماستکتومی، می‌توان سینه آقایان را کوچک کرد.

معمولا در کسانی که به دلیل اضافه وزن، سینه‌های بزرگی پیدا کرده‌اند، با عمل تخلیه چربی می‌توان فرم سینه‌ها را اصلاح کرد. اما گاهی نیاز است تا با ایجاد برش‌ و شکافتن پوست سینه، بافت اضافی را برداشت و سینه‌ها را کوچک کرد.

این عمل عوارض جدی در پی ندارد و عوارض موقتی آن مانند درد، کبودی، تورم و … نیز کاملا قابل کنترل و رفع شدن است.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.