۵ درمان خانگی جوش بسیار قوی

۵ درمان خانگی جوش بسیار قوی

درمان خانگی جوش صورت برای بسیاری از افراد هم راحت تر است و هم ارزان تر تمام می شود. جوش یکی از شایع ترین عارضه های پوستی در جهان است و تقریبا ۸۵ درصد مردم با آن روبرو می شوند.

درمان های معمول جوش می تواند گران باشد و اغلب عوارض جانبی نامطلوب مانند خشکی، قرمزی و تحریک به همراه دارند. این باعث شده است که بسیاری از مردم به دنبال چگونگی درمان جوش به صورت طبیعی و در خانه هستند. اینترنت و مجلات پر شده است از پیشنهادات مختلف برای درمان جوش صورت! اما آیا این درمان ها واقعا کار می کنند؟

این مطلب شامل ۵ درمان خانگی جوش صورت می باشد که کاملا علمی می باشند و بر اساس تحقیقات انجام گرفته تهیه شده اند.

علت جوش زدن چیست؟

جوش زدن زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست توسط سلول های مرده و چربی ها بسته می شوند.

هر منفذ پوست به یک غده چربی متصل است که مواد چرب تولی می کند. چربی زیاد می تواند این منافذ را مسدود کند و باعث رشد باکتری هایی مانند پروپیونی باکتریوم (Propionibacterium) یا پروپیونی باکتریوم آکنس (Propionibacterium acnes) شود.

گلبول های سفید خون شما برای حفظ ایمنی به این باکتری ها حمله کرده و منجر به التهاب و ایجاد جوش می شوند. برخی از جوش ها دارای علائم شدیدی هستند اما معمولا نشانه های آن ها شامل لکه های سفید، سیاه و جوش های قرمز رنگ است.

بسیاری از عوامل از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، استرس، تغییرات هورمون و عفونت ها در بیشتر شدن جوش ها موثرند به آن کمک می کنند.

در ادامه ۵ درمان خانگی جوش را به شما معرفی می کنیم که شاید بخواهید امتحان کنید.

۱- درمان خانگی جوش با سرکه سیب

سرکه سیب هم مانند بقیه سرکه ها از توانایی مبارزه با بسیاری از باکتری ها و ویروس ها شناخته شده است. این سرکه حاوی چندین اسید آلی است که در تحقیقات ثابت شده است توانایی از بین بردن پروپیونی باکتریوم آکنس را دارد.

همچنین ثابت شده است که سوکسینیک اسید موجود در سرکه سیب می تواند التهاب ناشی از جوش را از بین ببرد و برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم جوش بسیار مفید است.

همچنین تحقیقات نشان داده است که لاکتیک اسید جای زخم های جوش را بهبود می بخشد و علاوه بر این، سرکه سیب ممکن است به خشک کردن چربی بیش از حد پوست کمک کند که باعث پیشگیری از به وجود آمدن جوش در همان اول کار می شود.

نحوه استفاده

  • ۱ قاشق سوپخوری سرکه سیب و ۱ قاشق سوپخوری آب را را مخلوط کنید. برای پوست های حساس از آب بیشتری استفاده کنید.
  • به آرامی مخلوط را با استفاده از توپ پنبه ای به پوست بمالید.
  • بگذارید ۵ تا ۲۰ ثانیه روی پوست بماند سپس با آب بشویید.
  • این کار را به صورت مرتب ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

به این نکته دقت داشته باشید که سرکه سیب می تواند پوست شما را تحریک کند و حتی کمی باعث سوزش شود، بنابراین همیشه آن را با مقداری آب رقیق کنید و سپس استفاده نمایید.

۲- درمان خانگی جوش با زینک (روی)

روی یک ماده غذایی ضروری است که برای رشد سلول، تولید هورمون، متابولیسم و ​​عملکرد ایمنی بدن اهمیت دارد. همچنین یکی از معروف ترین درمان های طبیعی برای جوش است. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به جوش دارای سطوح پایینتری از روی در خون خود هستند.
مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف روی به صورت خوراکی باعث کاهش جوش می شود.

در یک تحقیق که بر روی ۴۸ بیمار مبتلا به جوش انجام شد، به آن ها مکمل های خوراکی زینک سه بار در روز دادند. پس از هشت هفته، ۳۸ بیمار با کاهش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی روبرو شدند!

دوز دقیق زینک برای درمان جوش تعیین نشده است، اما در مطالعات متعدد نشان داده است که با مصرف از ۳۰ تا ۴۵ میلی گرم زینک در روز می تواند موجب کاهش قابل توجه جوش ها شود.

بیشتر میزان توصیه شده برای مصرف زینک 40 میلی گرم در روز است، بنابراین بهتر است از این مقدار تجاوز نکنید مگر اینکه تحت نظارت یک پزشک باشید. مصرف بیش از حد روی باعث عوارض جانبی مانند درد معده و تحریک روده می شود.

همچنین دقت داشته باشید که استفاده از زینک بر روی سطح پوست موثر نیست و احتمالا دلیل آن عدم توانایی پوست برای جذب آن است.

۳- درمان خانگی جوش با عسل و دارچین

عسل و دارچین، هردو از منابع غنی آنتی اکسیدان ها هستند. مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها در از بین بردن جوش ها موثرند. از این دو ماده بیشتر به خاطر خواص ضد باکتریایی آن ها استفاده می کنند.

در حالی که خواص ضد التهابی آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد باکتریایی عسل و دارچین ممکن است به پوست مبتلا به جوش کمک کنند اما هیچ گونه مطالعه در مورد توانایی آن ها در درمان جوش وجود ندارد.

طرز تهیه ماسک عسل و دارچین

  • ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای خوری دارچین را با هم مخلوط کنید تا به ترکیبی خمیری برسید.
  • بعد از تمیز کردن پوست، ماسک را روی صورت خود قرار دهید و آن را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به حال خود رها کنید.
  • ماسک را به طور کامل بشویید و صورت خود را خشک کنید.

۴- درمان خانگی جوش با روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از معروف ترین و پر استفاده ترین درمان ها برای جوش و التهاب در آمریکا و استرلیا و بسیاری از نقاط دیگر جهان می باشد. این روغن از نوعی درخت کوچک در استرالیا تهیه می شود که بومی آن جا می باشد.

روغن درخت چای علاوه بر خاصیت ضد التهابی، دارای ویژگی ضد باکتری نیز می باشد و در از بین بردن باکتری های روی پوست موثر است.

طبق تحقیقات صورت گرفته، استفاده از روغن درخت چای نمی تواند به سرعت جوش ها را از بین ببرد و حداقل به ۳ماه استفاده مداوم نیاز دارد.

روغن درخت چای بسیار قوی است و باید پیش از استفاده حتما آن را رقیق کنید.

طرز استفاده از روغن درخت چای

  • روغن درخت چای را با آب به نسبت ۱ به ۹ ترکیب کنید.
  • توپ پنبه ای را به آن آغشته کنید بر روی جوش ها بمالید.
  • این کار را به صورت مرتب ۱ الی ۲ بار در روز تکرار کنید.

۵- درمان خانگی جوش با چای سبز

چای سبز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و نوشیدن آن می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. مطالعاتی وجود ندارد که به بررسی مزایای نوشیدن چای سبز در مورد جوش بپردازد، اما ثابت شده است که استفاده مستقیم آن بر روی پوست می تواند موثر باشد.

دلیل موثر بودن آن وجود زدینه ها و تانن ها در چای سبز است که هر دو در مبارزه با باکتری ها موثر هستند و در نتیجه می توانند با جوش ها بجنگد.

مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده ۲ تا ۳ درصد از عصاره چای سبز به طور قابل توجهی باعث کاهش تولید جوش بر روی پوست می شود. شما می توانید کرم ها و لوسیون هایی که حاوی چای سبز هستند را خریداری کنید اما بهتر است آن را به صورت خانگی تهیه و استفاده کنید.

طرز استفاده از چای سبز

  • چای سبز را در آب جوش برای ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید.
  • اجازه دهید چای خنک شود.
  • با استفاده از یک توپ پنبه ای چای را روی پوست بمالید.
  • اجازه دهید خشک شود، سپس با آب بشویید.

همچنین می توانید برگ های باقی مانده چای سبز را با عسل مخلوط کرده و بر روی پوستتان قرار دهید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.