فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چه هستند؟

فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چه هستند؟

ما پیش از این درباره اهمیت نوشیدن آب به مقدار کافی بحث کرده ایم و گفتیم که تحقیقات معتبر بسیاری، مزایای نوشیدن آب را تایید کرده اند. دانشمندان توصیه می کنند که مردان و زنان ۱۹ سال به بالا به ترتیب ۳.۷ لیتر و ۲.۷ لیتر در روز آب بنوشند. اما آیا نوشیدن آب سرد می تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد؟ همانطور که احتمالا شنیده اید، شایعات بسیاری در ارتباط با خطرات نوشیدن آب سرد وجود دارند که دقیقا مشخص نیست کدامیک از آن ها واقعیت دارند و کدامیک بدون اثبات علمی هستند.

برخی افراد اعتقاد دارند که نوشیدن آب سرد می تواند در طولانی مدت باعث آسیب به بدن و ایجاد خطراتی برای سلامتی شود. در واقع این عقیده از آنجا می آید که افراد تصور می کنند با نوشیدن آب سرد، معده آن ها منقبض شده و هضم غذا را دشوار می کند. گروهی دیگر از افراد اعتقاد دارند که نوشیدن آب با دمای پایین باعث کاهش دمای بدن می شود و به همین دلیل بدن را مجبور می کند تا برای رساندن دمای خود به درجه معمولی، بیشتر تلاش کند و فعالیت بدن را افزایش می دهد.

این ها تنها نمونه هایی از گفته های مردم درباره فواید و خطرات نوشیدن آب سرد هستند. در ادامه با گومگ همراه باشید تا این موارد را دقیق تر بررسی کنیم.

فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چه هستند؟

خطرات نوشیدن آب سرد

نوشیدن آب با دمای پایین می تواند از طریق روش هایی که احتمالا به آن ها فکر هم نمی کنید بر بدنتان تاثیر بگذارد و تغییراتی در سیستم آن ایجاد کند. ک مطالعه قدیمی و کوچک که در سال ۱۹۷۸ و با شرکت ۱۵ نفر انجام شد، نشان داد که نوشیدن آب سرد باعث ضخیم شدن مخاط بینی و ایجاد اختلال در مسیر عبور هوا می شود. محققان برای اطمینان از اینکه آب سرد باعث این اختلال شده است، به شرکت کنندگان سوپ مرغ و آب گرم دادند. با انجام این کار مشخص شد که این خوراکی ها اثری معکوس داشته و تنفس را آسان تر می کنند.

اگر در تلاش برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید، آب سرد می تواند احساس گرفتگی بینی شما را بدتر کند.

علاوه بر این ها، برخی مشکلات شلامتی وجود دارند که با مصرف آب سرد می توانند بدتر شوند. به عنوان مثال، طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت مشخص شد که نوشیدن آب سرد در افردی که دچار میگرن هستند، باعث تحریک می شود. همچنین در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، مشخص شد که درد مربوط به آشالازی (نوعی اختلال حرکتیِ نادر مری) می تواند هنگام مصرف آب سرد همراه با غذا بدتر شود.

جالب است بدانید که در طب سنتی چینی هم گفته شده که نوشیدن آب سرد همراه با غذای گرم می تواند عدم تعادل را به همراه داشته باشد. در فرهنگ غذایی چینی معمولا در کنار غذاها از آب گرم یا دمنوش های گرم استفاده می شود. این سبک غذا خوردن چینی ها به تازگی در سرتاسر جهان طرفدارانی پیدا کرده است و تمایل به انجام آن هر روز بیشتر می شود.

برخی دیگر از افراد معتقدند که نوشیدن آب سرد روز های گرم نمی تواند بدن را خنک کند. البته درباره درستی یا نادرستی این عقیده باید تحقیقاتی انجام شود و در حال حاضر نمی توان آن را تایید یا رد کرد.

فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چه هستند؟

فواید نوشیدن آب سرد

شاید تعجب کنید اما نوشیدن آب سرد فوایدی نیز به همراه دارد. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، مصرف آب سرد در هنگام ورزش می تواند از گرم شدن بدن جلوگیری کند و موفقیت شما در انجام تمرینات را افزایش دهد. این خاصیت آب سرد احتمالا به این دلیل است که باعث کاهش دمای مرکزی بدن می شود و تا حدی جلوی خستگی را می گیرد.

آیا آب سرد می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

به طور کلی، نوشیدن آب فارغ از میزان دمایی که دارد باعث ایجاد احساس سیری شده و با کاهش مصرف کالری همراه است که می تواند منجر به کاهش وزن شود. همچنین نوشیدن آب به جای نوشیدنی های شیرین برای هضم غذا مفیدتر است.

اما آب سرد می تواند تاثیری بیشتر از آب گرم داشته باشد؟ احتمالا پاسخ مثبت است. نوشیدن آب سرد باعث کاهش درمای داخلی بدن شده و بدن را مجبور به تلاش برای به تعادل رساندن دمای خود می کند. این فرآیند در کنار هضم غذا باعث کالری سوزی بیشتر می شود اما نمی توان آن را به عنوان روشی بسیار موثر برای لاغری در نظر گرفت و تاثیرات چشمگیری را از آن انتظار داشت.

فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چه هستند؟

آب گرم بهتر است از آب سر؟

نوشیدن آب گرم می تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • کمک به هضم غذا
  • کمک به گردش خون
  • کم به دفع سریعتر سموم از بدن

البته نوشیدن آب گرم همیشه هم بی خطر نیست و گاهی می تواند شما را دچار مشکل کند. آب گرم در زمان هایی که دمای بدن افزایش یافته است و احساس تشنگی شدیدی دارید، می تواند مشکل ساز باشد. در چنین شرایطی بدن شما سعی می کند با تعریق خنک شود و نوشیدن آب گرم باعث می شود کمتر از آن چیزی که لازم است، تشنه شوید و آب کافی به بدن خود نرسانید.

نکات پایانی

ممکن است برخی از افراد تمایلی به مصرف آب سرد نداشته باشند. نوشیدن آب سرد در مواقعی که به سرماخوردگی، آنفولانزا یا بیماری های مزمن مبتلا هستید، باعث کاهش سرعت هضم غذا می شود که به نوبه خود می تواند مشکل ساز باشد.

البته با آنکه در بسیاری از کشورها مصرف آب سرد توصیه نمی شود و اعتقاد بر خطرناک بودن این کار وجود دارد، واقعیت این است که هنوز تحقیقاتی وجود ندارند که این ادعاها را اثبات کنند. اما نوشیدن آب گرم فواید زیادی به همراه دارد. بهترین گزینه، نوشیدن آب در دمای معمولی است.

منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.