تمام ویتامین ها برای درمان ریزش مو + مقدار مصرف

تمام ویتامین ها برای درمان ریزش مو + مقدار مصرف

ریزش مو از چالش برانگیز ترین مشکلات افراد، به خصوص مردان در سراسر جهان است و همین موضوع باعث پررنگ شدن نقش ویتامین های مورد نیاز برای درمان ریزش مو شده است. این مشکل زمانی جدی تر می شود که افراد از ریزش شدید مو احساس خجالت داشته باشند و نتوانند با آن کنار بیایند. متخصصان می گویند ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو در روز کاملا طبیعی است اما زمانی که ریزش موها بیش از این حد باشد، می تواند نشان دهنده وجود مشکلی بزرگتر از ریزش طبیعی موها باشد. لازم به ذکر است که عواملی مانند بیماری ها، استرس و کمبود ویتامین ها می توانند بر سلامت موهای شما تاثیر بگذارند.

یکی از روش های اصلی درمان ریزش مو، بررسی رژیم غذایی است. حفظ یک سبک زندگی سالم نقش مهمی در داشتن موهایی شاداب، بلند و ضخیم دارد، بنابراین باید به مصرف و جذب ویتامین های مورد نیاز رشد موها دقت کافی داشته باشید.

در این مطلب شما را با تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای درمان ریزش مو آشنا می کنیم و مقدار مصرف روزانه هریک را توضیح می دهیم.


آنچه در این مقاله می خوانید:


تمام ویتامین ها برای درمان ریزش مو + مقدار مصرف

بهترین ویتامین ها برای درمان ریزش مو

ویتامین ها تاثیرات شگفت انگیزی روی موها می گذارند. از این تاثیرات می توان به افزایش رشد سلول های مویی، جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به موها، جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها و تحریک رشد فولیکول های مو اشاره کرد.

در ادامه تمام ویتامین های مورد نیاز برای افزایش رشد، افزایش ضخامت و درمان ریزش مو را به شما معرفی می کنیم:

بیوتین

بیوتین که با نام ویتامین B7 نیز شناخته می شود، تولید کراتین را افزایش می دهد. کراتین در تحریک و افزایش رشد فولیکول های مو بسیار موثر است. کمبود بیوتین به ندرت اتفاق می‌افتد و افراد بسیار کمی به آن دچار می شوند. شما می توانید این ویتامین را در بسیاری از مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی، آجیل، سیب زمینی شیرین و دانه ها پیدا کنید.

مقدار توصیه شده مصرف بیوتین برای بزرگسالان 30 میکروگرم در روز است.

بهترین زمان مصرف بیوتین برای درمان ریزش مو، خوردن آن با وعده صبحانه است.

ویتامین A

سلول های مو سریع تر از تمام قسمت های دیگر بدن رشد می کنند و به همین علت ویتامین A بهترین سوختی است که برای این رشد سریع می توانند داشته باشند. زمانی که بدن شما ویتامین A را جذب می کند، سبوم تولید می کند. سبوم یک ماده روغنی است که پوست سر شما را مرطوب می کند و فولیکول های مو را سالم نگه می دارد. بنابراین کمبود ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود.

اگر می خواهید مصرف ویتامین A را افزایش دهید، بهتر است از مواد غذایی حاوی بتاکاروتن استفاده کنید. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. برخی از مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن عبارتند از سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج، اسفناج و کلم پیچ. همچنین علاوه بر این موارد می توانید ویتامین A را در روغن جگر ماهی، تخم مرغ، ماست و شیر هم پیدا کنید.

مقدار توصیه شده مصرف ویتامین A برای مردان 900 میکروگرم و برای زنان 700 میکروگرم در روز است.

بهترین زمان مصرف ویتامین A، خوردن آن با یک وعده غذایی است.

ویتامین C

استرس اکسیداتیو یکی از عوامل اصلی ریزش مو است. این نوع استرس زمانی ایجاد می شود که تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن ما به هم می خورد که می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترونی و در نهایت، ریزش مو شود.

راه حل مقابله با این استرس آن است که مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C به بدن شما در تولید کلاژن (برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها) و جذب آهن که می تواند باعث افزایش رشد مو شود، کمک می کند. سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و داشتن رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به کمبود ویتامین C شود.

ویتامین C را در مرکبات، فلفل، توت فرنگی و گوجه فرنگی می توانید به وفور پیدا کنید. از آنجایی که بدن شما این ویتامین را تولید نمی کند، باید حتما آن را از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل تامین کنید.

مقدار توصیه شده مصرف ویتامین C برای مردان بالغ تا 90 میلی گرم و برای زنان بالغ 75 میلی گرم در روز است. مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند منجر به سوزش سر دل، گرفتگی عضلات، خستگی، برافروختگی پوست و سنگ کلیه شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین C قبل از صبحانه است. اگر حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قبل از صبحانه مصرف شود بهتر است.

ویتامین D

کمبود ویتامین D می تواند باعث ابتلا به بیماری های مربوط به ریزش مو مانند آلوپسی، ریزش موی زنانه و ریزش بیش از حد شود. این نوع ریزش موها بیشتر در افراد ۶۵ سال به بالا رخ می دهند اما در صورت کمبود ویتامین D ممکن است بسیار زودتر به آن ها مبتلا شوید.

برای دریافت ویتامین D می توانید ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، غلات، تخم مرغ، نان، ماست و قارچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم می توان به دریافت این ویتامین کمک کند، هرچند نباید این کار را زیاد انجام دهید.

مقدار توصیه شده مصرف ویتامین D برای بزرگسالان 600 واحد بین المللی (IU) در روز است. مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به حالت تهوع، کاهش وزن، بی نظمی و اختلال در ریتم قلب شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین D، خوردن آن با وعده صبحانه یا ناهار است. همچنین با وعده عصرانه هم می تواند مصرف شود.

ویتامین E

ویتامین E دارای همان قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین C است که در قسمت بالاتر توضیح دادیم. این بدان معنی است که می تواند استرس اکسیداتیو کاهش دهد. افرادی که به بیماری هایی مانند کرون یا فیبروز کیستیک مبتلا هستند، بیش از سایر افراد در معرض خطر کمبود ویتامین E قرار دارند.

ویتامین E یکی از موثرترین ویتامین ها برای درمان ریزش مو است. یک تحقیق نشان داده است که افرادی که به مدت هشت ماه از مکمل های ویتامین E استفاده می کردند، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند.

شما می توانید ویتامین E را از طریق خوردن تخمه آفتابگردان، اسفناج، آووکادو و بادام دریافت کنید.

مقدار توصیه شده مصرف ویتامین E در بزرگسالان 15 میلی گرم در روز است.

بهترین زمان مصرف ویتامین E برای درمان ریزش مو، خوردن آن بعد از ناهار یا شام است. همچنین قبل از رفتن به رختخواب نیز می توان آن را مصرف کرد.

آهن

آهن باعث تولید هموگلوبین می شود که یک نوع پروتئین در گلبول های قرمز بدن است. گلبول های قرمز اکسیژن را به سلول های سراسر بدن (از جمله موها) شما منتقل می کنند و به ترمیم و رشد آن ها کمک می کنند. به همین دلیل کمبود آهن می تواند منجر به ریزش مو شود. زنان بیشتر بیشتر از مردان در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند.

آهن را در مواد غذایی مختلفی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج می توانید پیدا کنید. همچنین اگر پزشک توصیه کرده است، می توانید مکمل آهن را نیز مصرف کنید.

مصرف روزانه توصیه شده آهن 45 میلی گرم است. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد آهن می تواند منجر به یبوست، معده درد و استفراغ شود.

بهترین زمان مصرف آهن، ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از وعده های غذایی است.

زینک

زینک باعث افزایش رشد مو می شود و از غدد چربی اطراف فولیکول ها به خوبی محافظت می کند. اگر دچار کمبود زینک هستید، ممکن است دچار ریزش مو شوید. افرادی که الکل مصرف می کنند، افراد مبتلا به کرون، زنان باردار یا شیرده و کسانی که بیماری های مزمن کلیوی دارند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کمبود زینک قرار دارند.

شما می توانید زینک را در بسیاری از مواد غذایی رایج مانند گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخم کدو تنبل و عدس پیدا کنید.

مقدار توصیه شده مصرف آهن برای مردان 11 میلی گرم و برای زنان 8 میلی گرم در روز است. مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به از دست دادن اشتها، گرفتگی عضلات و سردرد شود. همچنین می تواند «کلسترول خوب» را در بدن کاهش دهد.

بهترین زمان مصرف زینک، ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از وعده های غذایی است.

جدول مقدار و زمان مصرف ویتامین ها برای درمان ریزش مو

ویتامینمقدار روزانهزمان مصرف
بیوتین۳۰ میکروگرمهمراه صبحانه
ویتامین Aمردان ۹۰۰ میکروگرم
زنان ۷۰۰ میکروگرم
همراه وعده غذایی
ویتامین Cمردان ۹۰ میلی‌گرم
زنان ۷۵ میلی‌گرم
۳۰ الی ۴۵ دقیقه قبل از صبحانه
ویتامین D۶۰۰ واحد بین المللی (IU)همراه صبحانه، ناهار یا عصرانه
ویتامین E۱۵ میلی‌گرمبعد از ناهار یا شام یا قبل از خواب
آهن۴۵ میلی‌گرم۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از وعده غذایی
زینکمردان ۱۱ میلی‌گرم
زنان ۸ میلی‌گرم
۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از وعده غذایی

چقدر طول می کشد تا این ویتامین ها باعث درمان ریزش مو شوند؟

خوردن ویتامین ها به هیچ عنوان یک راه حل یک شبه برای درمان ریزش مو نیستند. ممکن است ماه ها طول بکشد تا متوجه پیشرفت های کوچکی در رشد موهایتان شوید. همچنین باید دقت داشته باشید که میزان تاثیر گذاری ویتامین ها به عوامل مختلفی مانند علت ریزش مو، رژیم غذایی، ژنتیک و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد.

نکات پایانی

ویتامین ها می توانند موهای آسیب دیده را ترمیم کنند، از پیری زودرس آن ها جلوگیری کنند، ریزش مو را کاهش دهند و رشد و حجم آن ها را بهبود بخشند. با این حال، مصرف ویتامین ها نمی تواند یک راه حل کلی برای تمام افراد باشد. اگر ریزش موی شما ناشی از استرس، بیماری زمینه ای یا ژنتیک است، باید با پزشک مشورت کنید تا یک برنامه کلی و هدفمند برای درمان آن را برای شما در پیش بگیرند.

🔥 نظرات و سوالات کاربران
  • سعید بندابی:

    اینها همون ویتامیناییه که توی قرص هیرویت هم هست اما خب توی اون قرصا خیلی بیشتر از چیزی که نیازه ویتامین وجود داره. به همین دلیل به نظرم بهتره آدم ویتامینها رو جداگانه و به اندازه نیازش بخوره

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.