تولید محتوا: از چیستی تا چگونگی

تولید محتوا: از چیستی تا چگونگی

امروزه در دنیای پرتب‌وتاب رقابت میان کسب‌وکارها، جلب توجه مخاطب به‌عنوان مهم‌ترین عامل در کنار کیفیت محصول یا خدمات، موفقیت یک کسب‌وکار را رقم می‌زند. جلب توجه، آشنایی با برند، و درگیر کردن ذهن مخاطب با برند، تولید محتوا در فضای دیجیتال را به حرفه‌ای پرطرفدار در میان کسب‌وکارها تبدیل کرده است. آن‌ها برای رشد و گسترش بخش‌های بازاریابی خود بیشتر از هر زمان دیگری به تولیدکنندگان محتوا نیاز دارند.

تولید محتوا در میان افراد جویای کار نیز به شغلی محبوب تبدیل شده است. شاید مهم‌ترین دلیل این محبوبیت انعطاف‌پذیری و محدودیت‌های زمانی و مکانی کم‌تر تولید محتوا نسبت به سایر مشاغل است. تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در هر زمان و هر مکانی با کمترین ابزارها، که شامل یک لپتاپ و اتصال اینترنت است، محتوایی را تولید کنند. اما اصلا تولید محتوا چیست؟ و ما چگونه می‌توانیم پا در این دریای بی‌کران محتوا بگذاریم؟

«محتوا» و «محتوای دیجیتال» چیست؟

در منابع مختلف «محتوا» تعاریف گوناگونی دارد. اما به‌طور کلی محتوا گونه‌ای از اطلاعات قابل درک و قابل استفاده برای مخاطب است که ساختار مشخصی دارد و شامل فرایند ویرایش، پیش از عرضه و حتی پس از عرضه، است. «محتوای دیجیتال»، محتوایی است که علاوه‌بر ویژگی‌های بالا قابلیت انتقال، ذخیره‌سازی، و استفاده در بستر و زیرساخت‌های دیجیتالی را دارد. با توجه به این تعریف، تمام کتاب‌ها، مقالات علمی و غیرعلمی، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها، ویدئوها و انیمیشن‌ها، پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام، و حتی همین مقاله‌ای که در حال مطالعه آن هستید در زمره محتوای دیجیتال قرار می‌گیرند.

نکته جالب دیگر این است که طبق تعریفی که ارائه دادیم، حتی دیوارنگاره‌ها و نقاشی‌های غارها که به دوران باستان برمی‌گردند نیز محتواهای تولید شده در آن دوران هستند که نشان می‌دهند انسان‌های اولیه نیز دستی در تولید محتوا داشته‌اند!

کارشناس تولید محتوا کیست؟

تولید محتوا: از چیستی تا چگونگی

کارشناس تولید محتوا کسی است با مطالعه و جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در زمینه‌ها و موضوعات مختلف، با ابزارهای گوناگون برای کسب‌وکارها محتوای تصویری، محتوای صوتی، محتوای متنی، و یا ترکیبی از آن‌ها تولید می‌کند. محتوای آماده شده در رسانه‌های دیجیتال و فضای اینترنت، مانند وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، و سایت‌های خبری منتشر شده و در معرض دید مخاطبان و مشتریان کسب‌وکارها قرار می‌گیرد.

با این‌که این روزها با توجه به افزایش آگاهی و درک کسب‌وکارها از اهمیت حضور در عرصه‌های رسانه‌های دیجیتالی، تقاضا برای جذب تولیدکنندگان محتوا افزایش یافته است، محتوای بی‌کیفیت خواهانی ندارد. کپی پیست کردن اطلاعات در کنار هم تولید محتوا نیست. کارشناس تولید محتوا یک آفریننده خلاق است که می‌تواند کسب‌وکاری را متحول کند. بنابراین همواره دانش خود را با دانلود و مطالعه مقالات علمی و غیرعلمی، دیدن ویدئوها در حوزه‌های مختلف، شرکت در دوره‌ها و … به‌روز نگه دارید. 

چگونه پا در دریای بی‌کران محتوا بگذاریم؟

اولین قدم‌ها برای شروع هرکار، و پا گذاشتن در هر حوزه‌ای با چالش‌های بسیاری همراه خواهد بود. تولید محتوا با این‌که از این قاعده مستثنی نیست، اما پیچدگی‌های نسبتا کمتری دارد. با این وجود، برای ورود به بازار کار تولید محتوا نیز باید از پیش خود را آماده کنید و مهارت‌های لازم را کسب کنید. ممکن است نیاز داشته باشید با توجه به نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید، دوره‌هایی را بگذرانید. مهارت‌های نگارشی، کار کردن با ورد و نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و کورل از این دست هستند. مقالات انگلیسی و فارسی مطالعه کنید. همچنین برای به‌روز نگه داشتن دانش خود با دانش روز دنیا نیاز است مهارت‌های ترجمه خود را افزایش دهید و با ابزارهای ترجمه تخصصی مقالات انگلیسی مانند ترجمیار آشنا باشید. دانستن سئو و ترفندهای گوگل نیز مهارت‌های شما را تکمیل خواهد کرد. در ادامه به نکات دیگری اشاره می‌کنیم که در ورود به بازار کار تولید محتوا برای‌تان مفید خواهد بود.

آموزش و یادگیری، کلید موفقیت

هرگز زمانی را که به یادگیری می‌پردازید دست کم نگیرید. ساعاتی که مشغول به یادگیری هستید در موفقیت کاری شما نقش طلایی دارند. پس، از اختصاص دادن زمانی طولانی به آموزش خود ترسی نداشته باشید چرا که محصول آن را به زودی برداشت خواهید کرد. در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی شرکت کنید، ویدئوهای آموزشی مفیدی که در سایت‌هایی مانند یوتیوب در دسترس هستند را از دست ندهید، و تا می‌توانید مطالعه کنید. اگر در مرحله آموزش خود سنگ تمام بگذارید دیگر نیازی نیست در طول کار زمان زیادی را صرف آزمون‌وخطا کنید و در نتیجه زودتر نیز موفق خواهید شد.

برای دل خودتان تولید محتوا کنید!

یکی از بهترین روش‌ها برای شروع کار و تمرین تولید محتوا این است که ابتدا برای دل خودتان تولید محتوا کنید. اگر به نوشتن علاقه‌مند هستید، دست به قلم شده و وبلاگ شخصی خود را آغاز کنید. اگر کار در زمینه تولید محتوای تصویری و ویدئویی برای‌تان جذاب است، چه چیزی بهتر از شروع آزمون و خطا در پیج ایسنتاگرام‌تان و کانال یوتیوب‌تان؟ از اشتباه کردن نترسید و آزمون و خطا را از همین حالا شروع کنید. بهتر است در ابتدا خودتان کارفرمای خود باشید تا تجربه‌ای که برای حرفه‌ای شدن نیاز دارید را در طول تولید محتوا برای خود به‌دست آورید. به ‌یاد داشته باشید، تا یک نویسنده دست به قلم نشود، داستانی خلق نمی‌شود. پس قلم بردارید و داستان جذاب اولین قدم‌های‌تان برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده موفق محتوا را رقم بزنید.

کارآموزی، شاید نامطلوب اما بدون ‌شک مفید!

تولید محتوا: از چیستی تا چگونگی

حتما شما هم تابه‌حال اصطلاح خاک صحنه خوردن را شنیده‌اید. خبر بد این است که برای کسب تجربه و تبحر در هرکاری میل کردن خاک صحنه به مقدار لازم ضروری است! و خبر خوب این‌که این خاک صحنه خوردن ممکن است در ظاهر نامطلوب باشد، اما در اصل برای رشد و پیشرفت شما بسیار مقوی و مفید خواهد بود. دوره کارآموزی به‌مثابه یک توفیق اجباری است که در آن می‌توانید بدون بر عهده داشتن مسئولیت‌های سنگین، و بدون دغدغه، به آزمون و خطا بپردازید، از همکاران با تجربه خود یاد بگیرید، و به کوله‌بار تجربیات خود بیفزایید. پس سخت نگیرید و سعی کنید از دوره کارآموزی خود بیشترین بهره را ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تولید محتوا را، به‌صورت مختصر و مفید، از چیستی تا چگونگی آن به شما معرفی کنیم. در نهایت، دیدیم که تولید محتوا حرفه‌ای با جذابیت‌های خاص خود، اما نه‌چندان ساده است که با ترکیبی از مقداری هنر، اندکی خلاقیت، کمی ادبیات، ذره‌ای رسانه، چندی بازاریابی، و کوله‌باری از مهارت‌ها شکل می‌گیرد. اما می‌توان گفت در این میان، مهم‌ترین اصل برای موفق شدن در هر حرفه‌ای، پشتکار و استمرار است. در پایان، این جمله طلایی را همیشه به خاطر داشته باشید: تا نکاری، ندرَوی!

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.