قرص تامی فلو چیست؟ موارد مصرف، عوارض، هشدارها و میزان مصرف

قرص تامی فلو چیست؟ موارد مصرف، عوارض، هشدارها و میزان مصرف

قرص تامی فلو (Tamiflu) یا اُسلتامیویر (Oseltamivir‎) نوعی داروی ضد ویروس است که برای کاهش و درمان علائم ناشی از آنفولانزا استفاده می شود. در ادامه، این قرص را از تمام جوانب بررسی خواهیم کرد.


موارد مصرف


قرص تامی فلو برای درمان علائم ناشی از ویروس آنفولانزا استفاده می شود. این دارو کمک می کند تا علائمی مانند گرفتگی بینی، سرفه، گلو درد، تب و لرز، درد و خستگی کاهش یافته و مدت زمان بهبودی را ۱-۲ روز کوتاه کند.

همچنین در صورت مواجهه فردی با کسی که قبلاً آنفولانزا گرفته است (مانند یک عضو خانواده) یا در صورت شیوع آنفولانزا در جامعه، ممکن است از این دارو برای جلوگیری از ابتلا استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با پزشک صحبت کنید.

با اینکه این دارو در جلوگیری از رشد ویروس آنفولانزا مؤثر است، اما جایگزین واکسن آنفولانزا نیست.

نحوه استفاده قرص تامی فلو

قبل از شروع مصرف این دارو، حتما با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید.

مصرف این دارو از طریق دهان، با غذا یا بدون غذا می تواند صورت گیرد. افرادی که ناراحتی معده دارند، می توانند آن را با غذا یا شیر مصرف کنند. قرص تامی فلو بلافاصله پس از بروز علائم آنفولانزا یا در اسرع وقت پس از مواجهه با بیمار مبتلا به آنفولانزا، باید مصرف شود. بهترین زمان مصرف این دارو حداکثر ۲ رو پس از شروع علائم است.

قرص تامی فلو چیست؟ موارد مصرف، عوارض، هشدارها و میزان مصرف
قرص تامی فلو ۷۵ میلی گرم

پزشکان برای افراد مبتلا به آنفولانزا، معمولاً مصرف ۲ عدد قرص در روز را به مدت ۵ روز تجویز می کنند.

همچنین برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا، به طور معمول پزشکان مصرف یک عدد قرص در روز و به مدت حداقل به مدت ۱۰ روز را تجویز می کنند.

مقدار مصرف این دارو به به شرایط پزشکی، عملکرد کلیه و نحوه پاسخ بدن به درمان بستگی دارد. همچنین مقدار مصرف در كودكان بر اساس وزن است.

اگر با بلع کپسول این قرص مشکل دارید، از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا نوع مایع آن را به شما بدهد. اگر نوع مایع آن در دسترس نباشد، با راهنمایی پزشک یا داروساز می توانید کپسول را باز کرده و محتویات آن را با مقدار کمی مایع شیرین مخلوط کنید و کل دوز مورد نظر را مصرف کنید.

این دارو زمانی بهتر عمل می کند که مقدار دارو در بدن شما در حد ثابت نگه داشته شود. بنابراین آن را در زمان های مشخصی مصرف کنید و مصرف آن را زودتر از وقت تعیین شده قطع نکنید. خیلی زود متوقف کردن دارو ممکن است باعث شود ویروس همچنان به رشد خود ادامه دهد، که ممکن است منجر به عود عفونت یا عدم محافظت از شما در برابر آنفولانزا شود.

در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت و یا بروز علائم جدید پس از مصرف دارو، به پزشک خود مراجعه کنید.


عوارض قرص تامی فلو


ممکن است پس از مصرف این قرص، حالت تهوع و استفراغ در شما رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید زمانی که پزشک شما این دارو را تجویز می کند، تشخیص داده است که فواید آن از عوارضش برای شما بیشتر است.

بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی نخواهند داشت.

خود آنفولانزا یا قرص تامی فلو به ندرت ممکن است باعث ایجاد تغییرات روحی و روانی جدی شوند. البته احتمال بروز این تغییرات در کودکان بیشتر است. اگر رفتارهای غیرمعمول مانند سردرگمی، آشفتگی، صدمه به خود را مشاهده یا احساس می کنید، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

قرص تامی فلو چیست؟ موارد مصرف، عوارض، هشدارها و میزان مصرف
قرص تامی فلو ۳۰ میلی گرم

آلرژی یا حساسیت جدی به این دارو بسیار نادر است. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم واكنش آلرژیك جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش و تورم به خصوص در صورت و زبان و گلو، سرگیجه شدید و تنگی نفس، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

توجه: عوارض ذکر شده در بالا، شایع ترین موارد هستند و ممکن است تمام عوارض ناشی از مصرف دارو ذکر نشده باشند.


هشدارها و نکات احتیاطی


قبل از مصرف قرص تامی فلو، در صورت اطلاع از داشتن حساسیت، آن را به پزشک بگویید. همچنین اگر حساسیت های دیگری دارید، این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود، به ویژه در مورد بیماری های کلیوی (از جمله درمان دیالیز) را به پزشک بگویید.

این دارو در دوران بارداری فقط در مواقعی باید استفاده شود که ضرورت وجود داشته باشد. همچنین این دارو به شیر مادر منتقل می شود اما بعید است به یک نوزاد شیرده آسیب برساند.


تداخل دارویی قرص تامی فلو


تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. پیش از مصرف این قرص بهتر است لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک بدهید تا تداخلات دارویی را از بین ببرید.

قرص تامی فلو چیست؟ موارد مصرف، عوارض، هشدارها و میزان مصرف
قرص تامی فلو ۴۵ میلی گرم

اگر ۲ هفته قبل از درمان با این دارو، واکسن آنفولانزا را از طریق بینی دریافت کرده اید، به پزشک بگویید. این دارو ممکن است تاثیر واکسن آنفولانزا را کاهش دهد. قبل از دریافت واکسن آنفولانزا از طریق بینی، حداقل ۲ روز پس از پایان درمان توسط این دارو صبر کنید.


مصرف بیش از حد


اگر فردی بیش از حد تجویز شده، این دارو را مصرف کند و علائم جدی از قبیل بیهوشی یا مشکل تنفسی داشته باشد، باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر فراموش کردید سر وقت قرص را بخورید

اگر فراموش کردید که یک دوز از قرص تامی فلو را بخورید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تا دوز بعدی ۲ ساعت فاصه دارید، دوز از دست رفته را مصرف نکنید و تا دوز بعدی صبر کنید. به هیچ عنوان دوز مصرفی را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری

قرص تام فلو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. همچنین تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.