با شگفت انگیز ترین خواص زنجبیل و عوارض مصرف آن آشنا شوید

خواص مصرف زنجبیل و عوارض ناشی از آن

از زمان های بسیار دور، مردم از خواص زنجبیل به عنوان یک ماده غذایی و دارو بهره می بردند. زنجبیل یک داروی خانگی محبوب برای درمان تهوع، معده درد و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر است.

در حال حاضر نیز در بسیاری از نقاط جهان به صورت روزانه از زنجبیل تازه و خشک در غذاها استفاده می شود و برخی نیز به دلیل فواید آن در درمان بیماری ها به صورت منظم آن را مصرف می کنند.

آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در زنجبیل می توانند به پیشگیری و درمان آرتروز، التهاب و انواع مختلف عفونت ها کمک کنند. همچنین محققان تاثیر آن را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و سایر مشکلات بهداشتی مورد بررسی قرار داده اند.

در این مقاله در مورد خواص زنجبیل و همچنین عوارض احتمالی آن که توسط تحقیقات به اثبات رسیده اند، صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله در رابطه با زنجبیل خواهید خواند:

خواص
ارزش غذایی
عوارض

خواص زنجبیل

با شگفت انگیز ترین خواص زنجبیل و عوارض مصرف آن آشنا شوید
خواص زنجبیل شما را شگفت زده خواهد کرد

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و موارد دیگر می باشد. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین فواید آن می پردازیم. با گومگ همراه باشید.

کاهش باد شکم و کمک به هضم

مطالعات متعددی در مورد اثرات زنجبیل بر روی گازهای تشکیل شده در دستگاه گوارش در هنگام هضم مواد غذایی انجام شده است.

برخی تحقیقات نشان می دهند که آنزیم های موجود در زنجبیل می توانند در تجزیه و بیرون راندن این گازها به بدن کمک کنند و از هرگونه ناراحتی ناشی از آن پیشگیری نمایند.

آنطور که به نظر می رسد، خواص زنجبیل باعث اثرات مفیدی بر آنزیم های تریپسین و لیپاز پانکراس می گذارند که برای هضم بسیار مهم هستند.

علاوه بر این ها، زنجبیل می تواند به افزایش حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک کند و به همین دلیل به درمان یبوست و جلوگیری از آن نیز کمک می کند.

درمان حالت تهوع

برخی تحقیقات نشان می دهند که زنجبیل می تواند به درمان حالت تهوع صبحگاهی و همچنین حالت تهوع ناشی از درمان سرطان کمک کند.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، تأثیر مصرف پودر ریشه زنجبیل بر حالت تهوع در ۶۰ کودک و بزرگسال که تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که این مکمل منجر به کاهش حالت تهوع در بیشتر افرادی که آن را مصرف کرده اند می شود.

همچنین نتایج تحقیقی دیگر در سال ۲۰۱۱ مشابه تحقیق قبلی بود. دانشمندان در این تخقیق به این نتیجه رسیدند که مصرف ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره زنجبیل به صورت روزانه، باعث کاهش تهوع می شود.

کاهش علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا

بسیاری از افراد برای کمک به بهبودی در زمان ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا از زنجبیل استفاده می کنند.

در سال ۲۰۱۳ محققان تأثیر زنجبیل تازه و خشک را بر روی یک ویروس تنفسی در سلول های انسانی بررسی کردند.

نتایج نشان داد که زنجبیل تازه می تواند به محافظت از سیستم تنفسی در برابر آن ویروس کمک کند، در حالی که زنجبیل خشک چنین تاثیری نداشت.

همچنین یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۳ به بررسی محبوبیت داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا پرداخت. محققان پس از نظرسنجی از ۳۰۰ شرکت کننده در دو مکان مختلف، به این نتیجه رسیدند که ۶۹٪ از افراد، داروهای گیاهی را موثر تر می دانند.

تسکین درد با خواص زنجبیل

محققان در یک مطالعه که شامل ۷۴ شرکت کننده بود، دریافتند که مصرف روزانه ۲ گرم زنجبیل خام یا پخته شده حدود ۲۵٪ باعث کاهش دردهای عضلانی ناشی از ورزش می شود.

همچنین یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۶ چنین نتیجه گرفت که زنجبیل می تواند به کاهش پیش از قاعدگی کمک کند. البته باید توجه داشت که مطالعات انجام شده در سطح کوچکی انجام شده اند و برای اثبات دقیق آن ها، باید تحقیقات بزرگتری انجام شود.

کاهش التهاب

بر اساس تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، مصرف خوراکی زنجبیل یکی راه بی خطر و بسیار موثر برای درمان التهاب ناشی از آرتروز است. خصوصیات فیتوشیمیایی موجود در زنجبیل می تواند با التهاب مقابله کند.

ارتقاء سلامت قلب و عروق با خواص زنجبیل

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند عصاره زنجبیل می تواند به کاهش بیماری های قلبی و عروقی کمک کند.

به عنوان مثال، یک بررسی نشان داد که مصرف روزانه ۵ گرم یا بیشتر زنجبیل می تواند باعث فعالیت ضد پلاکت قابل توجهی شود که برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو زنجبیل می تواند یک روش مطمئن برای درمان بیماری های قلبی و عروقی باشد.

کاهش خطر سرطان

زنجبیل پروتئین یا مواد مغذی دیگری که چشمگیر باشد، ندارد، اما یک منبع فوق العاده از آنتی اکسیدان ها است. مطالعات نشان داده اند که به همین دلیل زنجبیل می تواند انواع استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد بسیار بیشتر از حد معمول در بدن ایجاد می شوند. رادیکال های آزاد مواد سمی هستند که به وسیله متابولیسم و ​​سایر عوامل تولید می شوند.

بدن برای جلوگیری از ایجاد آسیب های سلولی که می تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سرطان شود، باید رادیکال های آزاد را از بین ببرد. آنتی اکسیدان هایی که از طریق تغذیه دریافت می کنیم به بدن کمک می کنند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرد.

ارزش غذایی زنجبیل

با شگفت انگیز ترین خواص زنجبیل و عوارض مصرف آن آشنا شوید
آنتی اکسیدان ها از مهم ترین خواص زنجبیل هستند

همانطور که گفتیم، زنجبیل منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان ها است، اما ویتامین ها، مواد معدنی و کالری زیادی ندارد.

طبق آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، ۲ قاشق چایخوری زنجبیل تنها حاوی ۴ کالری است.

عوارض زنجبیل

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) زنجبیل را برای قرار دادن در رژیم غذایی بی خطر می داند، اما استفاده از آن به عنوان دارو یا مکمل را تضمین نمی کند.

محققان هنوز بسیاری از ترکیبات موجود در زنجبیل را بررسی نکرده اند. همچنین برخی از شواهد علمی، تعدادی از ادعاهای مربوط به خواص زنجبیل را تایید نمی کنند.

قبل از افزایش مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد.


منبع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.