زیاده روی در مصرف دارچین چه عوارضی دارد؟

زیاده روی در مصرف دارچین چه عوارضی دارد؟

دارچین یک ادویه پر مصرف و خوش عطر است که از پوست درخت دارچین به دست می آید. عطر و طعم دارچین به دلیل داشتن اسانس موجود در ترکیبات تشکیل دهنده آن است. دارچین بوی گرمی دارد و از آن در تهیه انواع شیرینی ها، دسر ها، غذا ها و نوشیدنی ها استفاده می کنند.

شاید شما هم با خواص این ادویه آشنا باشید. دارچین می تواند در درمان دیابت، سرطان و مشکلات قلبی و همچنین کاهش وزن به شما کمک کند. اما ما قصد داریم در این مقاله شما را با عوارض جانبی دارچین آشنا کنیم. با گومگ همراه باشید.

انواع دارچین

دارچین سیلان: این نوع دارچین لطیف و نرم می باشد، طعم سبک تر و تلخی کمتری دارد.

دارچین چینی: این نوع دارچین سخت تر است و عطر و بوی تند تر و قوی تری دارد.

توجه داشته باشید که خوردن مقادیر کم و متوسط دارچین نه تنها بی خطر می باشد بلکه برای سلامتی نیز مفید می باشد. اما مصرف زیاد دارچین می تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد. زیرا دارچین دارای مقادیر زیادی کومارین در ترکیبات خود می باشد. تحقیقات نشان داده است که خوردن زیاد کومارین ممکن است سبب آسیب به بدن شود.

۱. آسیب کبدی

همان طور که قبلا ذکر کردیم، دارچین منع غنی از کومارین می باشد و متاسفانه مطالعات نشان می دهد که خوردن زیاد کومارین می تواند سبب آسیب به بافت کبدی شود.

مقدار یک قاشق چای خوری (۲.۶ گرم) دارچین چینی حاوی ۷ الی ۱۸ میلی گرم کومارین است. این مقدار در دارچین سیلان کمی کمتر می باشد. نکته مهم و حائز اهمیت این است که فرمول اندازه گیری کومارین در افراد به این صورت است:

۰.۱ میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن فرد. به طور مثال یک فرد ۵۹ کیلو گرمی می تواند روزانه ۵ میلی گرم کومارین مصرف کند. این می تواند به معنی مصرف تقریبا یک قاشق چای خوری دارچین در یک روز باشد.

اگر با مشکلات کبدی مواجه هستید مراقب مصرف دارچین باشید.

۲. خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

مطالعات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف زیاد دارچین به دلیل داشتن ترکیب شیمیایی کومارین خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه، کبد و کلیه را در آنها افزایش داده است. 

دانشمندان معتقدند مصرف زیاد کومارین به مرور زمان می تواند ریسک ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد. البته توجه داشته باشید این آزمایش ها بر روی موش های آزمایشی انجام شده است و نتایج این آزمایشات بر روی انسان ها هنوز کامل نیست.

۳. زخم های دهانی

برخی افراد بعد از مصرف دارچین دچار مشکلاتی از جمله زخم هایی در دهان خود می شوند. مصرف زیاد دارچین می تواند علائم حساسیت را افزایش دهد و این موضوع سبب بروز مشکلات زیر می شود:

  • تورم زبان و لثه
  • احساس سوزش یا خارش در دهان و گلو
  • ایجاد لکه های سفید در دهان

اگر چه این علائم الزاما جدی نیستند اما می توانند باعث ایجاد ناراحتی در افراد گردند. لازم به ذکر است این علائم معمولا با مصرف آدامس های دارچینی و یا روغن دارچین بروز پیدا می کنند. زیرا این محصولات معمولا دارای مقادیر بالای دارچین می باشند.

۴. کاهش شدید قند خون

دارچین به عنوان درمان دیابت و کاهش دهنده قند خون بالا شناخته می شود و تاثیراتی مثبتی بر سلامتی این افراد مبتلا به این بیماری دارد. اما مصرف خیلی زیاد دارچین می تواند سبب کاهش شدید قند خون و بروز مشکلاتی از جمله خستگی، سرگیجه و در موارد حاد تر منجر به غش کردن بیمار شود. افرادی که از داروهای دیابت و کاهش قند خون استفاده می کنند باید در مصرف دارچین احتیاط بیشتری کنند.

۵. ممکن است سبب بروز مشکلات تنفسی شود

این ادویه دارای عطر و بوی بسیار قوی می باشد که استنشاق و خوردن زیاد آن می تواند سبب بروز مشکلات تنفسی شود. از علائم این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه
  • تنگی نفس
  • تحریک گلو

افراد مبتلا به آسم می بایست احتیاط بیشتری در مصرف و استنشاق دارچین کنند.

۶. تداخل دارویی دارچین

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، مصرف مقدار کم دارچین بی خطر می باشد. اما بیماران دیابتی، بیماران قلبی و همچنین بیماران کبدی در هنگام مصرف دارچین می بایست احتیاط کنند. زیرا دارچین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و این موضوع سبب بروز عوارض جانبی در افراد گردد.

دارچین همچنین بر روی قرص های استامینوفن، پاراستامول و استاتین تاثیر می گذارد.

نکته مهم

دقت کنید که خورن پودر دارچین به صورت خشک و به تنهایی می تواند سبب تحریک گلو و ریه و حتی بروز خفگی گردد. دارچین را هرگز به تنهایی مصرف نکنید.

🔥 نظرات و سوالات کاربران
  • فریده ظفر:

    من عمل باز قلب شدم در 6 سال پیش الان مدت دوسال هست استفاده میکنم روزی نصف قاشق چای خوری البته دارو هم استفاده می کنم جدید کمی فشارم بالا بود امکان دارد از دارچین باشد

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.