آیا ممکن است چند بار کرونا بگیرید؟

آیا ممکن است چند بار کرونا بگیرید؟

احتمالا گزارشاتی در رابطه با ابتلای مجدد افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده اند، به گوشتان خورده است. در این گزارشات آمده است که این افراد پس از گذشت مدتی از بهبودی، مجددا تست ابتلا به کرونایشان مثبت شده است. در این نوشته کوتاه می خواهیم طبق آخرین اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد، بررسی کنیم که آیا واقعا ممکن است که چند بار کرونا بگیریم؟

واقعیت این است که ما هنوز نمی دانیم سیستم ایمنی بدنمان، چگونه به این ویروس پاسخ می دهد. به همین دلیل تا امروز دقیقا مشخص نیست که امکان ابتلای مجدد به این ویروس وجود دارد یا خیر. در نتیجه نباید احتمالا ابتلای مجدد آن را نادیده بگیریم و تصور کنیم که پس از ابتلا به آن، مصونیت ایجاد می شود.

برای آنکه بدن ما به طور طبیعی در برابر این ویروس ایمن شود، باید سیستم ایمنی بدنمان آنتی بادی های (سلول های سیستم ایمنی بدن که مهاجمان خطرناک مانند ویروس ها را کشف و با آن ها مبارزه می کنند) بسیار زیادی بسازد.

همچنین این آنتی بادی ها باید به مدت طولانی در بدن ما باقی بمانند تا ایمنی حاصل شود. تا به امروز، محققان به این اطمینان رسیده اند که افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، در بدنشان آنتی بادی لازم برای مقابله با این ویروس تولید می شود و احتمالاً این پادتن ها برای مدتی باعث مصونیت می شوند.

اما نکته مهم این است که دانشمندان هنوز نمی دانند که این ایمنی تا چند وقت دوام می آورد.

محققان تعدادی میمون را به ویروس کووید ۱۹ مبتلا کردند و دریافتند که سیستم ایمنی بدن میمون ها حداقل تا یک ماه می تواند مصونیت لازم را ایجاد کند. اما آن ها نتوانستند اطمینان حاصل کنند که این مصونیت به مرور زمان از بین می رود یا خیر. همچنین نمی توان به طور قطع تایید کرد که سیستم ایمنی بدن میمون های مورد آزمایش مانند سیستم ایمنی بدن انسان عمل می کند. در واقع سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارند که هنوز پاسخی برای آن ها نداریم.

با اینکه هنوز ابتلای دوباره یا مصونیت در برابر این ویروس اثبات نشده است، لازم است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا احتمال خطر را کاهش دهید، چه قبلا مبتلا شده باشید و چه نشده باشید.

حتما در اماکن عمومی ماسک بپوشید و در طول روز چندین بار دست های خود را بشویید. همچنین از تماس نزدیک با افراد دیگر خودداری کنید، حتی اگر آن ها ماسک داشته باشند.

منبع: webmd

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.