قرص زینک چیست؟ فواید، عوارض، مقدار و نحوه مصرف

قرص زینک چیست؟ فواید، عوارض، مقدار و نحوه مصرف

قرص زینک یا همان فلز «روی» که برای جبران کمبود زینک مصرف می شود، نوعی ریز مغذی ضروری است که تقریباً برای تمام جنبه های سلامتی انسان بسیار اهمیت دارد. در واقع زینک بعد از آهن به عنوان فراوانترین ماده معدنی کمیاب در بدن شناخته می شود.

قرص زینک دارای انواع مختلفی است که معمولا برای درمان مجموعه ای از بیماری ها و مشکلات استفاده می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که این ماده معدنی می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت، سطح قند خون را تثبیت و به سلامت پوست، چشم و قلب انسان کمک کند.

در مقاله پیش رو انواع، فواید، مقدار مصرف و عوارض جانبی احتمالی قرص زینک را مرور می کنیم. با گومگ همراه باشید.

انواع قرص زینک

هنگام انتخاب قرص روی، احتمالاً متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از این مکمل وجود دارند که هریک از آن ها به روش های مشخصی بر سلامتی تأثیر می گذارد.

چند مورد از رایج ترین انواع آن عبارتند از:

نام قرصتوضیحات
گلوکونات روییکی از رایج ترین انواع قرص زینک است که بدون نسخه در دسترس می باشد. گلوکونات روی اغلب در درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.
استات رویاین نوع هم مانند گلوکونات روی، معمولا همراه با قرص های سرماخوردگی تجویز می شود تا علائم بیماری را کاهش داده و سرعت بهبودی را افزایش دهد.
سولفات رویثابت شده است که سولفات روی علاوه بر جلوگیری از کمبود زینک، از شدت آکنه و جوش نیز می کاهد.
پیکولینات رویبرخی تحقیقات نشان می دهند که بدن انسان این نوع از زینک را بهتر از انواع دیگر آن، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی، جذب کند.
اوروتات رویاین نوع از زینک معمولا برای تامین اوروتیک اسید مصرف می شود و یکی از رایج ترین انواع قرص زینک در بازار است.
سیترات روییک مطالعه نشان داده است که این نوع قرص زینک به اندازه گلوکونات روی جذب می شود، اما طعم تلخ آن کمتر است و طعم بهتری دارد.

از آنجا که این یکی از فراوان ترین و مقرون به صرفه ترین انواع زینک، گلوکونات روی است، می تواند بهترین گزینه برای تامین این ماده معدنی باشد. البته اگر بتوانید کمی بیشتر هزینه کنید، ممکن است پیکولینات روی جذب بهتری داشته باشد.

این مکمل در انواع مختلفی، ازجمله کپسول و قرص های معمولی می توانید تهیه کنید.

خلاصه:

انواع مختلفی از قرص زینک وجود دارد که با روش های خاصی بر سلامتی فرد تأثیر می گذارند. این مکمل در دو نوع قرص معمولی و کپسول در دسترس است.

فواید قرص زینک

قرص زینک چیست؟ فواید، عوارض، مقدار و نحوه مصرف

قرص زینک برای بسیاری از جنبه های سلامتی حیاتی است و با مزایای مختلفی همراه است.

باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود

بسیاری از داروها و درمانگر های طبیعی به این دلیل که حاوی زینک هستند، توانایی تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب را دارند.

بررسی هفت مطالعه نشان داد که هر قرص زینک که حاوی ۸۰ تا ۹۲ میلی گرم روی باشد می تواند مدت زمان بیماری سرماخوردگی را تا ۳۳ درصد کاهش دهد.

همچنین این ماده معدنی می تواند به عنوان نوعی آنتی اکسیدان عمل کند و به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک می کند.

یک مطالعه بر روی ۵۰ فرد مسن نشان داد که مصرف ۴۵ میلی گرم گلوکونات روی به مدت یک سال باعث کاهش چندین نشانگر التهابی و کاهش دفعات عفونت می شود.

می تواند کنترل قند خون را تقویت کند

زینک به دلیل نقش خود در کنترل قند خون و ترشح انسولین بسیار مشهور است. انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از جریان خون به بافت ها می باشد و در واقع قند خون را کاهش می دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهند که قرص زینک می تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک کرده و حساسیت بدن به انسولین را بهبود بخشد.

یک بررسی نشان داد که مکمل های زینک در افزایش کنترل کوتاه مدت و بلند مدت قند خون در افراد دیابتی موثر هستند.

همچنین تحقیقات دیگر نشان می دهند که زینک می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند. در واقع این بدین معناست که می تواند توانایی بدن برای استفاده موثر از انسولین را برای حفظ سطح طبیعی قند خون بهبود بخشد.

قرص زینک چیست؟ فواید، عوارض، مقدار و نحوه مصرف

با جوش و آکنه مبارزه می کند

قرص زینک اغلب برای تقویت سلامت پوست و درمان بیماری های شایع پوستی مانند آکنه استفاده می شود. تحقیقات نشان داده اند که سولفات روی برای کاهش علائم آکنه شدید بسیار مفید است.

یک مطالعه ۳ ماهه بر روی ۳۳۲ نفر نشان داد که مصرف ۳۰ میلی گرم روی بنیادی – اصطلاحی که به مقدار واقعی زینک موجود در یک قرص اشاره دارد – در درمان آکنه های التهابی موثر است.

مصرف مکمل های زینک اغلب نسبت به سایر روش های درمانی جوش و آکنه ارجحیت دارند، زیرا ارزان، موثر و با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه هستند.

قرص زینک سلامت قلب را بهبود می بخشد

بیماری های قلبی از جدی ترین مشکلات سلامتی هستند که تقریباً علت ۳۳٪ از مرگ و میر در سراسر جهان هستند.

برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف زینک می تواند چندین عامل زمینه ساز بیماری های قلبی را بهبود بخشد و حتی می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد.

بررسی ۲۴ مطالعه نشان داد که قرص زینک به کاهش سطح کلسترول LDL (کلتسرول بد) و همچنین تری گلیسیرید خون کمک می کند، که آن را به طور بالقوه برای جلوگیری از بیماری های قلبی موثر می کند.

علاوه بر این، مطالعه ای بر روی ۴۰ زن جوان نشان داد که مصرف بیشتر زینک با کاهش فشار خون سیستولیک ارتباط دارد. البته در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

تحقیقات دیگر نشان می دهند که میزان پایین زینک ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب همراه باشد.

تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) را کند می کند

تباهی لکه زرد یکی از شایع ترین بیماری های چشم است و یکی از اصلی ترین دلایل از دست دادن بینایی در سراسر جهان می باشد.

قرص زینک اغلب برای کند کردن پیشرفت تباهی لکه زرد وابسته به سن و محافظت در برابر از دست دادن بینایی و نابینایی استفاده می شود.

یک مطالعه بر روی ۷۲ فرد مبتلا به این بیماری نشان داد که مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم سولفات روی به مدت سه ماه می تواند پیشرفت بیماری را کند کند.

با این حال مطالعات دیگر نشان می دهند که مصرف این مکمل به تنهایی ممکن است برای بهبود چشمگیر این بیماری کافی نباشد و برای به حداکثر رساندن نتایج آن، باید با سایر روش های درمانی همراه شود.

قرص زینک چیست؟ فواید، عوارض، مقدار و نحوه مصرف

افزایش سرعت بهبود زخم ها

به طور معمول در بیمارستان ها از قرص زینک به عنوان درمانی برای سوختگی، برخی زخم ها و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود.

از آنجا که این ماده معدنی نقش مهمی در تولید کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی بدن و پاسخ های التهابی دارد، برای بهبودی سریعتر ضروری است.

جالب است بدانید که پوست انسان مقدار نسبتاً زیادی (حدود ۵٪) از زینک موجود در بدن را در خود نگه می دارد.

در حالی که کمبود زینک مانع بهبودی زخم ها نیست، اما مکمل آن می تواند باعث تسریع در بهبودی زخم شود.

به عنوان مثال، در یک مطالعه ۱۲ هفته ای که بر روی ۶۰ فرد مبتلا به زخم پای دیابتی انجام شد، مشخص شد افرادی که روزانه ۲۰۰ میلی گرم زینک مصرف می کردند، نسبت به دیگران کاهش قابل توجهی در اندازه زخم داشتند.

خطر برخی از بیماری های مرتبط با سن را کاهش می دهد

قرص زینکمی تواند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های وابسته به سن، مانند ذات الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را کاهش دهد.

زینک با افزایش فعالیت سلول های T و سلول های کشنده طبیعی، که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کنند، استرس اکسیداتیو را کاهش داده و ایمنی بدن را بهبود بخشد.

افراد مسنی که زینک مصرف می کنند، به واکسن آنفلوانزا بهتر پاسخ می دهند، خطر ذات الریه در آن ها کاهش می یابد و عملکرد ذهنی آن ها افزایش پیدا می کند.

یک مطالعه مشخص کرد که مصرف روزانه ۴۵ میلی گرم زینک می تواند میزان عفونت را در افراد مسن تقریباً تا ۶۶٪ کاهش دهد.

علاوه بر این، در یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۴۲۰۰ نفر، مشخص شد که مصرف روزانه مکمل های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن و ۸۰ میلی گرم زینک، باعث کاهش مشکلات بینایی می شود.

التهاب را کاهش می دهد

روی استرس اکسیداتیو و میزان برخی پروتئین های التهابی را در بدن کاهش می دهد. استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می شود که یکی از موثر ترین عوامل ابتلا به طیف وسیعی از بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های روانی است.

در مطالعه ای که بر روی ۴۰ فرد مسن انجام شد، کسانی که ۴۵ میلی گرم روی در روز مصرف می کردند نسبت به دیگران کاهش بیشتری در نشانگرهای التهابی را تجربه کردند.

مقدار و نحوه مصرف قرص زینک

قرص زینک چیست؟ فواید، عوارض، مقدار و نحوه مصرف

مقدار زینکی که باید در روز مصرف کنید به نوع قرص آن بستگی دارد. زیرا هر نوع آن حاوی مقادیر متفاوتی روی است.

به عنوان مثال، سولفات روی از ۲۳٪عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین ۲۲۰ میلی گرم سولفات روی برابر با ۵۰ میلی گرم زینک است.

این مقدار معمولاً در برچسب قرص درج می شود و به راحتی می توانید مقدار مورد نیاز برای تأمین نیازهای روزانه خود را تعیین کنید.

مقدار توصیه شده روزانه برای بزرگسالان به طور معمول ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم عنصر زینک خالص است.

از دوزهای بالاتر برای معالجه مشکلات خاصی مانند آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده می شود.

با این حال، به دلیل عوارض جانبی احتمالی مرتبط با مصرف بیش از حد زینک، بهتر است بیش از ۴۰ میلی گرم در روز از آن استفاده نکنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشکی باشید.

خلاصه:

انواع مختلف قرص زینک حاوی غلظت های متفاوت این عنصر هستند. دوز توصیه شده برای مکمل های روزانه ۱۵-۳۰ میلی گرم است.

ایمنی و عوارض جانبی قرص زینک

قرص های زینک می توانند مزایای بسیاری داشته باشند که پیشتر به آن ها اشاره کردیم. اما مصرف آن ها می تواند با عوارض جانبی مختلفی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده همراه باشد.

مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم در روز از عنصر زینک می تواند علائمی شبیه به آنفولانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند.

همچنین این مکمل می تواند در جذب مس توسط بدن اختلال ایجاد کند و به مرور منجر به کمبود این ماده معدنی کلیدی شود.

علاوه بر این ها، مشخص شده است که مکمل های زینک در جذب برخی از آنتی بیوتیک ها تداخل ایجاد می کنند و در صورت مصرف همزمان آن ها، اثر یکدیگر را کاهش می دهند.

برای کاهش خطر عوارض جانبی آن، به دوز توصیه شده پایبند باشید و از مصرف بیش از حد مجاز ۴۰ میلی گرم در روز خودداری کنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشکی باشید.

اگر بعد از مصرف قرص زینک دچار عوارض جانبی شدید، دوز مصرفی خود را کاهش داده و در صورت ادامه مشکلات با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.