عملکرد ماسک تنفسی فیلتر دار

عملکرد ماسک تنفسی فیلتر دار

انواع ماسک صنعتی

انواع ماسک صنعتی یا رسپیراتور برای کاهش آسیب‌ های ناشی از بیماری های تنفسی در محیط‌ های آلوده صنعتی طراحی شده است. آلاینده‌ های موجود در این محیط به قدری کوچک‌ هستند، که به راحتی وارد سیستم تنفسی و بافت‌ های بدن می‌ شوند. اندازه این آلاینده‌ ها کوچکتر از 100 میکرون است، یعنی بسیار کوچکتر از مقداری که بتوان آن‌ ها را با چشم دید. متریال های استفاده شده در فیلتر ماسک های صنعتی، باید بتوانند تا حد ممکن آلاینده ‌ها را فیلتر کنند. در بین انواع مختلف این مواد، نانوالیاف موثر ترین فیلتر برای ماسک‌ های تنفسی به شمار می‌ رود.  با استفاده از انواع ماسک صنعتی می توان از نفوذ این آلایند ها به سیستم تنفسی جلوگیری کرد.

نانو الیاف در انواع ماسک صنعتی

نانو الیاف وزن پایین، نفوذ پذیری بالا و منافذ کوچکی دارد. غشای نانو الیاف دارای خواص منحصر به فردی از جمله سطح ویژه، همبستگی خوب منافذ و پتانسیل ترکیب شیمیایی است. الیاف نانو به شکل مستقل در فیلتراسیون وجود ندارد. از این رو، معمولا روی یک لایه اسپان باند قرار می‌گیرد. هر چقدر ظرافت الیاف تشکیل دهنده فیلتر بیشتر باشد و الیاف تولید شده قطر کمتری داشته باشند، توانایی فیلتر برای جذب تعداد بیشتری از آلاینده‌ ها افزایش می‌یابد. همچنین هر میزان ظرافت الیاف موجود در فیلتر ماسک بیشتر باشد، ذرات کوچکتری فیلتر می ‌شوند.

ماسک تنفسی فیلتر دار

ماسک تنفسی فیلتر دار نانوپاک با استفاده از الیاف نانو، در کلاس N99 تولید می‌شود که دارای قابلیت فیلتراسیون 99 درصد است. این ماسک دارای 5 لایه می باشد که علاوه بر داشتن لایه های محافظتی استفاده شده در سایر ماسک ها، یک لایه نانو الیاف هم دارد. این لایه نقشی حیاتی در فیلتراسیون ماسک ایفا می کند و قابلیت فیلتراسیون را تا 100 برابر ماسک های N95 افزایش داده، و تا 0/3 میکرون یا 300 نانومتر بهبود می‌دهد.

انواع ماسک صنعتی

استاندارد و طبقه‌ بندی‌ انواع ماسک صنعتی فیلتردار

ماسک تنفسی باید بیشترین مقدار محافظت را برای فرد فراهم کند. در این ماسک‌ ها از مواد فیبری و الیافی همچون کاغذ، ‌نمد یا پارچه برای به دام اندازی آلاینده‌ ها استفاده می شود. تقسیم بندی کارایی فیلتراسیون ذرات تسط موسسه ملی سلامت و ایمنی شغلی امریکا (NIOSH)، شامل سه سری  N، R، و P هرکدام به ترتیب 95، 99، و 9/99 درصد راندمان دارند.

طبقه N، شامل ماسک‌ هایی است که منحصراً برای استفاده در اتمسفر هایی با ذرات غیر روغنی،‌ کاربرد دارد.

طبقات R و P نیز ماسک هایی با فیلترهای مقاوم در برابر ذرات روغنی یا فیلتر های عایق روغن را شامل می ‌گردند.

ماسک ضد گرد و غبار ffp3

ماسک‌ ضد گرد و غبار ffp3 به عنوان تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) در نظر گرفته می‌شوند، که از فرد در برابر ذرات گرد و غبار، ذرات معلق در هوا و قطرات محافظت می‌کنند. ماسک FFP3 بالاترین فیلتراسیون 98 درصد ذرات را در بین تمام ماسک های FFP ارائه می دهد. علاوه بر این، ماسک ffp3 نانوپاک، دارای لایه های نانو الیاف می باشد. بنابراین برای گرد و غبار بسیار ریز مانند آزبست (سطح 1)، همچنین انواع ویروس ها یا باکتری ها (مانند H1N1، آنفولانزای مرغی یا ویروس کرونا) بسیار مناسب است.

ماسک ضد گرد و غبار ffp3

استاندارد جهانی فیلتراسیون ماسک ها

اتحادیه اروپا بر اساس استانداردEN149 ، فیلتراسیون ذرات را به شکل زیر طبقه‌ بندی می‌ کند:

طبقه FFP1: حفاظت در برابر آئروسل های جامد و مایع غیر سمی با تراکم 5/4 برابر حد مجاز تماس شغلی (OEL)

طبقه FFP2:‌حفاظت در برابر آئروسل های جامد و مایع غیر سمی و یا با سمیت کم تا متوسط با تراکم 12 برابر حد مجاز تماس شغلی (OEL)

طبقه FFP3: حفاظت در برابر آئروسل های جامد و مایع غیر سمی و یا با سمیت کم تا متوسط یا با سمیت بالا با تراکم 50 برابر حد مجاز تماس شغلی (OEL)

انواع ماسک تنفسی نانو پاک

تمامی مراحل طراحی و تولید انواع ماسک نانو پاک توسط متخصصان مجموعه دانش بنیان نانو تار پاک انجام شده و مورد تایید ستاد نانو ریاست جمهوری و همینطور وزارت بهداشت قرار گرفته است. کلیه ماسک های این مجموعه موفق به اخذ تائیدیه های داخلی و خارجی معتبر، مثل سازمان انرژی اتمی ایران، و همچنین آزمایشگاه نلسون امریکا شده است. نانو تار پاک با بومی سازی تکنولوژی نانو الیاف، این ماسک های صنعتی را طراحی نموده که از نظر کیفیت و قیمت، با برند های جهانی رقابت می‌ کند.

نانو تار پاک را بشناسیم

مجموعه نانو تار پاک یک مجموعه دانش بنیان است که با هدف ارتقا سطح زندگی با به کارگيري تکنولوژی روز در تولید و ارائه انواع ماسک های تنفسی فعالیت می کند. این مجموعه با برخورداری از امتیازهای ویژه ای نظیر پرسنل متخصص و مجرب در زمینه های نساجی، نانو تکنولوژی ، فیزیک، مهندسی شیمی، بیوتکنولوژی، مهندسی برق و مکانیک در زمینه تولید نانوالیاف برای مصارف گوناگون فعالیت می کند. 

این مجموعه موفق به ساخت ماسک صنعتی ارتقاء یافته با نانوالیاف شده است. به کارگیری تکنولوژی نانوالیاف در ساخت ماسک، طبق استاندارد EN149 ماسک صنعتی را در کلاس ماسک های FFP3 قرار می دهد که پیش از این در کشور تولید نمی گردید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.