فواید آلوئه ورا برای پوست به طور کامل

فواید آلوئه ورا برای پوست به طور کامل

فواید آلوئه ورا برای پوست بر کسی پوشیده نیست و تقریبا همه ما می دانیم که این گیاه شگفت انگیز دارای خواص زیادی می باشد. اما در صورتی که دقیقا نمی دانید این فواید کدامند، می توانید این مطلب را دنبال کنید.

خواص آلوئه ورا به قدری زیاد است که حتی در زمان مصریان باستان هم به آن لقب «گیاه جاودانگی» داده بودند که نشان از این دارد که در آن زمان هم مورد استفاده انسان ها قرار می گرفته است.

از آن زمان تا کنون آلوئه ورا مورد استفاده دارویی قرار گرفته است و یکی از پر کاربرد ترین خواص آن، درمان آفتاب سوختگی است.

آلوئه ورا نوعی کاکتوس از خانواده سوسنیان است. این گیاه در آب و هوای خشک مانند مناطقی از آفریقا و هند یافت می شود و از قرن ها پیش در پزشکی استفاده شده است.

اگر یک برگ آلوئه ورا را به صورت افقی برش دهیم، ژل آن به رنگ روشن خارج می شود که وقتی از بقیه قسمت های گیاه جدا می شود می توان از آن به صورت موضعی برای بهبود زخم ها و تسکین پوست استفاده کرد.

مطالعات مختلفی برای بررسی فواید آلوئه ورا انجام شده است که مشخص می کنند آلوئه ورا در واقع دارای خواص متعددی است که در درمان انواع بیماری های پوست و مو و موارد دیگر موثر است.

همچنین گفته شده که در درمان زخم ها و سوختگی ها، عفونت های پوستی جزئی، کیست ها، دیابت و چربی خون مفید است و حتی می تواند در درمان بیماری های جدی تر مانند اگزما، تبخال تناسلی، شوره سر، پسوریازیس و… نقشی موثر ایفا کند.

البته فواید آلوئه ورا تنها به پوست و مو ختم نمی شود و ژل آن قابل خوردن است و معمولا به صورت شربت مصرف می شود. خوردن این ژل باعث بهبود هضم و عملکرد دستگاه گوارش، بهبود عملکرد دستگاه ایمنی می شود و سرشار از مواد مغذی می باشد.

ابتدا شما را با خواص تغذیه ای آلوئه ورا آشنا می کنیم و سپس فواید آن برای پوست را مورد بررسی قرار می دهیم.

ارزش غذایی آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی انواع زیادی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و فیبر است که هرکدام از آن ها برای سلامت انسان مفید است که در ادامه تعدادی از مهم ترین آن ها را نام می بریم:

  • ویتامین های A، B، C، D و E
  • ویتامین B12 (آلوئه ورا یکی از معدود گیاهانی است که حاوی این ویتامین می باشد)
  • مس
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • روی (زینک)

تا کنون بیش از 75 ترکیب مختلف در آلوئه ورا پیدا شده است در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونه ژل آلوئه ورا را استخراج کنیم؟

قبل از آنکه بتوانید از فواید آلوئه ورا برای پوست استفاده کنید به یاد گیری نحوه استخراج ژل آن احتیاج دارید. در ادامه به طور خلاصه نحوه خارج کردن ژل آلوئه ورا را به شما آموزش می دهیم.

ابتدا یک یا چند برگ بزرگ و ضخیم انتخاب کنید. سپس برگ را ازر نزدیکی پایه گرفته و محکم و آرام بکشید. برگ های آلوئه ورا معمولا راحت کنده می شوند. مراقب باشید انگشتان خود را بر روی خار های آن قرار ندهید.

نگامی که برگ های آلوئه ورا را برداشتید، از یک چاقوی تیز استفاده کنید و لبه های خاردار آن را جدا کنید تا مزاحم کارتان نباشند و به دستانتان آسیب نزنند. سپس برگها را به صورت طولی و از بغل باز کنید.

در پایان با یک قاشق ژل مورد نظر را از برگ جدا کرده و درون ظرفی بریزید.

فواید آلوئه ورا برای پوست

۱- درمان آفتاب سوختگی

اولین مورد از فواید آلوئه ورا برای پوست درمان سوختگی می باشد. آلوئه ورا از طریق فعالیت های بهبودی قدرتمند خود در سطح پوست، یک لایه از سلول های خارجی پوست را پوشش می دهند تا از آفتاب سوختگی در امان بمانند. این ماده به عنوان یک لایه محافظ روی پوست عمل می کند و به آن رطوبت کافی می رساند.

در مواردی که آفتاب سوختگی ایجاد شده باشد به علت خواص تغذیه ای و خواص آنتی اکسیدانی، پوست سریع تر بهبود می یابد.

۲- مرطوب کننده

آلوئه ورا بدون آسیب رساندن به پوست، هم چربی ها را از بین می برد و هم آن را مرطوب نگه می دارد. بنابراین برای هر کسی که پوست چرب دارد مناسب است.

برای زنانی که از لوازم آرایش مبتنی بر مواد معدنی استفاده می کنند، آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده عالی عمل می کند و برای قبل از آرایش مناسب است که مانع از خشک شدن پوست می شود.

برای مردان هم ژل آلوئه ورا را می توان به عنوان یک افترشیو (لوسیون بعد از اصلاح صورت) استفاده کرد زیرا خواص درمانی آن می تواند آسیب های ناشی از اصلاح را کاهش دهد.

۳- درمان جوش و آکنه

یکی دیگر از فواید آلوئه ورا برای پوست، درمان جوش و آکنه است. ژل آلوئه ورا حاوی دو هورمون اکسین و گیبرلین می باشد. این دو هورمون باعث بهبودی زخم می شود و دارای خواص ضد التهابی است.

گیبرلین در آلوئه ورا به عنوان یک هورمون محرک رشد سلول های جدید عمل می کندکه باعث می شود پوست به سرعت و به طور طبیعی خودش را ترمیم کند.

آلوئه ورا به عنوان یک مسکن پوست می تواند التهابات، تاول ها و خارش سطح پوست را درمان کند. از این گیاه بی نظیر برای درمان پسوریازیس، آکنه و اگزما استفاده زیادی می شود.

۴- مبارزه با پیری

با بالا رفتن سن، همه افراد نگران ظاهر و خطوط صورت و از دست دادن کشش در پوست خود می شوند. برگ های آلوئه ورا شامل آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، ویتامین C و E می باشد که می توانند به بهبود خشکی پوست و حفظ رطوبت آن کمک کنند. در واقع مبارزه با پیری یکی دیگر از فواید آلوئه ورا برا پوست می باشد.

۵- درمان ترک های پوست

پوست انسان یک تکه و بسیار گسترده است و دارای انعطاف پذیری لازم برای رشد و انجام کشش های معمولی می باشد. اما در صورتی که بیش از حد کشیده شود  یا خیلی سریع حجم بدن افزایش یابد (مانند بارداری، افزایش و کاهش سریع وزن)، دچار پارگی های خفیفی می شود که ترک های پوستی معروف هستند.

یکی دیگر از فواید آلوئه ورا برای پوست، درمان این ترک ها می باشد. ژل آلوئه ورا باعث رفع این ترک ها شده و آن ها را درمان می کند.

۶- سرشار از مواد مغذی

همانطور که در ابتدای مطلب فواید آلوئه ورا برای پوست به آن اشاره شد، آلوئه ورا دارای بیش از ۷۵ نوع مواد مغذی از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و قندها گرفته تا آنتراکینون ها یا ترکیبات فنلی، لیگنین، ساپونین ها، استرول ها، اسید آمینه و سالیسیلیک اسید، می باشد.

مصرف خوراکی آن علاوه بر پوست، برای دستگاه گوارش و بسیاری موارد دیگر مفید است.

۷- درمان پیوره (بیماری بافت های اطراف دندان)

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Ethnopharmacology، آلوئه ورا در درمان بیماری های لثه مانند ویت گنگی و پیوره بسیار موثر است و خونریزی، التهاب و ورم لثه را کاهش می دهد.

این گیاه در واقع یک ضد عفونی کننده قوی می باشد که خواص ضد قارچی آن به شدت در حل مشکل التهاب دهان، آفت دهان و ترک های گوشه های لب مفید است. آخرین مورد از فواید آلوئه ورا برای پوست، درمان پیوره می باشد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.