۷ خاصیت شگفت انگیز آناناس برای سلامتی

۷ خاصیت شگفت انگیز آناناس برای سلامتی

آناناس یک میوه بسیار خوش طعم و سالم استوایی است. خواص آناناس برای سلامتی برای بسیاری از ما آشنا نیستند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم این میوه محبوب سرشار از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید مانند آنزیم هایی است که می توانند با التهاب و بیماری ها مبارزه کنند.

همچنین آناناس و ترکیبات موجود در آن دارای خواص بهداشتی زیادی مانند کمک به هضم غذا، افزایش ایمنی بدن و سرعت بخشیدن به بهبودی زخم ها هستند.

در این مطلب شما را با ۷ خاصیت شگفت انگیز آناناس برای سلامتی آشنا می کنیم که احتمالا علاقه شما را به این میوه دو چندان خواهند کرد. با گومگ همراه باشید.

 

۱- آناناس، سرشار از مواد مغذی

آناناس با آنکه از خوراکی های کم کالری است اما حاوی مواد مغذی بسیاری می باشد. این میوه خوش مزه حاوی مقادیر زیادی فیبر می باشد که برای هضم غذا و کاهش وزن شناخته شده است.

همچنین آناناسا غنی از ویتامین ها A و K، فسفر، روی و کلسیم است. علاوه بر این ها یک منبع مناسب برای دریافت ویتامین C و منگنز می باشد که به ترتیب 131 و 76 درصد ارزش روزانه شما را تامین می کند.

ویتامین C برای رشد، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کمک به جذب آهن ضروری است. منگنز هم یک ماده معدنی طبیعی است که باعث رشد، متابولیسم سالم می باشد و خواص آنتی اکسیدانی دارد.

 

۲- خواص آنتی اکسیدانی آناناس

آناناس نه تنها غنی از مواد مغذی است، بلکه آنتی اکسیدان های لازم برای ارتقای سلامتی را نیز در خود دارد. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا استرس اکسیداتیو را کنترل کند.

استرس اکسیداتیو حالتی است که در آن رادیکال های آزاد زیادی در بدن وجود دارد. این رادیکال های آزاد با سلول های بدن ارتباط برقرار می کنند و سبب التهابات مزمن، تضعیف سیستم ایمنی و بسیاری از بیماری های مضر دیگر می شوند.

آناناس به ویژه به خاطر داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و اسید های فنولی شناخته می شود.

 

۳- آناناس و هضم غذا

آناناس حاوی آنزیم های گوارشی به نام بروملائین هستند که به هضم غذا کمک می کنند. این آنزیم ها به عنوان پروتئاز عمل می کنند و مولکول های پروتئینی را به ساختارهای کوچک تر مانند آمینو اسیدها و پپتیدهای کوچک تبدیل می کنند.

هنگامی که مولکول های پروتئینی شکسته می شوند، آنها به راحتی در روده کوچک جذب می شوند. این امر به ویژه می تواند برای افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده در شرایطی که آنزیم های کافی نداشته باشد، بسیار مفید واقع شود.

یک مطالعه نشان داده است که شرکت کنندگان مبتلا به نارسایی پانکراس پس از مصرف یک مکمل آنزیمی گوارشی حاوی بروملائین به تدریج مشکل هضم غذا را حل کردند.

 

۴- کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان یک بیماری مزمن است که توسط رشد کنترل نشده سلول ها به وجود می آید و پیشرفت آن معمولا با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است.

مطالعات متعدد نشان داده است که آناناس و ترکیبات درون آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. دلیل این احتمال آن است که می تواند استرس اکسیداتیو را و التهاب را کاهش دهد و هر دوی آن ها با سرطان در ارتباط هستند.

یکی از این ترکیبات مفید برای جلوگیری از سرطان، گروهی از آنزیم های گوارشی به نام بروملائین است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که بروملائین ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند.

به عنوان مثال در دو مطالعه آزمایشگاهی دیده شد که بروملین، رشد سلول های سرطانی پستان را خنثی می کند و باعث مرگ آن ها می شود.

علاوه بر سرطان پستان، بروملائین می تواند خطر ابتلا به سرطان های پوست، مجرای صفراوی، سیستم معده و روده بزرگ را کاهش می دهد و هرکدام از اینها در لوله های آزمایشگاهی ثابت شده اند.

همچنین یک سری مطالعات آزمايشگاهی و حيواني نشان داده اند که بروملائین سيستم ايمني را تحريک می کند تا سلول هاي گلبول سفيد در سرکوب سلول هاي سرطاني و حذف آن ها موثر تر عمل کنند.

 

۵- افزایش ایمنی و کاهش التهاب

آناناس برای قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. این میوه حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم هایی مانند بروملائین می باشد که می توانند به طور کلی ایمنی را تقویت و التهاب را مهار کنند.

در یک تحقیق ۹ هفته ای که بر روی ۹۸ کودک سالم انجام شد به بعضی از آن ها ۱۴۰ گرم و بعضی دیگر ۲۸۰ گرم در روز آناناس داده شد تا ببینند آیا ایمنی آنها را تقویت می کند یا نه.

كودكانی كه آناناس کمتری خوردند، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باكتریایی در آن ها به طور قابل ملاحظه ای كاهش یافت. همچنين کودکاني که آناناس بیشتری خوردند، ۴ برابر بيشتر از کودکان دیگر گلبول هاي سفید خون (گرانولوسيت) داشتند.

همچنین یک سری مطالعات نشان داده اند که بروملائین می تواند علائم التهاب را کاهش دهد. اعتقاد برخی از کارشناسان بر این است که خواص ضد التهابی آناناس به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

 

۶- کاهش التهاب مفصل با آناناس

التهاب مفصل یا آرتریت تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۴ میلیون بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، اما اغلب آنها از نوع التهاب در مفاصل هستند.

از آنجایی که آناناس حاوی بروملائین است که خواص ضد التهابی دارد، ممکن است برای کسانی که مبتلا به التهاب مفصل هستند، مفید باشد و درد آن را کاهش دهد.

البته لازم به ذکر است که اخیرا چندین مطالعه، اثربخشی بروملائین برای درمان آرتریت را ثابت کرده اند.

با این حال روشن نیست که آیا بروملائین می تواند یک درمان طولانی مدت برای علائم آرتریت باشد یا خیر. مطالعات طولانی و محکم تری جهت توصیه بروملائین برای تسکین علائم آرتریت لازم است.

 

۷- افزایش سرعت بازیابی بعد از جراحی و ورزش سنگین

خوردن آناناس ممکن است زمان لازم برای بازیابی بعد از جراحی یا ورزش را کاهش دهد. این امر عمدتا به علت خواص ضد التهابی بروملائین است.

مطالعات متعدد نشان داده است که بروملائین ممکن است التهاب، تورم، کبودی و درد که اغلب بعد از عمل جراحی رخ می دهند را کاهش دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد کسانی که قبل از جراحی دندان، بروملائین مصرف کرده بودند، درد را به میزان قابل توجهی کمتر احساس کردند.

ورزش شدید نیز می تواند به بافت عضلانی آسیب برساند و باعث التهاب در اطراف آن شود. عضلات آسیب دیده می توانند تا سه روز برای بازیابی به زمان احتیاج داشته باشند. تحقیقات نشان داده اند که خوردن آناناس می تواند این دوره را کوتاه تر کند و روند بازیابی را سریعتر نماید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.