تغذیه
خواص و عوارض زنجبیل و زردچوبه و نحوه مصرف آن ها

اگرچه خواص زردچوبه و زنجبیل بسیار جذاب هستند اما باید توجه داشته باشید که مصرف آن ها می تواند عوارضی را هم به همراه داشته باشد.

زردچوبه و زنجبیل دو ماده گیاهی معروف و مفید هستند که دانشمندان تحقیقات زیادی برای بررسی خواص آن ها انجام داده اند. مطالعات ثابت کرده اند که این گیاهان برای درمان انواع بیماری ها از جمله میگرن، التهابات مزمن، تسکین درد، کاهش حالت تهوع و همچنین تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. با ما گومگ باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی خواص و عوارض این دو ماده غذایی بپردازیم.

زنجبیل و زردچوبه را بیشتر بشناسید

زنجبیل و زردچوبه دو گیاه گلدار هستند که از مدت ها قبل در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفتند.

زنجبیل دارای ترکیب فنولیک می باشد که سبب می شود آن را به عنوان یک ماده غذایی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بشناسند. ۱۰۰ گرم زنجبیل حاوی ۸۰ کالری می باشد. این ماده غذایی نوعی ملین است و طبع گرم و خشک دارد.

زرچوبه نیز از خانواده زنجبیل می باشد و به عنوان یک ادویه معروف و پرکاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه از هند وارد آشپزی ایرانی شده است. کورکومین موجود در این ماده غذایی سبب می شود به عنوان یک مسکن و ماده ضد سرطان شناخته شود. طبع زردچوبه گرم و خشک بوده و ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۳۵۴ کالری می باشد.

زنجبیل و زردچوبه هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده مصرف می شوند و هر دو ماده به عنوان ادویه در تهیه غذا مورد استفاده قرار می گیرند. از زنجبیل برای تهیه چای، شربت و نوشیدنی ها نیز استفاده می شود.

خاصیت ضد التهابی زنجبیل و زردچوبه

مطالعات نشان داده است که چای زنجبیل و زردچوبه می تواند سبب کاهش التهابات مزمن در افراد شود و نقش مهمی در درمان آرتروز و روماتیسم دارد. یک مطالعه بر روی ۱۲۰ فرد مبتلا به آرتروز نشان داده است افرادی که روزانه این چای را به مدت ۳ ماه مصرف می کنند، التهاب مفاصل در آنها به طرز چشم گیر و قابل توجهی کاهش پیدا می کند. جالب است بدانید که این چای می تواند به اندازه داروهای آسپیرین و ایبوپروفن در کاهش درد و التهاب موثر باشد.

خاصیت ضد درد زنجبیل و زردچوبه

زنجبیل و زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین در ترکیبات خود نقش موثری در تسکین و کاهش دردهای مزمن دارند. یک مطالعه ۵ روزه بر روی ۱۲۰ خانم نشان داده است که مصرف روزانه زردچوبه و زنجبیل به کاهش درد قاعدگی در آنها کمک کرده است. در یک مطالعه دیگر بر روی ۷۴ فرد ورزشکار نشان داده شد که این افراد که به مدت ۱۱ روز زنجبیل را در برنامه غذایی خود مصرف کرده بودند، دردهای عضلانی ناشی از تمرین های سخت ورزشی در آن ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

تحقیقات همچنین ثابت کرده اند که این دو ماده غذایی در کاهش دردهای مزمن آرتروز نیز بسیار موثر و مفید می باشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با زنجبیل و زردچوبه

چای زردچوبه و زنجبیل می تواند در افزایش عملکرد دستگاه ایمنی بدن به افراد کمک کند و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را در آن ها کاهش دهد. نتیجه یک مطالعه نشان داده است که مصرف عصاره زنجبیل سبب کاهش علائم آلرژی فصلی مانند عطسه شده می شود. همچنین این مواد به دلیل کاهش التهاب در بدن می توانند به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی و درمان عفونت های تفسی در کودکان و بزرگسالان کمک کنند. 

کاهش حالت تهوع

 یک مطالعه بر روی ۱۷۰ زن مشخص کرده است که مصرف روزانه زنجبیل به مدت یک هفته سبب کاهش تهوع ناشی از بارداری می شود. تحقیقات همچنین نشان داده اند که مصرف زنجبیل می تواند سبب کاهش تهوع و استفراغ در میان افرادی شود که عمل جراحی انجام داده اند.

عوارض مصرف زنجبیل و زردچوبه

در صورتی که در مصرف زنجبیل و زردچوبه زیاده روی نکنید، مصرف آن ها بی خطر می باشد و هیچ گونه عوارض جانبی خاصی به دنبال ندارد. البته توجه داشته باشید که زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می کند و باعث رقیق شدن خون می شود لذا به افرادی که از داروهای رقیق کننده خون نظیر وارفارین استفاده می کنند توصیه می شود در هنگام مصرف احتیاط کنند.

همچنین لازم به ذکر است که زنجبیل باعث کاهش قند خون می شود از این رو افراد دیابتی برای مصرف روزانه زنجبیل باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

مصرف زیاد زردچوبه نیز می تواند سبب بروز سردرد و اسهال در افراد گردد. به همین دلیل توصیه می شود با توجه به تاثیرات و فواید زیاد این مواد غذایی، میزان مصرف آنها را محدود کنید تا بتوانید بدون بروز مشکلات خاص از آنها استفاده نمایید اما به طور کلی در صورت بروز مشکلات جدی حتما به پزشک مراجعه کنید.

نحوه استفاده از زنجبیل و زردچوبه

روش های زیادی برای استفاده از این دو ماده مفید وجود دارد. شما می توانید این مواد را به صورت ادویه در برنامه غذایی خود بگنجانید و در تهیه انواع غذا، سوپ، اسموتی و سالاد از آنها استفاده کنید.

زنجبیل تازه را می توانید دم کنید و آن را به عنوان یک چای گرم صرف کنید.

همچنین می توانید مقداری زنجبیل رنده شده را به همراه یک قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید و آن را به همراه یک لیوان آب هویج تازه مصرف نمایید. این آب میوه می تواند در کاهش التهاب مفاصل به شما کمک فراوانی کند. 

داغ ترین مطالب