راه های جلوگیری از سقط جنین در اوایل بارداری

راه های جلوگیری از سقط جنین در اوایل بارداری

آیا سقط جنین در ماه های اولیه قابل جلوگیری است؟ درست است که بعضی چیزها خارج از کنترل ما هستند و بسیاری از سقط های اولیه طبیعی هستند اما با این وجود ما می توانیم اقدامات احتیاطی را برای کاهش خطر سقط جنین انجام دهیم.

خطر سقط جنین در ماه های اول بارداری بیشتر از ماه های دیگر است و این سقط جنین ها می توانند دلایل بسیاری داشته باشند که در صورت احساس هرگونه نشانه و علامتی از آن، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات جلوگیری از سقط جنین انجام شود یا اگر جنین سقط شده باشد، از عوارض بعد از آن جلوگیری شود.

در ادامه چند پیشنهاد به شما می دهیم تا بتوانید از این مشکل تا حدی جلوگیری کنید.

 

راه های جلوگیری از سقط جنین

– بررسی سلامت

هم پدر و هم مادر ابتدا باید با پزشک مشورت کنند تا بدانند که آیا برای داشتن فرزند مناسب هستند یا خیر. اگر هر کدام از آنها مریض یا ضعیف باشد ممکن است کودک ناسالم به دنیا بیاید یا حتی منجر به سقط جنین شود.

 

– مصرف الکل و سیگار

این یک واقعیت ثابت شده است که مصرف الکل و کشیدن سیگار به خصوص از جانب مادر می تواند خطرات زیادی برای جنین داشته باشد اما با این حال این موضوع جدی گرفته نمی شود. حتما مصرف این دو را کنار بگذارید.

 

– کنترل شرایط پزشکی

اگر مشکلاتی مانند پرفشاری خون، تیروئید یا دیابت دارید، ابتدا آنها را کنترل کنید و سپس برای داشتن یک کودک را برنامه ریزی کنید.

 

– مکمل

سه ماه قبل از تخمک گذاری، پس از مشاوره با دکتر، باید مکمل های اسید فولیک را مصرف کنید، به طوری که در اوایل بارداری کمبود مواد مغذی در شما وجود نداشته باشد.

 

– رژیم غذایی

بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید زیرا رژیم غذایی مادر برای رشد کودک بسیار مهم است. ویتامین ها و مواد معدنی برای هر دو (مادر و فرزند) مفید هستند، بنابراین سبزیجات و میوه ها باید در رژیم غذایی قرار گیرند. مصرف کافئین (چای و قهوه) را محدود کنید.

 

– چکاپ پزشکی

دکتر خود را به طور منظم یا در زمان هایی که توسط او برایتان تعیین می کند ملاقات کنید و تمام آزمایشات لازم را انجام دهید و نتایج را برای بررسی به پزشک ارائه دهید. اگر قبلا سقط جنین به دلیل هر گونه عفونت و عدم تعادل هورمونی داشته اید حتما به دنبال یک مشاوره باشید.

 

– دیگر موارد برای جلوگیری از سقط جنین

باید از استرس دوری کنید زیرا یکی از دلایل اصلی سقط جنین در اوایل بارداری می باشد. استراحت نباید بیش از حد باشد و بعضی از تمرین های ورزشی ساده در دوران بارداری توصیه می شود اما باید طبق توصیه پزشک انجام شوند. در زنانی که بعد از سن 35 سالگی باردار می شوند معمولا مشکلات پس از زایمان رخ می دهد بنابر این باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند.

خبر بارداری احتمالا خوشحال کننده ترین خبری است که زن و شوهر می توانند بشنوند اما این خبر همراه با شادی مسئولیت زیادی را به ویژه برای مادر در پی دارد. مادر در تمام ۹ماه دوران بارداری باید از خود مراقبت کند اما مراحل اولیه حاملگی بسیار مهم تر هستند و باید توجه ویژه تری به آن داشت.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.