15 علائم کمبود ویتامین C و راه حل آن ها

15 علائم کمبود ویتامین C و راه حل آن ها

علائم کمبود ویتامین C را باید بشناسیم و آن ها را جدی بگیریم. این ویتامین یکی از ضروری ترین ویتامین های بدن می باشد که از راه تغذیه تامین می شود و باید به طور مرتب به بدن رسانده شود.

در حالی که کمبود ویتامین C در کشورهای توسعه یافته به دلیل دسترسی به محصولات تازه و اضافه کردن ویتامین C به برخی غذاها و مکمل ها، نسبتا نادر است، اما هنوز حدود 7 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا دچار کمبود ویتامین C می باشند.

شایع ترین عواملی که باعث کمبود ویتامین C می شوند عبارتند از: رژیم غذایی ضعیف، مصرف الکل، بی اشتهایی، بیماری های شدید روانی، سیگار کشیدن و دیالیز.

در حالی که علائم کمبود ویتامین C شدید می تواند چندین ماه طول بکشد، اما تعدادی نشانه خفیف وجود دارند که می تواند با دقت به آن ها، این کمبود را تشخیص داد.

در ادامه ۱۵ علائم کمبود ویتامین C را به شما معرفی می کنیم تا با دقت به آن ها بتوانید این کمبود را تشخیص داده و برای رفع آن تلاش نمایید. در پایان هم چند راه حل و منابع غنی از ویتامین C را به شما معرفی می کنیم. با گومگ همراه باشید.

 

علائم کمبود ویتامین C

1- پوست خشن و ناهموار

ویتامین C نقش کلیدی در تولید کلاژن دارد. کلاژن پروتئینی است که در ساختمان بافت هایی مانند پوست، مو، مفاصل، استخوان ها و عروق خونی نقش دارد.

هنگامی که سطح ویتامین C کم است، ممکن است به یک بیماری پوستی به نام کراتوز پیلاریس مبتلا شوید. این بیماری که به بیماری پوست مرغی نیز معروف است باعث جمع آوری کراتین در منافذ پوست پشت ران و باسن می شود.

بیماری پوست مرغی ناشی از کمبود ویتامین C به طور معمول پس از سه تا پنج ماه مصرف این ویتامین برطرف می شود.

البته لازم به ذکر است که عوامل زیادی در ابتلا به کراتوز پیلاریس نقش دارند، بنابراین تنها ابتلا به آن برای تشخیص کمبود ویتامین C کافی نیست.

 

2- پیچ خوردن موهای بدن

کمبود ویتامین C می تواند سبب پیچ خوردگی موهای بدن شود و دلیل آن ایجاد نقص در مواد تشکیل دهنده آن ها است.

پیچ خوردگی مو به عنوان یکی از علائم مهم کمبود ویتامین C شناخته شده است، اما ممکن است نتوان خیلی دقیق آن را تشخیص داد. زیرا موهای آسیب دیده و پیچ خورده به احتمال زیاد شکسته می شوند.

ناهنجاری های مو اغلب طی یک ماه با مصرف مقدار کافی ویتامین C حل می شوند.

 

3- قرمز شدن فولیکول های مو

فولیکول های مویی که روی سطح پوست قرار دارند حاوی رگ های خونی کوچکی هستند که خون و مواد مغذی را به این منطقه می رسانند.

هنگامی که بدن دچار کمبود ویتامین C می شود، این رگ های خونی کوچک شکننده می شوند و به راحتی تجزیه می شوند و باعث ایجاد لکه های قرمز و کوچکی در اطراف فولیکول های مو می شوند. این بیماری یکی از مستند ترین علائم کمبود ویتامین C می باشد.

به طور معمول مصرف مکمل های ویتامین C این مشکل را ظرف دو هفته حل می کند.

 

همچنین بخوانید: بهترین موادی که ویتامین D و کلسیم دارند

 

4- ناخن قاشقی با نقاط و خطوط قرمز

بیماری ناخن های قاشقی با شکل مقعر آنها قابل تشخیص است و ناخن ها در این حال اغلب نازک و شکننده هستند. این بیماری بیشتر با کم خونی ناشی از کمبود آهن مرتبط است، اما با کمبود ویتامین C هم ارتباط دارد.

نقاط قرمز یا خطوط عمودی بر روی ناخن، ممکن است در طول مدت کمبود ویتامین C به علت پارگی رگ های خونی که به راحتی تجزیه می شوند، ظاهر شوند.

در حالی که این بیماری یکی از علائم کمبود ویتامین C می باشد اما نباید آن را تنها راه تخصی دانست، چون دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد.

 

5- پوست خشک و آسیب دیده

ویتامین C پوست را سالم نگه می دارد و از آسیب های اکسیداتیو ناشی از نور خورشید و قرار گرفتن در معرض آلودگی ها مانند دود سیگار محافظت می کند. همچنین تولید کلاژن را افزایش می دهد که باعث صافی و زیبایی پوست می شود.

مصرف میزان کافی ویتامین C باعث شادابی و طراوت پوست می شود اما کمبود آن باعث خشکی و ایجاد چین و چروک در پوست خواهد شد.

در حالی که خشکی و آسیب دیدگی پوست می تواند از علائم کمبود ویتامین C باشد، اما این مشکل می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. بنابراین این، این علامت به تنهایی برای تشخیص کمبود ویتامین C کافی نیست.

 

6- کبودی

کبود شدن زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی در زیر پوست پاره می شوند و باعث خونریزی در نواحی اطراف می شوند. کبودی یکی علائم معمول کمبود ویتامین C است زیرا تولید کم کلاژن باعث تضعیف رگهای خونی می شود.

کبودی های ناشی از کمبود ویتامین C ممکن است در قسمتهای وسیعی از بدن به وجود بیایند یا به صورت نقاط کوچک و بنفش زیر پوست ظاهر شوند.

کبودی یکی از اولین علائم واضح کمبود است و باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود.

 

7- دیر خوب شدن زخم ها

از آنجا که کمبود ویتامین C باعث کاهش سرعت تشکیل کلاژن می شود، زخم ها به آرامی بهبود می یابند. تحقیقات نشان داده است زخم های افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، نسبت به افرادی که دارای سطح لازم از آن هستند،دیرتر ترمیم می شود.

در موارد شدید کمبود ویتامین C، حتی ممکن است زخم های قدیمی دوباره باز شوند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

این علامت یکی از پیشرفته ترین علائم کمبود ویتامین C است و به طور معمول دیده نمی شود تا زمانی که کسی برای چندین ماه کمبود داشته باشد.

 

8- درد و ورم مفاصل

از آنجایی که مفاصل حاوی مقدار زیادی بافت غنی از کلاژن هستند، می توانند تحت تاثیر کمبود ویتامین C قرار گیرند. بسیاری از موارد گزارش شده درد مفاصل ناشی از کمبود شدید این ویتامین می باشد.

خونریزی در داخل مفاصل نیز ممکن است در افرادی که کمبود ویتامین C دارند، موجب تورم و درد بیشتری شود.

هر دو این علائم را می توان با مصرف مکمل های ویتامین C درمان کرد و معمولا در عرض یک هفته از بین می روند.

 

همچنین بخوانید: علائم کمبود ویتامین B12 که باید بدانید

9- استخوان های ضعیف

کمبود ویتامین C می تواند سلامت استخوان را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع، مصرف کم این ویتامین با افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان مرتبط است.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین C نقش مهمی در تشکیل استخوان دارد، بنابراین کمبود آن می تواند باعث کاهش میزان استحکام استخوان شود.

اسکلت کودکان ممکن است به طور خاص تحت تاثیر کمبود ویتامین C قرار بگیرند، زیرا هنوز در حال رشد هستند و این کمبود می تواند آن ها را دچار نقص کند.

 

10- خونریزی لثه و تخریب دندان ها

قرمزی، تورم و خونریزی لثه یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین C است که بسیار شایع می باشد. کمبود ویتامین C بافت لثه را تضعیف و ملتهب می کند و رگهای خونی به راحتی خونریزی می کنند.

در مراحل پیشرفته کمبود ویتامین C، ممکن است لثه ها کبود و فاسد شوند.

 

11- تضعیف ایمنی

مطالعات نشان می دهند که ویتامین C در داخل سلول های ایمنی بدن قرار می گیرد تا به آنها در از بین بردن عفونت ها کمک کند و پاتوژن های بیماری را از بین ببرد.

کمبود ویتامین C باعث تضعیف ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت همراه است، از جمله بیماری های جدی که می تواند به وجود بیاورد می توان سینه پهلو را نام برد.

در واقع سلول های بسیاری از افراد مبتلا به کمبود ویتامین C، ضعیف شده و در موارد شدید تر از بین می روند.

 

12- کم خونی و کمبود آهن

کمبود ویتامین C، کمبود آهن و کم خونی همیشه با یکدیگر همراه می باشند. علائم کم خونی ناشی از فقر آهن شامل رنگ پریدگی، خستگی، تنگی نفس در طی ورزش، پوست و موی خشک، سردرد و ناخن های قاشقی شکل هستند.

سطح پایین ویتامین C ممکن است به کم خونی ناشی از کمبود آهن کمک کند زیرا این ویتامین در جذب آهن نقش مهمی ایفا می کند.

همچنین کمبود ویتامین C باعث خونریزی بیش از حد می شود که می تواند به کم خونی کمک کند.

اگر مدتی است که دچار کمبود آهن شده اید بهتر است سطح ویتامین خود را چک کنید، شاید مشکل از کمبود ویتامین سی باشد.

 

13- خستگی و بی حالی

دو مورد از اولین علائم کمبود ویتامین C عبارتند از: خستگی و بی حالی. این علائم حتی ممکن است قبل از اینکه دچار کمبود پیشرفته شوید، ظاهر شوند.

اگر به تازگی دچار این علائم شده اید می توانید در طی چند رو استفاده کافی از ویتامین C، مشکل را بطرف کنید و آن را جبران کنید. حتی در مواردی در طی 24 ساعت این مشکل حل می شود.

 

14- افزایش وزن غیر عادی

ویتامین C ممکن است با تنظیم میزان چربی، تولید هورمون های کاهش استرس و کاهش التهاب مرتبط باشد. تحقیقات رابطه بین مصرف کم ویتامین C و افزایش چربی بدن ارتباطی پیدا کرده اند اما مشخص نیست که آیا این رابطه دقیقا به چه شکلی اتفاق می افتد.

جالب است بدانید که کمبود ویتامین C با افزایش مقدار چربی شکم، حتی در افراد دارای وزن طبیعی، ارتباط دارد.

در حالی که افزایش وزن یک علامت دقیق برای تشخیص کمبود ویتامین C نیست اما در صورت رد سایv علائم کمبود ویتامین C، می تواند مورد آزمایش قرار بگیرد.

 

15- التهاب شدید و استرس اکسیداتیو

ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین های محلول در آب بدن است که به درمان آسیب های سلولی با خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کند. در نتیجه می تواند از استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن جلوگیری کند.

مصرف کم ویتامین C باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو می شود و این موارد با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط هستند.

 

 

بهترین منابع غذایی ویتامین C

مصرف خوراکی روزانه ویتامین C برای مردان ۹۰ میلی گرم و برای زنان ۷۵ میلی گرم می باشد. البته به افراد سیگاری توصیه می شود که ۳۵ میلی گیرم بیشتر از نیاز روزانه استفاده کنند، زیرا تنباکو باعث کاهش جذب ویتامین C می شود.

تعدادی از بهترین منابع دریافت ویتامین C عبارتند از:

  • گیلاس
  • گواوا
  • انگور فرنگی سیاه
  • فلفل قرمز شیرین
  • کیوی
  • لیمو
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • پاپایا
  • کلم بروکلی
  • جعفری
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.