تا کنون هیچ ماده غذایی مشخصی برای جلوگیری یا درمان سرطان پستان پیدا نشده است، اما افزودن برخی مواد غذایی به رژیم تغذیه ای بانوان می تواند باعث کاهش خطر سرطان پستان شود. برای مقابله با سرطان پستان لازم است در صورتی که عامل ارثی در اطراف شما وجود دارد، بیش از پیش به آزمایشات غربالگری توجه داشته باشید و با انجام ماموگرافی و مراجعه مرتب به پزشک و نیز خوردن غذاهای سالم، خود را در برابر ابتلا به این سرطان بیمه کنید.

۱- روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن شناخته شده و سالم است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این روغن می تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند. محققان در اسپانیا طی یک مطالعه ۵ ساله که بر روی ۴۳۰۰ زن انجام شد، متوجه شدند که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند اثرات مثبتی در کاهش خطر سرطان پستان داشته باشد. در این تحقیقات به یک گروه از زنان رژیم مدیترانه ای و به گروه دوم رژیم غذایی مدیترانه ای با وعده های اضافه که در آن ها روغن زیتون تصفیه نشده و آجیل گنجانده شده بود و گروه سوم که گروه کنترل بودند فقط رژیم غذایی کم چرب مصرف می کردند.

گروهی که رژیم مدیترانه ای داشتند در مقایسه با گروه سوم که فقط چربی کمتری استفاده کرده بودند، سرطان سینه کمتری را گزارش دادند. طبق همین مطالعه، در افرادی که از روغن زیتون اضافه استفاده کردند، فواید بیشتری مشاهده شد و علائم سرطان پستان در آن ها گزارش نشد.

۲- قهوه

آیا قهوه خوب است یا بد؟ خبر خوب برای افرادی که به خوردن قهوه اعتیاد دارند این است که قهوه می تواند به کاهش سرطان کمک کند. محققان سوئدی در سال ۲۰۱۱ طی یک مطالعه بزرگ گزارش دادند زنانی که حداقل ۵ فنجان قهوه در روز می نوشند، احتمال ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی در آنان کمتر از زنانی است که کمتر از یک فنجان قهوه می نوشند.

با این حال، توجه داشته باشید که این تحقیقات فقط ارتباط بین دو عامل مصرف قهوه و کاهش ابتلا به سرطان را نشان می دهد و منظور از آن نوشیدن الزاما ۵ فنجان قهوه در روز نیست.

۳- سیب

از این پس موقع خوردن سیب، پوست های آن را دور نریزید. چراکه آن ها می توانند با ترکیبات موجود در خود با سرطان مقابله کنند. بر اساس یک مطالعه در دانشگاه کرنل، تری ترپنوئید و فیتوشیمیایی، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در پوست سیب می باشند و می توانند رشد سلول های سرطانی را مهار کنند.

به خاطر داشته باشید که این بررسی ها در آزمایشگاه انجام شده اند و به تحقیقات بالینی بیشتری نیاز است تا بتوان آن ها را با اطمینان تایید نمود. با این حال سیب به دلایل زیادی از جمله داشتن فیبر برای شما مناسب است. بنابراین لازم است که آن ها را بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۴- آجیل

به گفته تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مرشال در هانتینگتون، خوردن آجیل ها به خصوص گردو می تواند در جلوگیری از سرطان سینه موثر باشد. طبق یک مطالعه کوچک که بر روی ۱۰ زن انجام شد نشان داد که خوردن دو عدد گردو در روز به مدت دو هفته می تواند به تغییر ژن های سرطانی کمک کند.

۵- کاهش خطر سرطان پستان با ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا یک نوع ماهی محبوب است که سرشار از امگا ۳ و اسیدهای چرب مفید برای سلامتی می باشد. محققان چینی ۲۱ مطالعه بر روی افراد انجام داده اند و دریافته اند که مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده که امگا ۳ نیز در این گروه قرار دارد می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ که در ژورنال تحقیقات پروتئین به چاپ رسیده است بیان می دارد، خوردن ماهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند تراکم پستان را در زنان یائسه و افراد چاق کاهش دهد. تراکم پستان یک عامل خطرناک شناخته شده در ابتلا به سرطان است، زیرا وجود این اختلال می تواند دیدن سلول های سرطانی بالقهوه را در ماموگرافی دشوار کند.

به خاطر داشته باشید که تمامی برآمدگی های موجود در سینه نشانه سرطان نیستند.

۶- کاهش خطر سرطان پستان با کلم بروکلی

به گفته تیمی تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی اورگان، مواد مغذی اصلی در کلم بروکلی، مانند سولفورافان می توانند رشد سلول های سرطانی را در مراحل اولیه کند نمایند. با توجه به یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۵، به ۵۴ زن که پس از انجام ماموگرافی متوجه تومورهای غیرطبیعی در سینه هایشان شده بودند به طور تصادفی مکمل هایی با ترکیبات سولفورین به نام گلوکورافانین داده شد. نتیجه آن شد که این مکمل ها برای زنان بی خطر بوده و رشد تومورهای بافت سرطانی را تحت تاثیر قرار می دهند. البته در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۷- کاهش خطر سرطان پستان با هویج

سبزیجات دیگری وجود دارند که می توانند به حفظ سلامت شما کمک کنند. هویج به دلیل رنگدانه هایی که دارد می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که مطالعات صورت گرفته نمی توانند ثابت کنند که کاروتنوئیدها (رنگدانه هویج) دلیل اصلی کاهش خطر سرطان هستند اما نتایج امیدوار کننده می باشند. فراموش نکنید که برای مبارزه با سرطان در رژیم غذایی خود از سبزیجات با رنگ های متنوع استفاده کنید.

۸ و ۹- سیر و پیاز

سیر و پیاز که مواد اصلی در چاشنی غذاها هستند می توانند به کاهش سرطان کمک نمایند. در یک تحقیق معتبر که ۳۰۴ زن مبتلا به سرطان سینه را با ۳۴۶ زن سالم مقایسه کردند، محققان دریافتند افرادی که بیش از یک بار در روز سیر و پیاز مصرف می کنند ۶۷٪ خطر ابتلا به سرطان سینه در آنان کاهش می یابد.

اگرچه چگونگی عملکرد سیر و پیاز در برابر سرطان پستان مشخص نیست، اما ترکیبات موجود در این مواد می توانند خاصیت ضد سرطانی داشته باشند.

۱۰- کاهش خطر سرطان پستان با دانه ها

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان می تواند در سال های نوجوانی انجام پذیرد. یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد زنانی که غذاهای پر فیبر مانند نان سبوس دار و لوبیا می خوردند، در بزرگسالی، کمتر به سرطان پستان مبتلا شده اند.


منبع: thehealthy