علائم حمله قلبی در زنان

علائم حمله قلبی در زنان

علائم حمله قلبی در زنان معمولاً نادیده گرفته می شوند. به همین دلیل در اغلب موارد، با اینکه از پیش علائم هشدار دهنده ای وجود داشته اند، زنان دیرتر به مراقبت های پزشکی مراجعه می کنند و شانس زنده ماندن خود را کاهش می دهند.

در این مقاله علائم مختلف حمله قلبی در زنان مورد بحث قرار می دهیم که با مشاهده آن ها باید به پزشک مراجعه کنید.

حملات قلبی چقدر شایع هستند؟

بیماری های قلبی از اصلی ترین علل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا هستند و خطر ابتلا به آن ها برای مردان، زنان و اکثر گروه های نژادی و قومی وجود دارد.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، هر ۳۶ ثانیه، یک نفر در ایالات متحده بر اثر بیماری قلبی می میرد و از هر ۴ مرگ در این کشور، یک مورد به دلیل بیماری های قلبی رخ می دهد، تقریبا چیزی در حدود ۶۵۰,۰۰۰ مرگ در سال فقط در این کشور).

علائم حمله قلبی در زنان

علائم حمله قلبی در زنان

برخی از زنان علائمی شبیه به علائم مردان در هنگام بروز آنژین (کمبود جریان خون در عضله قلب به دلیل تجمع پلاک در شریان های قلب) یا حمله قلبی دارند. اگر مایل هستید علائم حمله قلبی در مردان را بشناسید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید: علائم بیماری قلبی در مردان چه چیزهایی هستند؟

در صورتی که شخصی در معرض حمله قلبی باشد، ممکن است علائمی مانند ناراحتی قفسه سینه به طور ناگهانی بروز کنند.

با این حال، برخی از زنان (و البته مردان) ناراحتی قفسه سینه را تجربه نمی کنند و به جای آن ممکن است علائم زیر در آن ها رخ دهند:

  • تنگی نفس ناگهانی
  • درد یا ناراحتی در بازوی چپ یا فک و دندان ها
  • ناراحتی در بالای شکم
  • از حال رفتن یا غش کردن
  • ناراحتی در قسمت فوقانی کمر

این علائم ممکن است با موارد زیر همراه باشند:

اگرچه تمام این علائم ممکن است در هر دو جنس بروز کنند، اما بیشتر در زنان مشاهده می شوند. همچنین به ندرت ممکن است ناراحتی های پایین شکم و پشت از علائم حمله قلبی در زنان باشند.

علائمی که در بالا توضیح داده شدند در اغلب موارد ممکن است به دلایل دیگری رخ دهند. به عنوان مثال، بر اساس یک تجربه عملی، شخصی که در هنگام ورزش کردن دچار دندان درد می شد، پس از انجام آزمایشات مشخص شد که دلیل درد او انسداد شدید یکی از رگ های قلبش است.

یکی دیگر از نشانه های مهمی که باید به آن دقت شود، تشخیص آسم در بزرگسالی است. اگرچه بیشتر موارد ابتلا به آسم در دوران کودکی اتفاق می افتند و تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می کنند، اما گاهی افراد در سنین بالا به این بیماری مبتلا می شوند. ابتلا به آسم در بزرگسالی می تواند زمینه ای برای ایجاد مشکلات قلبی باشد.

حملات قلبی خاموش در زنان

بله، متاسفانه این احتمال وجود دارد که حمله قلبی در زنان بدون هیچ علامت خاصی رخ دهد، هرچند به ندرت اتفاق می افتد.

همچنین در برخی از موارد، زنان علائمی را تجربه می کنند که معمول نیستند (به عنوان مثال، بدون درد قفسه سینه) و احساس می کنند که می توانند آن ها را بدون مراقبت پزشکی درمان کنند. متأسفانه در بسیاری از جوامع، زنان سلامتی خود را وقف مراقبت از خانواده می کنند و کمتر به سلامتی خود اهمیت می دهند.

توجه به علائمی مانند موارد ذکر شده در بالا از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت مشاهده مواردی که فکر می کنید می توانند نشانه حمله قلبی باشند، به پزشک مراجعه کنید.

علائم حمله قلبی در زنان

آیا ناراحتی واژن نیز می تواند از علائم حمله قلبی در زنان باشد؟

خیر، همانطور که در بالا توضیح داده شد، بعید است که علائم مربوط به بخش پایینی شکم (پایینر از ناف) مربوط به مشکلات قلبی باشند. با این حال بهتر است در صورت مشکوک بودن، به پزشک مراجعه کنید.

تغییراتی که برای جلوگیری از خطر حمله قلبی مناسب هستند

اگرچه نمی توانید عواملی مانند سن یا سابقه خانوادگی در حملات قلبی را تغییر دهید، اما بسیاری از عوامل را می توانید با تغییر در سبک زندگی از بین ببرید. در واقع با رعایت برخی موارد می توانید احتمال حملات قلبی در آینده را کاهش دهید.

این عوامل قابل اصلاح عبارتند از:

۱. ترک سیگار

آمار تکان دهنده ای وجود دارد که نشان می دهد از هر ۴ مرگی که به علت سکته قلبی رخ می دهند، یک مورد به دلیل استعمال سیگار می باشد. برای ترک سیگار بهتر است از پزشک کمک بگیرید. همچنین مطالعه مقالات زیر را فراموش نکنید:

۲. ورزش و کاهش وزن

کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا توصیه می کنند که حداقل هفته ای ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​انجام دهید. به عنوان مثال دویدن یکی از بهترین گزینه ها می باشد. شما می توانید با استفاده از این برنامه دویدن، از سطح مبتدی شروع کرده و به یک دونده حرفه ای تبدیل شوید: برنامه دویدن مبتدیان ۴ هفته ای

۳. معاینه منظم

فشار خون و کلسترول خود را مرتباً بررسی کنید. اگرچه فشار خون بالا و سطح کلسترول ممکن است احساس متفاوتی در شما ایجاد نکنند، اما این عوامل به صورت مخفیانه اثر می کنند و خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش می دهند. درمان کلسترول و فشار خون بالا برای کاهش خطر حملات قلبی بسیار مهم است.

عوامل خطر ساز حمله قلبی در زنان

عوامل زیر ممکن است در افزایش خطر حمله قلبی در زنان نقش داشته باشند:

  • سن: خطر بالای حمله قلبی در زنان بالای ۵۵ سال تقریباً مانند مردان در این سنین است.
  • درمان جایگزینی هورمون (HRT): مشخص شده است که زنانی که درمان جایگزینی هورمون انجام می دهند، به ویژه اگر دوز آن بالا باشد، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی قرار می گیرند.
  • سوء مصرف مصرف دخانیات: سیگار کشیدن و استعمال دخانیات بر سلامت قلب و عروق در هر دو جنس تأثیر منفی دارد.
  • مشکلات پزشکی: این موارد شامل دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا است.
  • چاقی: چاقی که اغلب به دلیل کم تحرکی ایجاد می شود، با کلسترول بالا و سطح چربی در ارتباط است و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی: زمینه ژنتیکی (سابقه حمله قلبی اعضای درجه یک خانواده در سنین جوانی) نیز می تواند یکی از عوامل موثر در حملات قلبی باشد.

کلام آخر

بیماری های قلبی، قاتل شماره یک زنان هستند، به همین دلیل ضروری است که زنان علائم و نشانه های هشدار دهنده را یاد بگیرند، به طور منظم به پزشک مراجعه کنند و سابقه خانوادگی خود را بررسی نمایند.

تلاش برای کاهش عوامل خطرسازی که قابل اصلاح هستند بسیار مهم است. همچنین ضروری است که حتی اگر فاکتورهای خطرساز را نداشته باشید، باز هم علائم مربوطه را جدی بگیرید.


منبع: emedihealth

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.