۱۱ علت سیاه شدن لب ها و راه حل آن ها

۱۱ علت سیاه شدن لب ها و راه حل آن ها

سیاه شدن لب ها دلایل و علات های زیادی دارد که بعضی از آن ها شناخته شده اند و برخی از آن ها هنوز ناشناخته مانده اند. به عنوان مثال یکی از شایع ترین علت های سیاه شدن لب ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی می باشد.

با این حال داشتن لب های تیره یک نقص یا مشکل به حساب نمی آید اما در صورتی که شما با آن مشکل دارید و دوست ندارید با لب های سیاه در معرض عموم ظاهر شوید، راه حل های بسیاری برای شما وجود دارد، از درمان های خانگی گرفته تا استفاده از کرم هایی که شرکت های تولید کننده محصولات زیبایی آن ها را ساخته اند.

پیش از آنکه به سراغ راه حل های مختلف برای سیاه شدن لب ها بروید بهتر است دلایل به وجود آمدن آن را بدانید، زیرا با دانستن علت های اصلی حتما درمان بهتری خواهید داشت. با گومگ همراه باشید.

 

۱۱ علت سیاه شدن لب ها

۱- سیگار کشیدن

بدون شک، سیگار کشیدن لب های شما را سیاه  و تیره می کند. تنباکوی موجود در سیگار در زمان کشیدن و قرار گرفتن بر روی لب ها موجب سیاه شدن لب هایتان می شود. سیگار کشیدن آب و روغن موجود در پوست لب را خشک می کند، بنابراین لب ها خشک و جمع می شوند. تغییر رنگ لب ناشی از سیگار کشیدن در صورت درمان نشدن حتی می تواند نشانه سرطان پوست باشد، هرچند احتمال آن بسیار پایین است.

کشیدن سیگار را کنار بگذارید و سعی کنید آب بیشتری در روز بنوشید.

 

۲- هیپرپیگ‌مانتاسیون

قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه خورشید باعث سیاه شدن رنگ لب ها می شود. به این نوع سیاه شدن هیپرپیگ‌مانتاسیون یا ملانین گفته می شود. برای جلوگیری از رشد ملانین بر روی لب هایتان از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید بهتر است SPF بالایی داشته باشد تا هم از آفتاب سوختگی لب ها جلوگیری کند و هم آن ها را مرطوب نگه دارد.

به طور معمول از SPF 15 استفاده کنید و اگر زمان بیشتری در مقابل اشعه خورشید هستید بهتر است از SPF بالاتر مثل ۲۰، ۲۵ یا ۳۰ استفاده کنید.

 

۳- پاک نکردن آرایش

پاک نکردن آرایش پیش از خواب بدون شک باعث سیاه شدن لب ها می شود. همچنین اگر شما از یک مرطوب کننده لب مناسب استفاده نکنید لب هایتان خشک شده و در نهایت باعث تیرگی آن ها می شوید. توجه داتشه باشید که استفاده کردن از لوازم آرایش متفاوت هم در تیرگی لب ها موثر است و بهتر است از چند لوازم آرایش مشخص استفاده کنید و حتما پیش از خواب، آرایشتان را پاک کنید.

 

۴- آلرژی

ممکن است علت سیاه شدن لب های شما آلرژی یا همان حساسیت باشد. معمولا عطرها و رنگ های موجود در لوازم آرایش باعث ایجاد آلرژی می شوند. سعی کنید از لوازم آرایشی که باعث ایجاد آلرژی در شما می شوند اجتناب کنید. همچنین خمیر دندانتان را هم بررسی کنید، زیرا عوامل آلرژی زا می توانند در خمیر دندان هم وجود داشته باشند.

 

۵- کافئین

چای و قهوه داغ برای سلامتی مفید هستند اما برخی عوارض جانبی نیز به همراه دارند. کافئین ادرارآور است باعث کاهش آب بدن و در نهایت خشک شدن لب ها می شود که پیشتر گفتیم خشک شدن لب ها موجب تیرگی آن ها می شود. عطر و طعم کافئین داغ می تواند باعث تغییر رنگدانه های لب شده و آن ها را سیاه کند. درست است که ما باید چای یا قهوه مصرف کنیم اما سعی کنید تعداد فنجان هایتان از ۳عدد در روز بیشتر نشود و به یاد داشته باشید باید در روز حدود ۱۰ لیوان آب بنوشید.

 

۶- اختلال خوردن

بولیمیا یا پرخوری عصبی باعث می شود مقدار زیادی مواد غذایی مصرف کرده و سپس آن ها را استفراغ کنید. این بیماری می تواند روی حالت عادی لب های شما تاثر گذاشته و آن ها را تیره کند.

 

۷- خشکی و سیاه شدن لب ها

پوست لب نازک تر پوست بقیه قسمت های بدن می باشد و همین باعث حساس بودن آن در وضعیت آب و هوایی مختلف می شود که به سرعت رطوبت خود را از دست می دهد. افراد سیگاری و در کل افرادی که از راه دهان نفس می کشد، بیشتر دچار خشکی لب می شوند. آب هوای سرد و باد هم موجب خشک شدن و ترک خوردن لب ها و در نهایت سیاه شدن لب ها می شود.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از کرم های لب ۱۰۰٪ طبیعی که از موم ساخته شده اند استفاده کنید تا از خشک شدن و ترک خوردن لب ها در امان بمانید.

 

۸- مسمومیت

بعضی از فلزات سمی وجود دارند که ممکن است علت سیاه شدن لب ها باشند. این فلزات نقره، جیوه، بیسموت و مس هستند. بعضی از عناصر التهاب آور مانند عناصر قلیایی قوی، اسید و سایر مواد سمی ممکن است باعث ایجاد تغییر رنگ در لب ها شوند.

 

۹- ملاسما (لک صورت)

ملاسما همانند هیپرپیگ‌مانتاسیون باعث ایجاد فشردگی بر روی پوست گفته می شود که معمولا بدیل افزایش بیش از حد رنگدانه ها (ملانین) به وجود می آید. این نوع اختلال به طور معمول از قرار گرفتن بیش از حد در مقابل اشعه خورشید به وجود می آید. احتمالا این لکه ها را بر روی دست ها و سایر قسمت های بیرونی بدن ورزشکاران دیده اید، علتش این است که آن ها بیشتر در مقابل اشعه خورشید قرار دارند.

لب ها، پیشانی و گونه ها بیشتر در خطر این نوع آسیب دیدگی هستند. در این نوع سیاه شدن لب ها شما خارش و علایم دیگری غیر از تغییر رنگ احساس نخواهید کرد.

 

۱۰- لوازم آرایشی بی کیفیت

محصولات ارزان قیمت با مواد شیمیایی یا عناصر بی کیفیت گاهی اوقات به لب های شما صدمه می زنند. اگر همیشه از رژ لب استفاده می کنید، ممکن است لکه های تیره بر روی لب هایتان ایجاد شود. بعضی از افراد که بیش از 12 ساعت از رژ لب استفاده می کنند باعث ایجاد لکه های سیاه شدیدی بر روی لب هایشان شده اند.

محصولات بی کیفیت، تاریخ گذشته و یا محصولاتی که یک ماه از باز شدن درب آن ها گذشته است را هرگز استفاده نکنید. این نوع محصولات باعث سیاه شدن لب ها می شوند.

 

۱۱- محل زندگی

شما ممکن است افرادی را با لب های تیره در مناطقی مانند هند و آفریقا ببینید. برخی از مردم این مناطق در همان بدو تولد دارای لب های تیره می باشند که در حال حاضر هیچ راه حلی برای روشن کردن لب آن ها وجود ندارد. البته برخی از افراد توانسته اند با لیزر این تیرگی را کمی روشن تر کنند.

 

در آخر باید بگویی که شناسایی علل سیاه شدن لب ها به طور کلی به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید آن را برطرف کنید. اگر سیگار می کشید، باید آن را متوقف کنید. اگر بیش از 5 فنجان چای یا قهوه می نوشید، باید کمتر مصرف کنید. از محصولات آرایشی گران یا طبیعی استفاده کنید و سعی کنید همیشه آن ها را مرطوب نگه دارید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.