۸ علت ترک لب ها و نحوه درمان آن

۸ علت ترک لب ها و نحوه درمان آن

خشکی، پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست لب ها، که به ترک لب ها شهرت دارد معمولا در هوای سرد ایجاد می شود، اما ممکن است در هر زمانی از سال و برای هرکسی اتفاق بیفتد. همچنین هر کسی ممکن است دچار ترک لب شود. متاسفانه این عارضه با خشکی بیش از حد، ترک خوردن و پوسته پوسته شدن همراه است که می توانند درد زیادی ایجاد کنند. در مقاله پیش رو با گومگ همراه شوید تا علت های اصلی این اتفاق را بررسی کرده و با روش های درمان آن آشنا شویم.

۸ علت ترک لب ها

۱. شرایط آب و هوایی

سرمای هوا می تواند باعت کم آبی بدن و در نتیجه، ترک خوردگی لب ها شود. به عبارت دیگر، هوای خشک زمستانی می‌تواند رطوبت لب‌های شما را از بین ببرد و آن ها را خشک کند. علاوه بر این، بادهای زمستانی هم در تشدید مشکل نقش مهمی دارند.

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، قرار گرفتن بیش از حد زیر نور آفتاب نیز می تواند در این امر مقصر باشد. آسیب های ناشی از نور خورشید می توانند لب های شما را خشک کرده و منجر به ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آن ها شوند شود. مخصوصا اگر از کرم های ضد آفتاب استفاده نکنید.

همچنین بخوانید: ۱۰ نکته برای ایجاد انگیزه ورزش در زمستان

۲. کم آبی بدن

اگر به مقدار کافی آب ننوشید، لب های شما خشک شده و ترک می خوردند. یکی از عوارض کم آبی بدن، خشکی پوست است که پوست لب های شما را نیز شامل می شود. سایر علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • تشنگی
  • ادرار زرد تیره
  • سردرد
  • احساس خستگی یا سستی
  • یبوست

بیشتر بخوانید: فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چه هستند؟

۳. آلرژی به برخی محصولات

ممکن است تعجب کنید، اما ممکن است رژ لب شما در این زمینه مقصر باشد، زیرا یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از رژ لب ها «پروپیل گالات» است که می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. اگر شروع به استفاده از رژ لب جدیدی کرده اید و پس از متوجه خشک شدن لب هایتان شدید، احتمالا دلیل آن به رژ لب جدیدتان بر می گردد.

همچنین برخی از خمیر دندان ها نیز می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند. برخی از خمیر دندان ها حاوی مواد «گوایازولن» یا «سدیم لوریل سولفات» هستند که می‌توانند باعث ایجاد حساسیت تماسی یا تحریک پوست شوند. پیشنهاد می کنیم برچسب مواد تشکیل دهنده محصولات را بررسی کنید و از عدم وجود این مواد در آن ها اطمینان حاصل کنید.

همچنین بخوانید: درمان حساسیت پوستی با پمادها و روش های طبیعی

۴. مواد غذایی محرک

رنگ قرمز یا طعم دارچینی که در آب نبات ها، قرص ها، آدامس ها و دهان شویه ها استفاده می شوند نیز می تواند باعث ترک خوردن لب ها شود. حتی آب پرتقال نیز می تواند باعث این مشکل شود. آب مرکبات باعث تحریک لب ها و ترک خوردگی آن ها می شوند.

همچنین بخوانید: علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

۵. واکنش به برخی ویتامین ها

برخی افراد تصور می کنند که ترک لب ها به دلیل کمبود ویتامین است، اما این احتمال وجود دارد که شما مقدار زیادی از یک ماده مغذی خاص را دریافت کرده باشید و همین باعث ترک خوردن لب هایتان شده باشد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن لب ها شود، به خصوص اگر روزانه بیش از ۲۵۰۰۰ واحد مصرف شود.

همچنین برخی افراد ممکن است در اثر مصرف مکمل های ویتامین B12 به کبالت آلرژی پیدا کنند. این واکنش معمولا خود را به‌ شکل تورم مکرر و پوسته پوسته شدن لب ها نشان می‌دهد که با قرار گرفتن در معرض باد و خورشید بدتر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویتامین های بدنسازی برای افزایش حجم عضلات

۶. مشکلات پزشکی

برخی از مشکلات پزشکی که باعث ترک شدید لب می شوند عبارتند از:

  • چیلیک اکتینیک: واکنش لب ها به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید که اغلب در افرادی که در ارتفاعات بالا یا نزدیک به خط استوا زندگی می کنند و در خارج از منزل کار می کنند رخ می دهد.
  • عفونت کاندیدا (مخمر): این مشکل معمولا به صورت پوسته پوسته شدن و ترک خوردن بخش خارجی لب ها ظاهر می شود و در میان افراد مبتلا به دیابت شایع تر است.
  • کم‌کاری تیروئید: این مشکل زمانی که بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمیکند رخ می دهد.

آیا کرونا باعث ترک لب ها می شود؟
طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، لب های ترک خورده به عنوان علامت این بیماری شناخته نشده است. علائم شایع عبارتند از تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، دردهای عضلانی یا بدن، گلودرد و از دست دادن جدید چشایی یا بویایی.

۷. خروپف

اگر شب ها خروپف می کنید، ممکن است با لب های ترک خورده از خواب بیدار شوید. جریان مداوم تنفس در طول شب روی لب ها می تواند به شدت لب ها را دچار کم آبی و خشکی کند. خروپف معمولا به دلیلی مشکلاتی مانند بزرگی لوزه ها، آدنوئیدها یا آپنه خواب ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه بدنسازی حجمی برای افراد مبتدی، متوسط و حرفه ای

۸. استرس

همه ما می دانیم که تقریبا تمام مشکلات سلامتی می توانند ریشه در استرس داشته باشند. آیا با لیسیدن یا جویدن لب های خود به استرس واکنش نشان می دهید؟ تماس مداوم لب ها با بزاق دهان که از نظر شیمیایی برای کمک به تجزیه و هضم غذا ساخته شده است، می‌تواند باعث خشکی و تحریک لب ها شود. بسیاری از مردم از این عادت خود بی اطلاع هستند.

از دوستان و اعضای خانواده خود بخواهید که در زمان مواجه شدنتان با استرس، شما را تحت کنترل داشته باشند و بررسی کنند که آیا لب های خود را لیس می زنید یا می جوید؟ و اگر چنین کاری می کنید به شما تذکر دهند.همچنین می توانید سعی کنید راه های سالم تری برای مدیریت استرس پیدا کنید، مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن.

همچنین بخوانید: بهترین زمان مدیتیشن چه وقتی است؟
۸ علت ترک لب ها و نحوه درمان آن

علائم ترک لب ها

علائم ترک خوردن لب ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها
  • زخم شدن لب ها
  • تورم لب ها
  • سرخی لب ها
  • خونریزی لب ها در موارد شدید ترک خوردگی

بهترین روش های درمانی برای ترک لب ها

۱. به علت زمینه ای رسیدگی کنید

اگر ترک خوردن لب های شما به دلیلی رخ می دهد که می توانید آن را کنترل کنید، مانند استفاده از محصول یا ماده غذایی خاص، می توانید با اجتناب از آن، مشکل را حل کنید.

به همین ترتیب، اگر علائم شما به دلیل مصرف مکمل های ویتامین A یا B12 است، با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد نحوه تنظیم دوز مصرفی صحبت کنید یا نحوه مصرف آن را تغییر دهید. مثلا از نوع خوراکی به تزریق تغییر دهید.

همچنین اگر فکر می کنید ممکن است به بیماری مبتلا باشید، با پزشک خود در مورد مراحل درمانی مناسب و بهترین روش مدیریت علائم بیماری صحبت کنید.

همچنین بخوانید: ۲۰ ماده غذایی سرشار از ویتامین آ برای تقویت چشم

۲. از نرم کننده استفاده کنید

بهترین روش برای درمان ترک خوردگی لب ها، استفاده از نرم کننده هایی مانند وازلین است. همچنین بالم لب های تهیه شده از موم نیز می توانند موثر باشند. نکته مهم این است که از این نرم کننده ها باید به طور منظم استفاده کنید تا موثر واقع شوند.

بیشتر بخوانید: ۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

۳. از رطوبت ساز استفاده کنید

شما می‌توانید از رطوبت ساز و دستگاه بخور استفاده کنید. این دستگاه ها باعث افزایش رطوبت هوای محیط شده و به پیشگیری و درمان ترک لب ها کمک می کنند.

همچنین بخوانید: فواید بخور گرفتن برای سلامتی

۴. آب بیشتری بنوشید

اگر کم آبی باعث خشکی لب های شما شده است، باید سعی کنید آب بیشتری بنوشید، مخصوصا اگر ورزش می کنید. اکثر بزرگسالان نیاز به نوشیدن بین ۹ تا ۱۲.۵ لیوان آب در طول روز دارند.

در همین رابطه: آیا نوشیدن ۸ لیوان آب در روز واقعا ضروری است؟

۵. استفاده از پماد هیدروکورتیزون

اگر لب های شما به درمان های قبلی پاسخ ندهند، معمولا پزشکان پماد هیدروکورتیزون ۲.۵ درصد را تجویز می کنند که باید چهار بار در روز استفاده شود. این پماد با آنکه یک پماد استروئیدی کم قدرت است، اما می تواند تاثیرات بسیار زیادی در رفع خشکی لب داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر لب هایتان دچار علائم زیر شدند باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد
  • تراوش
  • خون ریزی
  • عدم بهبودی بعد از ۲-۳ هفته

ترک لب ها در موارد نادر می تواند به دلیل سوء تغذیه ایجاد شود. سایر علائم سوء تغذیه عبارتند از:

  • کاهش وزن ناخواسته
  • کاهش اشتها یا عدم علاقه به غذا
  • خستگی یا ضعف
  • احساس سرما
  • طولانی شدن زمان بهبودی زخم ها یا بیماری ها
  • احساس افسردگی

اگر فکر می کنید ممکن است دچار سوء تغذیه شده باشید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

منبع: livestrong

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.